• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69751
+
-

وزارت فرهنگ و ادغام

انجمن هنرهای نمایشی،انجمن موسیقی و موسسه هنرهای تجسمی در معاونت هنری ارشاد ادغام می‌شوند

فرهنگ
وزارت فرهنگ و ادغام

فهیمه پناه‌آذر/خبر‌نگار

مدتی است که ادغام 2انجمن و یک مؤسسه در معاونت هنری نقل محافل اداری و مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در این ادغام که با هدف کوچک‌سازی‌ و کاهش هزینه‌های دولت وارد مرحله جدی‌تر شده، انجمن هنرهای نمایشی، انجمن موسیقی و مؤسسه هنر‌های تجسمی در معاونت هنری ارشاد ادغام می‌شوند؛ طرحی که هنوز در مرحله کارشناسی قرار دارد و باید بعد از طی مراحل حقوقی به مرحله اجرا برسد. پس از در دستور کار قرار گرفتن ادغام مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی، این دومین ترکیب بخش‌های ناهمگون در دوران وزارت عباس صالحی محسوب می‌شود. به گفته مدیر روابط عمومی معاونت هنری، این طرح باید به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد تا درصورت اجرایی شدن به یک قانون تبدیل شود؛ قانونی که با آمدن مدیران بعدی و تغییر مدیریت در سطح کلان‌تر هم براساس سلیقه‌های شخصی تغییر نکند.
سؤال پیش می‌آید که با توجه به تشکیل 3انجمن در سال‌های گذشته و انجام کارهای مرتبط مشکلی برای فعالیت‌های این 3 انجمن به‌وجود نمی‌آید و آیا ادغام 3 مجموعه مجزا می‌تواند گره از مشکلات در هر بخش هنری را باز کند. مجید فروغی، روابط عمومی معاونت هنری این کار را غیرممکن نمی‌داند اما عنوان می‌کند که از بررسی تا عملیاتی شدن، فرایند طولانی دارد. هم‌اکنون هم تصمیم گرفته نشده و بعد از بررسی‌ها، نظر نهایی ارائه می‌شود.
انجمن هنرهای نمایشی بعد از انجمن نمایش شکل گرفت که سازوکار مالی و اداری مرکز هنرهای نمایشی را برعهده دارد. انجمن موسیقی ایجاد شد تا مشکلات در زمینه تامین حقوق و مزایا را برطرف کند و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر با هدف حمایت از هنرمندان ایجاد شد.

یک درنگ سنجیده
یکی از انجمن‌ها، انجمن هنرهای نمایشی است که در هر استان این انجمن وجود دارد و کارهای محول شده را انجام می‌دهد. حمید نیلی، مدیر انجمن هنرهای نمایشی درباره این طرح به همشهری می‌گوید: «انجمن هنرهای نمایشی یک ساختار واحد در کشور دارد و درست یا اشتباه هویتی پیدا کرده که توانسته است ارتباط تنگاتنگی با مدیران کل استان‌ها و با توجه به فعالیت‌هایش با هنرمندان داشته باشد. وقتی طرح ادغام عنوان می‌شود به‌نظر باید کارشناسی بیشتری روی انجمن باشد و تمام جوانب سنجیده شود که درصورت اجرایی شدن مشکلی پیش نیاید.»

سازوکار اداره‌های کل و رشته‌ها مشخص شود
عبدالرحیم سیاهکارزاده، مدیر مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر درباره ادغام انجمن‌ها و مؤسسه‌ها در معاونت هنری به همشهری می‌گوید: «در جریان اصل ماجرا نیستم و خبر را تازه شنیدم و به‌نظر این موضوع در حد طرحی است که باید نظرات کارشناسان ارائه شود. وقتی صحبت از ادغام به میان می‌آید انجام آن کار سختی نیست اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، چگونگی وضعیت رشته‌های هنری و تخصصی است. در مؤسسه هنرهای تجسمی رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند که باید سازوکار آن مشخص شود. نکته بعدی نیز وضعیت اداره‌های کل استان‌هاست که با وجود فعالیتی که دارند کارشناسان باید بیشتر در طرح ادغام آنها را بررسی کنند و به‌نظرم این موضوع بسیار مهم بوده و نیازمند یک کار تحقیقاتی و سنجیده شده است.»

توجه به سفره کوچک موسیقی
علی ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز درباره این طرح به همشهری می‌گوید: «خبر این ادغام را تازه شنیدم اما این طرح در دست بررسی است که درصورت عدم‌موفقیت به‌طور حتم ادغام صورت نمی‌گیرد. اما هر اقدامی در حوزه موسیقی که بتواند گرهی از مشکلات را باز کند، قبول دارم. اگر برای این حوزه اتفاقی در ادغام نهادها صورت بگیرد و توانمندی نهادها بالا رفته و بودجه افزایش یابد، به‌طور حتم این طرح ادغام کارآمد خواهد بود. اما اگر قرار باشد با این اقدام سفره کوچک موسیقی، کوچک‌تر شود، این ادغام مشکلی را برای انجمن موسیقی حل نخواهد کرد. رشد و اعتلای موسیقی کشور و حمایت مادی و معنوی از آن بزرگ‌ترین موضوعی است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید