• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69700
+
-

20 سال حبس برای سلطان وام

اتهام اصلی هادی رضوی، اخلال عمده در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است

قضایی
20 سال حبس برای سلطان وام


اصغر صوفی/ خبر‌نگار
محکومیت هادی رضوی، مهم‌ترین خبری بود که روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه به خبرنگاران داد؛ 20 سال حبس برای متهم ردیف اول پرونده فساد بانک سرمایه. رضوی در پرونده بانک سرمایه متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به شکل نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما نماینده دادستان اعلام کرده بود اتهامات دیگری نیز علیه وی مطرح بود. بیش از 2 ‌ماه رسیدگی و برگزاری 8جلسه دادگاه برای این پرونده منجر به صدور حکم علیه رضوی شد؛ علاوه بر ۲۰ سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی.

قهرمانی؛ قهرمان دادگاه
دادگاه‌های رضوی اما یک قهرمان داشت: «رسول قهرمانی» نماینده دادستان. جملات او به هنگام قرائت کیفرخواست و در جریان دادگاه‌های بانک سرمایه اغلب تیتر رسانه‌ها بود؛ آنجا که خطاب به متهم می‌گفت: «شاید ۸۰ میلیارد تومان برای شما چیزی نباشد اما درد بسیاری از مردم را درمان می‌کند، شما متهم کلان هستید.» یا آنجا که به دریافت تسهیلات میلیاردی توسط رضوی اشاره کرد و گفت: «قد و اندازه آقای رضوی دریافت وام ازدواج بود و نه تسهیلات میلیاردی.» تعدد سفرهای خارجی متهم در یکی از جلسات دادگاه مورد اشاره نماینده دادستان قرار گرفت که گفت: «رضوی به ۵۰ کشور خروج داشته است که این کشور‌ها شامل ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، امارات و اوکراین بوده و در مواردی نیز شریف کاظمی همراهش بوده است.» به همین جهت قهرمانی خطاب به متهم گفت: «تسهیلات شما سرمایه در گردش نبوده و سرمایه برای گردش بوده است.» نماینده دادستان به پول‌هایی اشاره کرد که سهم معلمان بوده اما صرف خرید مازراتی و بنز اس ۵۰۰ شده بود؛ به گفته قهرمانی، او همه این خودروها را با هم داشته و با تشریفات در خیابان‌ها می‌رفته است. علاوه بر سوزوکی، تویوتا، بنز و مازراتی، موتوری با نام ‌ام وی آگوستا داشته که قیمت آن به اندازه ۱۰ پراید ۵۰ میلیون تومانی بوده.

همانگونه که از کیفرخواست متهم ردیف اول پرونده فساد بانک سرمایه پیداست، اتهامات علیه رضوی گوناگون و پرتنوع بود؛ استودیو‌سازی‌ می‌کرد، گوشت منجمد می‌فروخت، تهیه‌کنندگی می‌کرد! تا جایی که نماینده دادستان پس از برشمردن اتهامات، از وی می‌پرسد: «به ما بگویید کار شما چیست؟» به گفته قهرمانی، هادی رضوی در اقرارهایش درباره چگونگی هزینه‌کرد پول‌ها گفته بود: «آنها را صرف خرید وثیقه‌ها، فروش سود وثیقه‌ها، ملک جردن، ملک خیابان تختی، کوی فرشته، هزینه‌های جواز، سرمایه‌گذاری ۷.۵ میلیاردی در شهرزاد، اعزام ۶۰ نفر به سفر زیارتی و سرمایه‌گذاری ۹۰ درصدی در فیلم کمدی بی‌حساب کرده است.» از ترفندهای رضوی در زمینه فساد یکی این بود که «وقتی پول را به امامی پس می‌دادند پول را به شرکت‌های کارتن‌خواب می‌ریختند. شرکت گلگون تجارت جهان که مربوط به یک جوان یتیم است با اسم آن ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفتند و قرار بود که ۵ میلیون تومان به او بدهند که آن ۵ میلیون تومان را هم ندادند!»

9 اعدام و قریب به 1000 حکم برای متهمان اقتصادی
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دیروز خود از صدور ۹۷۸ مورد حکم قطعی در ارتباط با پرونده‌های مفاسد اقتصادی از ابتدای تشکیل دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی گفت: از میان این موارد ۹ مورد احکام اعدام، ۴ مورد حبس ابد، ۱۰۰ مورد حکم تا ۲۰ سال، ۷۳۱ مورد زیر 10 سال، ۴۴ مورد ۲۰ تا ۳۰ سال حبس، ۱۱۶ نفر رأی انفصال دائم از مشاغل دولتی، ۱۷۲ نفر انفصال موقت از خدمت و ۱۶۱ مورد به مجازات شلاق محکوم شدند.
 اسماعیلی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری در رابطه با انصراف غلامی از نامزدی عضویت در شورای نگهبان و اینکه گفته شده ایشان تحت فشار انصراف داده و نامه‌هایی اعتراضی به رؤسای قوا و رهبری نوشته توضیح داد و گفت: نامه‌ای ندیدم که به قوه واصل شده باشد، اینکه یک استاد علم و حقوق قبل از اینکه این ادعا را مطرح کند و بگوید تحت فشار تصمیم می‌گیرد در ‌شأن ایشان نیست. ما این حرف را نه از ایشان شنیده‌ایم و نه نامه‌ای دیده‌ایم. نمی‌دانم چه‌کسی شنیده یا دیده، آیا از ظن و گمان، سیاسیون به این موارد می‌پردازند و یا از سوی ایشان مطرح شده این را نمی‌دانم، دیگران این نقل قول را مطرح می‌‌کنند.




متهم یا داماد وزیر؟!
اما رضوی به‌دلیل نسبت خانوادگی‌اش با محمد شریعتمداری وزیر کار، بیشتر با عناوینی مانند «داماد وزیر» یا داماد شریعتمداری هم شناخته می‌شود. موضوعی که اعتراض رضوی را به همراه داشت و خطاب به قاضی مدعی شد: «برخی افراد فضای رسانه‌ای برایم ایجاد می‌کنند و می‌گویند داماد شریعتمداری هستم که این ظلم است؛ با زبان روزه درخواست دارم مرا خارج از این عنوان محاکمه کنید.» اما نماینده دادستان در یکی از جلسات دادگاه آب پاکی را روی ‌دست متهم ریخت و برای او روشن کرد که داماد وزیر بودن نمی‌تواند نجات‌بخش او باشد: «شگرد رضوی این است که فکر می‌کند او را آدم مهمی می‌دانند. درحالی‌که ما شما را تنها به‌عنوان یک مفسد اقتصادی می‌شناسیم. اهمیتی در دادسرا ندارید که فکر می‌کنید بازپرس به‌خاطر شما تغییر کند!» شریعتمداری نیز طی سخنانی در واکنش به اتهامات دامادش می‌گوید: «در این مدت که من مسئول بوده‌ام دامادم هیچ وقت نه برای ارتباطی از من درخواست کرده و نه من برای او انجام داده‌ام. اما اگر دامادم خطایی کرده باید با او برخورد کنند و اگر من مداخله‌ای کرده‌ام باید مورد اعتراض قرار بگیرم؛ اما نکرده‌ام.»

این خبر را به اشتراک بگذارید