• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69475
+
-

رکود فروش قصر شیرین

چرا فیلم برگزیده جشنواره شانگهای نتوانسته برای تماشاگران داخلی دلبری کند

رکود فروش قصر شیرین

مسعود میر/روزنامه‌نگار

بعضی معتقدند که سلیقه مخاطبان زیر هجوم فیلم‌های سطحی عوض شده‌است و شانه‌تخم‌مرغی‌ها محبوب‌تر از فیلم‌های خوب هستند. گروهی دیگر اما آن صبح اول وقت شهریور سال85 را یادآوری می‌کنند که همین تماشاگران عادی برای تماشای فیلم از کن بازگشته اصغر فرهادی چه قیامتی به پا کردند. هرچه هست، اما کاملا مشخص شده که پیش‌بینی و احیانا حل معادلات اکران در سینمای ایران دشوار است و آخرین نمونه آن‌هم ذوق کمرنگ تماشاگران در هفته اول اکران فیلمی است که در جشنواره فیلم فجر طرفداران بسیاری برای خودش دست‌و‌پا کرده و همین ‌ماه گذشته هم در جشنواره فیلم شانگهای جوایز اصلی را نصیب کارگردان و بازیگرش کرده است. «قصر‌شیرین» ساخته رضا میرکریمی از چهارشنبه گذشته اکران شده و به‌گفته مدیر شرکت بهمن‌سبز که پخش فیلم را برعهده دارد، 95سالن سینما در اختیار فیلم قرار داده شده‌ است. بررسی وضعیت بلیت‌فروشی فیلم اما رضایت‌بخش‌ نیست. به‌عنوان نمونه، فیلم در سالن اصلی سینما آزادی و برای سانس 10شب (دیشب) تا ساعت13 همان روز تنها 2بلیت فروخته بود که نشان از اوضاع نه‌چندان مطلوب استقبال از فیلم رضا میرکریمی دارد.

 قاسم، قدرت و... جلال
بار اصلی قصرشیرین برعهده حامد بهداد است و او هم انصافا در نقش جلال، خوش درخشیده. بهداد بعد از اینکه جایزه بهترین بازیگر جشنواره شانگهای را گرفت، هنگام حضورش برای افتتاحیه فیلم در ایران آنچه در قصر‌شیرین ارائه داده را ماحصل 20سال تجربه بازیگری‌اش خوانده است. تماشاگران اما ظاهرا خیلی در نخ این تجارب ناب و تلاش‌های بسیار برای یک نقش نیستند و بهداد در قصرشیرین را تنها گذاشته‌اند. 2تجربه قبلی بهداد در مواجهه با مخاطب بازمی‌گردد به اکران «مارموز» ساخته کمال تبریزی و «سد‌معبر» محسن قرائی. کاراکتر قاسم در سد‌معبر، فروش کمی بیش از یک میلیارد تومانی را برای فیلم به ارمغان آورد و قدرت در مارموز 6.5‌میلیارد تومان فروش کرد.

نبات بهتر از قصرشیرین
رقم فروش قصر‌شیرین تا‌کنون مبلغی حدود نیم میلیارد تومان بوده‌است. البته تردیدی نیست که شیب میانگین فروش فیلم در روزهای آینده هم صعودی خواهد ‌بود و تماشاگران کم‌کم قصر‌شیرین را بیشتر تحویل خواهند‌گرفت اما تا اینجای کار و در فهرست فروش فیلم‌های سال، شیرینی رقم فروش قصر‌شیرین کمتر از فیلم «نبات» است.

حومه قصر
رضا میرکریمی، کارگردان فیلم قصرشیرین در ماه‌های گذشته کانون خبرهای گوناگونی بوده است. بعد از برگزاری جشنواره جهانی که میرکریمی دبیری آن را امسال هم برعهده داشت، دوباره خبرهای عزل او از این سمت و البته ادغام 2جشنواره ملی و جهانی فجر مطرح شد. کمی بعد وقتی فیلم کمال تبریزی اکران شد، نام میرکریمی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلمی که تعداد ستاره‌های حاضر در آن حیرت‌انگیز بود، دوباره سر زبان‌ها افتاد. حرف از حضور یک سرمایه‌گذار تازه‌وارد و ظاهرا بسیار دست‌و‌دلباز به میان آمد و میرکریمی هم در پاسخ به انتقادها گفت تلاش کرده تا با کمال تبریزی به‌عنوان کارگردان فیلم «ما همه با هم هستیم» به روش کمدی‌سازهای این سال‌ها اتمسفر کمدی‌سازی‌ را تغییر دهد. کمی بعد و همزمان با درخشش فیلم قصرشیرین در جشنواره شانگهای، صحبت‌هایی درباره اهمیت فوق‌العاده این جشنواره از سوی نزدیکان میرکریمی مطرح شد که انتقادات بسیاری را به‌دنبال داشت. خلاصه رضا میرکریمی چند ماهی است که از صدر خبرهای سینمایی پایین نمی‌آید ولی ظاهرا این صدرنشینی چندان به نفع فیلمش تمام نشده‌است. انگار خیلی‌ها طرفدار همان میر‌کریمی هستند که فیلم‌های آرام و بی‌حاشیه‌اش را می‌ساخت و بی‌حاشیه آنها را اکران می‌کرد... به همین سادگی.

این خبر را به اشتراک بگذارید