• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69528
+
-

رخ‌به‌رخ با خطر در جاده‌های فارس

فرمانده پلیس راه شمال استان: فقط حدود 3 هزار کیلومتر از مجموع 28 هزار کیلومتر راه‌های فارس، بزرگراه است

راه
رخ‌به‌رخ با خطر در جاده‌های فارس

دوم تیر ماه سال ۹۵ به دلیل سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره در محور سیرجان – نی‌ریز ۱۳ نفر از سربازان و 6 نفر از اتباع بیگانه جان باختند. 

به گزارش مهر، این حادثه‌ تا مدت‌ها محل بحث بود و خیلی‌ها آن را نتیجه ناایمن بودن جاده‌های فارس دانستند. پیش از این حادثه سال‌ها بود که فارس را به جاده‌های ناایمنش می‌شناختند. 

همیشه زنگ خطر در جاده‌های فارس با صدایی رسا شنیده می‌شد، اما روند توسعه‌ای در مسیرهای جاده‌ای استان چنان به‌کندی پیش می‌رفت که حادثه سربازان و پس از آن حادثه اتوبوس فرزانگان رقم خورد. حالا 3 سال از آن دوران گذشته و جاده‌های فارس هنوز قربانی می‌گیرند. 

هرچند گفته می‌شود که در تصادفات رانندگی سه وجه راننده، خودرو و جاده دخیل هستند، فارس تاکنون در بخش جاده‌ای کارنامه قابل‌قبولی نداشته است. طی چند هفته گذشته، وقوع چندین مورد تصادف خونین در جاده‌های استان باعث واکنش‌هایی از سوی مسئولان کشوری از وزیر راه گرفته تا مسئولان استانی شد؛ از دختر جوانی که با مانع جاده در مسیر شیراز به خرامه برخورد کرد و جانش را از دست داد و اداره راهداری در سکوت مطلق به کارش ادامه داد تا تصادفات دلخراشی که در سایر نقاط فارس از جمله لار به وقوع پیوست. 


دغدغه‌های مسئولان

استاندار فارس در جلسه شورای راهبری تصادفات استان اعلام کرد که رخ دادن یک فقره تصادف هم ناخوشایند است و از مسئولان فارس خواست که کاهش آمار تصادفات دغدغه جدی آنها باشد. رحیمی در این جلسه عنوان کرد که در دنیای امروز قدرت فضای مجازی و اطلاع‌رسانی نگرانی‌هایی در افکار عمومی ایجاد کرده، اما همان‌گونه که وقوع تصادفات در این فضاها به‌سرعت اطلاع‌رسانی می‌شود، باید اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده نیز اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند مسئولان دغدغه کاهش این تصادفات و تلفات را دارند. 

استاندار فارس همچنین خواستار تشکیل مداوم کارگروه ایمنی راه‌ها و فعالیت این کارگروه در حوزه کاهش نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی جاده‌ها شد. با وجود این دستورات استاندار، در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از این مساله می‌گذشت، این بار تصادف دلخراشی در محور آباده - اصفهان رخ داد و در این حادثه 5 نفر از اعضای یک خانواده جان باختند. 


استانی بدون آزادراه

استان فارس با داشتن ۲8 هزار و ۲۸۰ کیلومتر راه و با این‌که یکی از استان‌های پرتردد کشور به شمار می‌رود از داشتن یک کیلومتر آزاد راه محروم است.

فرمانده پلیس راه شمالی استان فارس با اشاره به وقوع چندین حادثه دلخراش رانندگی طی چند مدت اخیر در این استان گفت: در این مدت 3 تصادف دلخراش در محورهای مربوط به خرامه رخ داد که کارشناسان پلیس راه پس از بررسی، سهم ادارات و راننده را در این حوادث مشخص کردند. 

سرهنگ «عبدالهاشم دهقانی» افزود: در حادثه‌ای که منجر به مرگ دختر جوان شد ۵۰ درصد شرکت توسعه ساخت راه مقصر شناخته شد و در حادثه دیگر نیز سهم اداره راه مشخص شد. وی با اشاره به حادثه رانندگی محور لار بیان کرد: این محور یکی از پرتردد‌ترین محورهای استان به شمار می‌رود که رخ به رخ است. 


جاده‌های منسوخ‌شده 

فرمانده پلیس راه شمال استان فارس ادامه داد: در دنیا جاده‌های رخ به رخ منسوخ شده و تمام جاده‌ها به سمت بزرگراه و آزادراه رفته، اما سهم استان فارس در آزادراه صفر است. سرهنگ دهقانی با اعلام این‌که فقط نزدیک به 3 هزار کیلومتر از جاده‌های فارس بزرگراه است گفت: در حالی که استان فارس نزدیک به ۲۸ هزار و ۲۸۰ کیلومتر راه دارد، فقط نزدیک به 3 هزار کیلومتر از این راه‌ها بزرگراه است و مابقی رخ به رخ و فرعی است. 

وی با بیان این‌که امکان حضور پلیس در تمامی این محورها وجود ندارد تاکید کرد: به ازای هر ۲۸۰ کیلومتر یک گشت پلیس وجود دارد، زیرا پلیس این همه توان و امکانات برای حضور ۲۴ساعته در جاده‌ها را ندارد. 
سرهنگ دهقانی با تاکید بر این‌که ۲۱۳ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های فارس شناسایی شده است افزود: از این تعداد نزدیک به ۱۷۰مورد از نقاط به تایید سازمان راهداری رسیده است. البته اقداماتی نیز برای آشکارسازی این نقاط انجام شده است. وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه گفت: بخشی از این تصادفات مربوط به خود راننده و عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. 


تذکر به وزیر راه

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: طی چند ماه گذشته، تذکراتی به وزیر راه درباره وضعیت جاده‌های استان فارس داده شده است. 

«اصغر مسعودی» با اشاره به این‌که فارس در صدر تصادفات کشور است گفت: با این‌که فارس ظرفیت‌های زیادی، هم در حوزه صنعت و هم گردشگری و کشاورزی دارد به تناسب جایگاهش در این حوزه‌ها در زمینه راه و جاده و خطوط ریلی در وضعیت نامناسبی است.  

وی با بیان این‌که مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه حمل‌ و ‌نقل جاده است افزود: به عنوان نمونه، شهرستان نی‌ریز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان همچنان ۴۰۰ کیلومتر راه خاکی دارد.  این نماینده مجلس ادامه داد: در گردنه لایرز نی‌ریز که در آن ۲۱ سرباز جان خود را از دست دادند، با وجود پیگیری‌های مداوم و پیشرفت ۹۰ درصدی زیرسازی این مسیر، همچنان با این‌که پیمانکار مطالبات خود را گرفته، برای بهره‌برداری از آن اقدامی انجام نشده است. 


بودجه‌های وزارت راه اولویت‌بندی ندارد

نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه‌هایی که از سوی این وزارتخانه توزیع می‌شود اولویت‌بندی نشده است، در حالی که باید این بودجه متناسب با زیرساخت‌ها و نیازهای هر استان تخصیص یابد. 

«اصغر مسعودی» با بیان این‌که فارس از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است افزود: برای نمونه، قرار بود سال ۹۲ آزادراه شیراز - اصفهان افتتاح شود که این امر باعث کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر شده است و می‌تواند در حوزه اقتصادی برای کشور باصرفه باشد. 

مسعودی با اشاره به این‌که علاوه بر این در حوزه اقتصاد مقاومتی کاهش ۱۴۰ کیلومتری این مسیر می‌تواند باعث صرفه‌جویی چندین میلیون لیتری بنزین شود بیان کرد: اکنون کار لنگ آسفالت است و تاکنون پیگیری موثری انجام نشده است. 
وی به جاده فسا نیز اشاره کرد و گفت: این جاده سال گذشته آسفالت شده، اما چون مطالبات پیمانکار داده نشده، پیمانکار با ریختن سنگ در جاده، اجازه تردد به خودروها نمی‌دهد، در حالی که بسیاری از تصادفات ما در همین مسیر رخ می‌دهد. 

مسعودی بیان کرد: از وزیر می‌خواهیم اقدام عاجلی برای حل مشکلات راه‌های فارس انجام دهد، زیرا استان با وجود داشتن مسیرهای ترانزیتی حتی یک کیلومتر هم آزادراه ندارد و از استان‌های بسیار کوچک نیز در حوزه راه محروم‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید