• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69882
+
-

رخت نو بر تن کتابخانه قدیمی شهر

این سو و آن سوی استان
رخت نو بر تن کتابخانه قدیمی شهر

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از مرمت و بازسازی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس خبر داد. 

به گزارش تسنیم، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس در سال 1327 در ضلع جنوبی باغ‌موزه پارس احداث شد که ابتدا با نام کتابخانه ملی پارس شناخته می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت شهید دستغیب به نام این شهید مزین شد. 

این ساختمان قدیمی و فرسوده در خیابان طالقانی شیراز برای بسیاری یادآور روزهای سخت آمادگی برای کنکور است؛ روزهایی که از حیاط پشتی ساختمان می‌شد حوض بزرگ و عمارت کلاه‌فرنگی باغ‌موزه پارس را دید و از پشت میله‌هایی که ساختمان کتابخانه را از باغ جدا کرده تاریخ روزگار کریم‌خانی را تصور کرد. 

کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان فارس است که در حال حاضر با قدمتی هفتادساله و بیش از 70 هزار جلد کتاب به علاقه‌مندان خدمات می‌دهد.  این کتابخانه همچنین آرشیوی ارزشمند و غنی از روزنامه‌های منتشرشده از سال‌های قبل از انقلاب تاکنون در خود جای داده است.

 وضعیت قدیمی و فرسوده بودن کتابخانه همواره مورد دغدغه اهالی فرهنگ بود تا این‌که شورای بازسازی این کتابخانه تشکیل شد و از سال 95 با حمایت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس کار خود را آغاز کرد. امروز پس از 2 سال مطالعات کارشناسی و بررسی‌های کامل، بازسازی این کتابخانه قدیمی که گنجینه‌ای ارزشمند از نسخ خطی را در خود جای داده است، به مرحله اجرایی درآمد. 

بازسازی این کتابخانه در بخش تأسیسات، ابنیه و به‌روزرسانی تجهیزات است. بهسازی بخش داخلی از جمله کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، بهبود سیستم برق‌کشی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم اعلام حریق، و زیباسازی نمای بیرونی با در نظر گرفتن موقعیت کتابخانه بخشی از برنامه‌های بازسازی کتابخانه شهید دستغیب است. 

به گفته «روح‌الله منوچهری» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مقدمات بازسازی این کتابخانه از یک‌شنبه 6 مرداد آغاز شده است. 
بر اساس گفته‌های وی، کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب در مدت بازسازی تعطیل نمی‌شود و با همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز، این کتابخانه به ساختمان شورای شهر منتقل می‌شود. به گفته منوچهری، جابه‌جایی و استقرار کتابخانه در محل جدید در حدود یک ماه به طول می‌انجامد که در این مدت، اعضا می‌توانند کتاب‌های امانی خود را به کتابخانه تحویل دهند. پس از آن نیز کتابخانه عمومی آیت‌الله شهید دستغیب با استقرار در محل جدید، بخشی از خدمات خود همچون عضویت و امانت کتاب را ارائه می‌دهد. 

به گفته مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، اعتبارات لازم برای بازسازی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه فارس تامین می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید