• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70082
+
-

سوپرمارکت‌های محلی چه نظری درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند؟

در همسایگی فروشگاه‌های بزرگ

مریم سمائی


تنوع محصولات، ارائه تخفیفات ویژه، سهولت در انجام خرید و... مشتری‌ها را به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرازیر کرده. در کنار راحتی افراد برای خرید کردن و در دسترس بودن تمامی اقلام مصرفی با تخفیف‌های بالا، دیگر توان رقابت برای سوپرمارکت‌داران و خواربار فروشی ها باقی نمی‌ماند.

تخفیف‌های جذاب برای مشتری
محمدی یکی از سوپرمارکت داران محدوده غرب تهران است که مغازه اش با فاصله 100متری از یکی از فروشگاه‌های بزرگ تازه تاسیس قرار‌گرفته است. او که حدود 20سالی می‌شود در این محله به فروش خواربار مشغول است درباره گسترش روزبه‌روز فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: مشکل فقط مشکل سوپرمارکت‌داران نیست؛ قصاب، میوه‌فروش، حتی فروشندگان لوازم الکترونیک محل هم صدایشان‌درآمده است. وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای درست در کنار فروشگاه‌های محلی افتتاح می‌شود و با ارائه تخفیف‌های خوب مشغول به‌کار است حتما مشتری به سمت آن جذب می‌شود. به‌نظر من دولت می‌توانست با تجمیع چند فروشگاه محلی، یک فروشگاه تاسیس کند و این همه کاسب را به مرز بیکاری نکشاند.
تقوی، یکی دیگر از مغازه‌داران محلی است که مواد پروتئینی می‌فروشد. او می‌گوید: هر روز مجوزی برای افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود و این فروشگاه‌ها با ارائه تخفیفات بالا، مشتری را جذب می‌کنند. این در حالی است که اگر ما جنسی را با تخفیف و ارزان بفروشیم باید جواب بازرسان را بدهیم و به‌عنوان متخلف شناخته می‌شویم. ارزان‌فروشی در صنف ما تخلف است اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای جنس‌ها را به قیمت پایین و تخفیف بالا به‌دست مشتری می‌رسانند.

تعطیلی تدریجی 
سعید درخشان، رئیس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت و مواد پروتئینی به همشهری درنگ می‌گوید: ما بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که برای تاسیس یک فروشگاه زنجیره‌ای باید مکان‌یابی شود تا آسیبی به فروشگاه‌های محلی وارد نشود. الان در شهرهای بزرگ در هر کوی و برزنی که نگاه کنید حتما یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌بینید. در شهرهای کوچک هم این فروشگاه‌ها تاسیس شده و صدای مغازه‌های محلی را درآورده است. متأسفانه چون از ابتدا برای این فروشگاه‌ها جانمایی درستی صورت نمی‌گیرد معمولا به تعطیلی تدریجی فروشگاه‌های محلی منجر می‌شود. او با بیان اینکه در شهرهای بزرگ جهان، فروشگاه‌های بزرگ در شهرک‌ها، میادین بزرگ و مکان‌های پرتردد ایجاد می‌شود می‌گوید: قبل از تاسیس باید به این موارد توجه شده و نظارت شود تا بیکاری کسبه اطراف این فروشگاه‌ها را به‌دنبال نداشته باشد. ما بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. نامه زده‌ایم و جلسه گذاشته‌ایم اما تا‌کنون نتیجه‌ای به‌دست نیامده است. حتی پیش آمده که دیوار‌به‌دیوار یک فروشگاه کوچک محلی فروشگاه زنجیره‌ای احداث کرده‌اند. او با اشاره به اینکه به‌تازگی اتاق اصناف موضوع را پیگیری می‌کند تا راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت پیدا شود می‌گوید: متأسفانه اتحادیه کشوری به این فروشگاه‌های بزرگ مجوز تاسیس می‌دهد و وزارت بازرگانی هم تا‌کنون تصمیم قاطعی در این‌باره نگرفته است. درخشان از تعطیلی چندین سوپرمارکت در چند‌ماه اخیر می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر از روز اول مجوز ایجاد چنین فروشگاه‌هایی را در اختیار اصناف و اتحادیه‌ها می‌گذاشتند تا علاوه بر جانمایی مناسب راهکار خوبی برای ضربه نخوردن خرده‌فروشان پیدا کنند چنین شرایط پیچیده‌ای ایجاد نمی‌شد و اتحادیه‌ها می‌توانستند مدیریت کنند اما متأسفانه تا ما حرف می‌زنیم می‌گویند مورد نیاز مردم بوده است. ما با این قضیه مشکلی نداریم و می‌گوییم فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشند اما در جای مناسب باشند نه هر جایی. ما برای همه اینها برنامه داریم اما روزبه‌روز در حال ضعیف‌شدن هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید