• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69424
+
-

تعیین قیمت ارز اسکناس به وقت تهران

اطلاع‌رسانی قطره چکانی درباره سازوکار و نحوه فعالیت بورس ارز ادامه دارد


با وجود آنکه رئیس‌کل بانک مرکزی از تاسیس بازار متشکل ارزی در آستانه عید قربان خبر داده، ولی هنوز نهاد ناظر بازارپول و ارز هیچ‌ اطلاعات دقیق و شفافی در این زمینه منتشر نکرده است. برخی خبرهای پراکنده نشان می‌دهد که تا 2هفته دیگر قیمت ارز اسکناس به وقت تهران تعیین می‌شود.
در این میان محمود شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی هم در پاسخ به همشهری وعده داد هفته آینده دریک نشست خبری جزئیات تازه‌ای را اعلام خواهد کرد. پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی از موفقیت بازار متشکل ارزی در مراحل تست گرم خبر داده بود.

نقطه ابهام
در میان این فضای غیرشفاف اطلاعات دریافتی از آغاز به‌کار بازار ارز با حضور 100صرافی حکایت دارد. درحالی‌که تعداد صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی بیش از 600صرافی است. به این ترتیب روشن نیست معاملاتی که خارج از این بازار و در سایر صرافی‌ها شکل خواهد گرفت، چه وضعیتی پیدا خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد علاوه‌براین، چالش اصلی، تقابل قیمت ارز در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد خواهد بود. اگر بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز اسکناس را در کانال هدف‌گذاری شده نگه دارد، احتمال افزایش نرخ در بازار بیرونی وجود دارد.

روش کشف قیمت
به گزارش همشهری، همواره در سال‌هایی که ارز، چند نرخی بوده، نوسان نرخ‌ها سیاستگذار ارزی را با چالش جدی مواجه ساخته و حالا هم پرسش اصلی بازیگران بازار ارز این است که حجم معاملات و اطلاعات دقیق‌ و جزئی‌ چگونه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؟ محمود شکسته‌بند، مدیرعامل بازار متشکل ارزی می‌گوید: اطلاعات بازار متشکل ارزی برای افراد خارج از بازار به‌صورت لحظه‌ای ارائه می‌شود، اما اطلاعات عمومی بازار که در سایت ice.ir  منتشر می‌شود، مقرر شده در سایتی دیگر اطلاعات جزئی‌تری هم به اعضا ارائه ‌شود. در سایت این بازار فقط مبلغ و قیمت نمایش داده خواهد شد. سامانه بازار به‌گونه‌ای طراحی شده که پایین‌ترین قیمت فروش را در بالاترین سطح نمایش قرار می‌دهد و در عین حال، بالاترین قیمت خرید را در بالاترین سطح نمایش می‌دهد، بر این اساس قیمت‌ها به‌صورت آنلاین در سیستم مَچ شده و کشف نرخ صورت می‌گیرد.

بازیگران و زمین بازی
گفته شده بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های مجاز، بانک‌ها و صرافی‌های بانک‌ها هستند؛ تمام بازیگران موظف شده‌اند یک حساب ارزی به بانک مرکزی معرفی کنند. در این بازار، بانک‌ها اسکناس ارز را از صرافی‌ها دریافت می‌کنند که درصورت اعلام نیاز صراف‌ها، بانک‌ها موظفند اسکناس را بازگردانند. بانک‌ها موظفند همه نیاز صراف‌ها را به اسکناس به‌صورت لحظه‌ای تأمین کنند. از قرار معلوم این بازار از 8:30 تا 15:30 هر‌روز فعال خواهد بود؛ البته گفته شده احتمال تغییر این ساعت هم وجود دارد. گفته شده، جزئیاتی چون سقف معاملات و دامنه نوسان قیمت ارز در هر روز، ظرف 2روز آینده فاش خواهد شد.

بانک‌ها در کنار صرافی‌ها
هم‌اکنون فقط بانک ملی مسئول افتتاح حساب صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی است که احتمالا تا روز افتتاح رسمی این بازار، بانک‌های سپه و صادرات نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد. سامانه اصلی این بازار به سامانه‌ بانک‌ها، صرافی‌ها و چند بخش مختلف در بانک مرکزی متصل خواهد شد. بانک مرکزی امیدوار است با تاسیس بازار متشکل ارز، کشف قیمت ارزهای خارجی در ایران از کشورهای همسایه به تهران منتقل شود. برای تحقق این هدف هرروز از ساعت 9تا 10صبح حراج ناپیوسته برای کشف قیمت ارز برگزار می‌شود و پس از آن نیز حراج پیوسته عملیاتی خواهد شد و در نهایت بازار عصر همان روز بسته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید