• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69299
+
-

کارون به شادگان کمک نکرد

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شادگان با بیان این‌که رهاسازی آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان تاثیر چندانی بر آبگیری این تالاب نداشته است، گفت: انتقال آب کارون به شادگان به صورت دائمی انجام نمی‌شود. «رحیم مجدمی» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب شادگان پس از بارندگی و سیلاب‌های فروردین امسال اظهار کرد: با توجه به فروکش کردن آب سیل، آبگیری تالاب اکنون کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که اکنون وضعیت تالاب شادگان بحرانی است، افزود: با توجه به گرمای هوا و تبخیر و خروج آب تالاب شادگان به سمت دریا، تنها حدود 40 تا 50 درصد تالاب آب دارد. مجدمی گفت: همچنین با توجه به صدور مجوز کشت تابستانه در بالادست تالاب، میزان کمی از آب رودخانه جراحی که تامین‌کننده آب تالاب شادگان است، وارد تالاب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شادگان ادامه داد: پس از سیلاب مقداری از آب آن به سمت دریا و بخشی به سمت نهر مارد هدایت شد، اما پس از آن کالوِرت‌های (سازه‌ای‌ که به منظور انتقال آب از یک سوی خاکریز به سوی دیگر ساخته می‌شود) هدایت آب تالاب به این بخش‌ها مسدود شدند.

مجدمی بیان کرد: بعد از مسدود شدن کالورت‌های مذکور، کالورت‌های دیگری توسط برخی افراد ایجاد شده‌اند که آب تالاب را به سمت دریا هدایت می‌کنند. باید گفت این افراد برای مقاصد خاصی این کالورت‌ها را ایجاد می‌کنند و باعث هدررفت آب می‌شوند.

وی با بیان این‌که برای نگهداری آب تالاب باید کالورت‌ها بسته شوند، گفت: چند بار این کالورت‌ها را مسدود کرده‌ایم، اما برخی افراد دوباره آنها را باز می‌کنند. این مسئول افزود: قرار بود روزانه 5 متر مکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان شود. متولی انتقال آب کارون به تالاب شادگان، سازمان آب و برق خوزستان است اما متاسفانه رهاسازی آب به صورت دائم انجام نمی‌شود. مجدمی گفت: سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرد که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده، اما این کار تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید