• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69606
+
-

اجرای طرح مهارت‌آموزی در مرکزی

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان: حدود 40 درصد کارآموزان اراکی از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

آموزش
اجرای طرح مهارت‌آموزی در مرکزی


مریم جباری| اراک - خبرنگار


دست‌یابی به شغل مناسب یکی از دغدغه‌های جوانان بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه است، دانش‌آموختگانی که به صورت تئوری کسب علم کردند و از نظر مهارتی و عملی تجربه چندانی ندارند.

در حالی که دانشگاه‌ها باید برای دانشجویان به موازات دروس تئوری، کارگاه‌های عملی مستمر برگزار کنند تا فارغ‌التحصیلان در پایان تحصیل یک نیروی ماهر از نظر علمی و عملی باشند، اما این اتفاق در استان صنعتی مرکزی نیفتاده است. باید به مهارت‌‌آموزی به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی در حین تحصیل توجه بسیار زیادی شود و زیرساخت‌های لازم برای این موضوع در دانشگاه‌های استان به‌ویژه دانشگاه‌ صنعتی فراهم شود. مدت زمان کوتاهی است که دانشگاه صنعتی در این حوزه اقدامات ارزشمندی را انجام داده و تلاش کرده متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی استان نیروهای متخصص و ماهر را وارد عرصه فعالیت کند. با توجه به تعداد حدود 2800 واحد صنعتی در استان و همچنین شهرک‌های صنعتی که در این استان استقرار دارد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است. توجه به مهارت‌آموزی دانشجویان در حین تحصیل می‌تواند شاه کلید برون‌رفت از معضل بیکاری در استان باشد، در سال‌های اخیر، بی‌توجهی به مهارت‌آموزی اصلی‌ترین دلیل افزایش بیکاران تحصیل‌کرده در این استان بوده است.


کارآموزی 40 درصد از فارغ‌التحصیلان 

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در زمینه اهمیت مهارت‌‌آموزی برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در جامعه می‌گوید: این مسأله مهم یکی از رسالت‌های اصلی در دانشگاه‌ها به‌ویژه در رشته‌های فنی است که در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و فقر مهارتی زمینه‌ساز افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در رشته‌های مختلف فنی شده است. «سعیدرضا شاه‌محمدی» با بیان این‌که اقدامات خوبی برای رفع این مشکل با همکاری و تعامل بین بخش‌های مختلف در استان با یک برنامه‌ریزی علمی و منسجم انجام شده بیان می‌کند: با این اقدامات تا حدودی این مشکلات برطرف شده، اما هنوز جای کار بسیار زیادی در استان صنعتی مرکزی به دلیل وجود حجم بالای واحدهای تولیدی و صنعتی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: توسعه فرهنگ مهارت‌‌آموزی در کشور به‌ویژه استان مرکزی با توجه به این‌که می‌تواند کاهش بیکاری، افزایش رونق تولید و تحقق اقتصادی مقاومتی را در شرایط کنونی داشته باشد باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی می‌افزاید: اداره آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تکیه‌گاه مطمئنی برای آموزش جوانان در رشته‌های مختلف به منظور ایجاد اشتغال است. این مرکز آموزشی همچنین می‌تواند جامعه هدف گسترده‌ای را زیر پوشش خود در زمینه آموزش‌های مهارتی قرار دهد و در این زمینه از همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق این هدف استفاده خواهد کرد تا بتواند معضل و مشکل بیکاری را در استان تا حد زیادی برطرف کند. شاه‌محمدی اظهار می‌کند: حدود 40 درصد کارآموزان اراکی از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که این مسأله بیان‌کننده نبود مهارت‌آموزی در دانشگاه در کنار آموزش‌های تئوری است. بنابراین فنی و حرفه‌ای استان مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار(استادشاگردی)، طرح کارورزی و طرح SPH را با همکاری اتاق بازرگانی و افزایش ارتباط با صنعت به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این اداره برای رفع این مشکل دنبال می‌کند.


هدف اصلی فعالیت شورای مهارتی 

استاندار مرکزی نیز می‌گوید: فعالیت شورای مهارت در استان با هدف مهارت‌آموزی افراد برای ورود به بازار کار یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین تعمیم آن به واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی و صنعتی به عنوان یکی از 4 قطب صنعت کشور است.

«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: در این استان کارآفرینان بسیار زیادی فعالیت دارند که بعد از فرا گرفتن دوره‌های مهارتی توانسته‌اند برای سایر افراد نیز اشتغال ایجاد کنند. بنابراین مهارت‌‌آموزی باید به‌گونه‌ای انجام شود که بتواند علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود فرد کارآفرینی را نیز به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که مهارت شاخصه مهم دراشتغال است و مرکز فنی و حرفه‌ای باید از بخش فنی فراتر رود و به حرفه‌های بازاریابی و فروش بپردازد ادامه می‌دهد: در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان ظرفیت‌های بسیار خوب و مناسبی برای مهارت‌‌آموزی افراد وجود دارد که باید به درستی برای قشر جوان و تحصیل‌کرده جامعه معرفی شود و بتواند جوانان را از این‌که فقط به فکر پشت میزنشینی باشند به سمت این نوع فعالیت‌ها سوق دهد.
استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت ورود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به داخل مدارس می‌افزاید: این‌که دانش‌آموزان از ابتدا در رشته‌های فنی در کنار مباحث تئوری مباحث عملی را آموزش ببینند، می‌تواند زمینه‌ای برای بهره‌برداری اجرایی این افراد از رشته تحصیلی مورد علاقه آنها در آینده شود، بی‌شک این افراد در آینده با معضل و مشکل بیکاری مواجه نخواهند شد.

آقازاده با بیان این‌که شورای مهارت در استان باید پایه‌گذار فعالیت‌های مناسب در رشته‌های مختلف باشد اظهار می‌کند: ایجاد این شورا بیان‌کننده اهمیت مهارت‌آموزی در ایجاد اشتغال است. بنابراین یکی از اهداف اصلی ایجاد این شورا را می‌توان آماده‌سازی برای ارائه آموزش‌های مهارتی براساس نیازهای استان عنوان کرد.


مهارت‌آموزی؛ شاه‌کلید ایجاد اشتغال 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با بیان این‌که در این استان ظرفیت‌های انسانی بالقوه‌ای وجود که با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود می‌گوید: توجه به این مسأله می‌تواند شاه‌کلید ایجاد و افزایش اشتغال در استان صنعتی مرکزی باشد. «سعید فرخی» بیان می‌کند: توسعه آموزش‌های مهارتی علاوه بر اشتغال‌محور بودن باید بتواند اشتغال پایدار را در این استان رقم بزند.

 همچنین همه این آموزش‌ها باید متناسب با نیازهای روز جامعه و نیازهای صنایع و واحدهای تولیدی استان انجام شود تا بتواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. وی با اشاره به این‌که آموزش‌های مهارتی نیازمند فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری است ادامه می‌دهد: در این بخش باید سرمایه‌گذاری لازم و بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای هماهنگ‌سازی آموزش‌ها متناسب با نیازهای صنعت و تولید در استان فراهم شود.  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی می‌افزاید: توسعه مهارت‌آموزی یکی از وظایف اصلی و مهم فنی و حرفه‌ای استان است، اما این مسأله، وظایف سایر دستگاه‌ها در زمینه همکاری و تعامل با این اداره کل را منتفی نمی‌کند، بلکه در شرایط اقتصادی موجود و با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان رونق تولید باید دستگاه‌ها برای تحقق این شعار که فقط با ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال محقق می‌شود تعامل و هم‌افزایی لازم را داشته باشند. 

فرخی اظهار می‌کند: دست‌یابی به اشتغال پایدار با مهارت‌آموزی امکان‌پذیر است و بدون توجه به این مسأله مهم و کلیدی نمی‌توان به این اهداف دست پیدا کرد. بنابراین بهره‌مندی از دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به عنوان یک مسأله مهم باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید