• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69288
+
-

پرواز قیمت‌ها در بازار سفرهای هوایی

مدیرکل فرودگاه یزد: پیگیر حقوق مردم یزد در موضوع افزایش قیمت پروازها هستیم

گزارش
پرواز قیمت‌ها در بازار سفرهای هوایی

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 



  افزایش بهای بلیت سفرهای هوایی یزد به مقاصد مختلف به‌ویژه تهران داد یزدی‌ها را در آورده است و حتی مسئولان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، اما مدیرکل فرودگاه یزد اعلام می‌کند اگر مردم احساس می‌کنند در حقشان احجافی صورت گرفته است، شکایت کنند تا پیگیری کنیم.

نمایندگی بیش از 6 ایرلاین در فرودگاه شهید صدوقی یزد حضور دارند و تعداد سفرهای هوایی استان نیز قابل توجه نیست از این رو عنوان می‌شود که به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، تعداد محدودی از ایرلاین‌ها در خطوط هوایی یزد فعالیت می‌کنند که قدرت انتخاب را از مسافر سلب می‌کند و بخشی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از همین وضعیت است.
 گرانی بلیت‌ها انتقاد مستقیم استاندار یزد را به دنبال داشته و از سوی مدیریت فرودگاه شهید صدوقی یزد نیز دنبال شده است اما آنچه مسلم است این پیگیری‌ها راه به جایی نبرده است.


نارضایتی مردم از بی‌تفاوتی مسئولان 

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به حتی چند برابر شدن بهای بلیت یزد- تهران می‌گوید: شناور کردن نرخ بلیت سفرهای هوایی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است، به طوری که شرکت‌ها هیچ قاعده‌ای را برای قیمت‌گذاری رعایت نمی‌کنند و همین موضوع منجر به تعیین قیمت‌های نجومی ‌برای سفرهای هوایی می‌شود.
«ناصر محمدزاده» می‌افزاید: پرداخت هزینه نزدیک به یک میلیون تومان برای سفر از یزد به تهران یا برعکس قابل قبول نیست و نمی‌توان ارتباط آن را حتی با تورم نیز درک کرد. در این شرایط مردم به این قیمت‌ها تن می‌دهند و مسئولان هم بی‌تفاوت عمل می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این مطالبه عموم مردم یزد است که مسئولان نسبت به این وضعیت واکنش نشان دهند و از سازمان هواپیمایی کشوری بخواهند با نظارت بیشتر بر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بهای بلیت را تعدیل کنند، چراکه این نرخ بر بسیاری از فعالیت‌ها در استان از جمله در بخش صنعت، گردشگری و حتی دانشگاهی تاثیر سوء گذاشته است.
این شهروند می‌گوید: هزینه بلیت از تهران به یزد یا برعکس حتی از برخی سفرهای خارجی نیز بیشتر است و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که متقاضیان سفر به یزد سفرهای هوایی را انتخاب کنند و این وضعیت حتی به لغو سفر به یزد با مقاصد مختلف منجر شده است.


انتقاد از ایرلاین‌ها

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با انتقاد از عملکرد ایرلاین‌های مستقر در یزد، از بی‌توجهی به درخواست‌های مردمی‌ برای پیگیری افزایش قیمت بلیت‌ها انتقاد می‌کند و می‌افزاید: مسئولان یزدی  گاهی اوقات در برابر این گونه اعتراضات منفعل برخورد می‌کنند و این شامل نمایندگان ایرلاین‌ها در استان یزد نیز می‌شود. «حمید رضایی» با اشاره به این‌که شکایت‌ها نیز تاکنون راه به جایی نبرده است، می‌گوید: پیگیری موضوع از تهران، پاسخ منطقی به شهروندان یزدی نیست و تنها با طرح شکایت نباید موضوع را مختومه کرد، بلکه پیگیری این شکایت‌ها اهمیت دارد که متاسفانه از سوی مسئولان فرودگاه دنبال نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: از سویی با توجه به محدود بودن سفرها، مردم قدرت انتخاب ندارند و مجبورند با پروازی که اصلا قیمت معقولی ندارد سفر کنند، در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور این حق انتخاب لحاظ شده و مردم برای سفر چند گزینه برای انتخاب دارند.


پیگیری می‌کنیم 

مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد از پیگیری قیمت بلیت پروازهای یزد از سوی استاندار، معاون عمرانی و اداره کل فرودگاه شهید صدوقی یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: پیگیری‌ها صورت گرفته اما شاید برای مردم ملموس نباشد. «عباس محمدی» می‌گوید: این افزایش قیمت‌ها به دنبال شناورسازی و آزادسازی قیمت‌ها اتفاق افتاد اما آمادگی داریم که شکایت شهروندان یزدی را در این باره به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنیم و بارها این مطالبه اعلام شده است اما تعداد محدودی شکایت خود را اعلام کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در مقطعی افزایش قیمت‌ها بسیار قابل توجه بود، اما الان شرایط بهتر شده است اما باز هم پیگیری از سوی مسئولان استان ادامه دارد و شکایت‌های مردمی‌که احساس می‌کنند حقوقشان ضایع شده است را دریافت و پیگیری می‌کنیم. محمدی اعلام می‌کند: شهروندان می‌توانند تصویر بلیت را به همراه اعتراض مکتوب به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند یا با مراجعه به فرودگاه شهید صدوقی یزد شکایت تنظیم کنند تا از سوی ما دنبال شود.


گرانی با اجرای طرح شناورسازی

مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد اظهار می‌کند: براساس طرح شناورسازی، قیمت بلیت بنابر تقاضای سفر متغیر است، برای مثال روزهای اول هفته به دلیل افزایش تقاضا برای سفر به تهران، نرخ بلیت گران‌تر است اما قطعا اگر تخلفی در نرخ‌گذاری صورت گرفته باشد، قاطعانه از حقوق مردم دفاع می‌کنیم.
وی با بیان این‌که این افزایش قیمت تنها مختص استان یزد نبوده و نیست، می‌افزاید: برای مثال نرخ بلیت تهران به اردبیل که کمتر از 200 هزار تومان بوده در این افزایش قیمت‌ها به بالای یک میلیون تومان رسید و حتی بلیت تهران به مشهد نیز بالای 900 هزار تومان به فروش رسید و اعتراضات متعددی را نیز به دنبال داشت.

به گفته محمدی با توجه به این‌که این اخبار در یزد منعکس نمی‌شود، مردم احساس می‌کنند حق و حقوق یزدی‌ها ضایع شده است اما زمانی که دقیق‌تر بررسی شود، معلوم می‌شود که به این شکل نبوده است.
مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد با تاکید بر این‌که فرودگاه هیچ نقشی در تعیین نرخ بلیت ندارد و به عنوان میزبان ایرلاین‌ها در استان فعالیت می‌کند، می‌گوید: باید توجه کرد که افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیمی ‌بر فعالیت ایرلاین‌ها گذاشته و مطبوعات باید به سراغ ایرلاین‌ها هم بروند و مشکلات آنها را جویا شوند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شده، ادامه می‌دهد: وقتی قیمت همه نهاده‌ها در جامعه افزایش چشمگیری داشته، تاثیر آن در صنعت هواپیمایی هم خودش را نشان می‌دهد و قیاس کردن بهای بلیت در سفرهای دیگر داخلی و خارجی اصلا کارشناسی نیست.
محمدی توضیح می‌دهد: زمانی که تعداد پروازها زیاد باشد، قدرت رقابت بالا می‌رود و فرصت برای انتخاب فراهم می‌شود اما در مسیرهایی که رقابت وجود ندارد، انحصار ناخواسته‌ای ایجاد می‌شود که گریزناپذیر است.

وی اضافه می‌کند: اگرچه ایرلاین‌های متفاوتی در یزد نمایندگی دارند، اما با توجه به تقاضای کم برای سفر، تعداد پروازهای استان محدود است، به این ترتیب مصرف‌کننده نهایی شانس انتخاب ندارد.
مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد می‌گوید: با توجه به تنوع فعالیت ایرلاین‌ها در بعضی از مسیرها، هم افزایش و هم کاهش بهای بلیت توجیه‌پذیر است اما در استان یزد این‌گونه نیست، بنابراین مقایسه کار اشتباهی است.


   ارتباط بهای بلیت با گرما

«عباس محمدی» مدیر کل فرودگاه شهید صدوقی یزد به تاثیر گرمای هوا بر نرخ بلیت اشاره می‌کند و می‌افزاید: حتی در فصل تابستان به دلیل شدت گرما، بعضی از پروازها با تعداد مسافر کمتر از ظرفیت در استان انجام می‌شود که این شرایط هزینه‌ها را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد.


پیگیری نرخ پروازها  در خانه ملت
مجمع نمایندگان استان یزد به عنوان نمایندگان مردم مرجع خوبی برای پیگیری موضوع نرخ بلیت پروازهای استان است، اما ظاهرا هنوز این موضوع به عنوان مطالبه مردم و مسئولان به این مجمع اعلام نشده است. به گزارش همشهری، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به این موضوع، از آمادگی مجمع نمایندگان استان یزد برای پیگیری حقوق مردم استان در ارتباط با نرخ بلیت هواپیما خبر می‌دهد. « کمال دهقانی» می‌افزاید: اگر این موضوع به مجمع منعکس شود، امکان پیگیری آن از سوی استاندار یزد وجود خواهد داشت، ضمن این‌که اگر استاندار نیز در پیگیری با گرهی مواجه شود، همراهی کرده و مورد را دنبال می‌کنیم. وی همچنین قول پیگیری این مطالبه مردمی ‌را از سازمان‌ها و شرکت‌های مستقر در تهران و همچنین دستگاه‌های مربوطه می‌دهد و می‌گوید: ادامه این روند مشکلات بسیاری را متوجه اقتصاد استان خواهد کرد. رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به این‌که بیشترین مسافران هوایی استان دریافت‌کنندگان خدمات اداری، تجاری و بازرگانی و گردشگران هستند، می‌افزاید: افزایش قیمت بلیت هواپیما بر میزان مراجعات با این اهداف تاثیر سوئی خواهد داشت. وی می‌گوید: اگرچه گرانی در همه کالاها و خدمات ملموس است، اما با پیگیری‌ها متوجه خواهیم شد که آیا شرکت‌های هواپیمایی در حدود چارچوب نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده‌اند یا این افزایش براساس مبنا و منطق نبوده است.
 

تاثیر پروازهای چارتر  بر افزایش قیمت بلیت


افزایش بی‌رویه قیمت بلیت پروازهای یزد به‌ویژه به مقصد تهران انتقاداتی را به همراه داشته است. این انتقادات بیشتر در فضای مجازی با مقایسه کردن نرخ بلیت به مقاصد دیگر کشور و حتی دنیا خود را نشان داده است و مردم به این گلایه دارند که چرا نرخ بلیت پروازهای یزد به مراتب بیشتر از مسیرهای مشابه است. روزی که تقاضا برای سفر بالا است بلیت‌ها نرخ نجومی‌پیدا می‌کنند و زمانی که مسافر کم می‌شود قیمت‌ها افت می‌کند اما به‌ویژه روزهای اول هفته و مناسبت‌های منتهی به تعطیلات و روزهای تعطیلی خاص که تقاضا برای سفر بالا است، همیشه بلیت گران‌تر است. برخی عقیده دارند که فعالیت واسطه‌ها در حوزه حمل و نقل هوایی در تمام نقاط کشور و البته یزد نقش مستقیمی‌در تعیین نرخ بلیت دارد و ایرلاین‌ها با فروش بلیت چارتر به این واسطه‌ها، عملا کلید افزایش نرخ را در دست آنها قرار می‌دهند و چارتر‌کننده پرواز، تعیین‌کننده نرخ بلیت خواهد بود.

مدیر منطقه‌ای هما در استان یزد پروازهای چارتر را در تعیین نرخ بلیت موثر می‌داند و می‌افزاید: بلیت پروازهای چارتر در فصل کاهش مسافر حتی با نرخی پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد اما در فصل شلوغی، این نرخ بالا می‌رود. «علی محبی» می‌افزاید: البته سقف معینی برای نرخ بلیت از یزد به تهران مشخص شده که حتی پروازهای چارتر هم باید این نرخ را رعایت کنند و در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود. وی با اشاره به بیشتر بودن تقاضا از عرضه سفرهای هوایی در استان یزد می‌گوید: تقاضا برای سفر در یزد بالا است و توجیه اقتصادی برای ایرلاین‌های مختلف برای فعالیت وجود دارد، از این رو برخی با چارتر کردن پروازها نسبت به تعیین نرخ بالاتر اقدام می‌کنند که صرفه اقتصادی داشته باشد. وی با بیان این‌که این مشکلات در یزد کمرنگ‌تر از سایر استان‌های کشور است، اضافه می‌کند: ایران‌ایر به عنوان یک ایرلاین دولتی نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشور را رعایت می‌کند اما برخی از ایرلاین‌ها با فروش بلیت‌های چارتر در این افزایش قیمت سهیم هستند. وی با اشاره به این‌که ایران‌ایر برای شفاف‌سازی نسبت به انتشار نرخ بلیت بر روی سایت اقدام کرده است، می‌افزاید: از این رو کسی نمی‌تواند هزینه بیشتری را از مسافر بگیرد و تخلف محسوب می‌شود اما در مورد سایر ایرلاین‌ها اطلاعی ندارم. محبی می‌گوید: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بلیت در استان یزد شرایط آب و هوایی است، به طوری که در فصل تابستان و زمستان باید محدودیت‌هایی در تعداد مسافر اعمال شود و همین ظرفیت پروازها را کاهش می‌دهد در نتیجه تقاضا برای پروازهای چارتر افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید