• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69264
+
-

هشدار درباره بیماری لکه سفید میگو

شیلات
هشدار درباره بیماری لکه سفید میگو

مدیر کل دام‌پزشکی هرمزگان: لکه‌سفید نام یکی از بیماری‌های ویروسی میگو است که در صورت عدم پیشگیری و بروز می‌تواند صنعت پرورش میگو را از بین ببرد.


خسارت جدی به صنعت میگو 
«محمد جانباز» در دوره آموزشی مدیریت بهینه مزارع پرورش میگو که با موضوع بیماری لکه‌سفید برگزار شد، بر اهمیت این نوع بیماری اشاره کرد و گفت: این ویروس قادر است صنعت پرورش میگو را از بین ببرد. 

 به گزارش ایرنا، مدیر کل دام‌پزشکی هرمزگان افزود: این ویروس در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ در مزرعه‌های پرورش میگوی بوشهر و خوزستان آلوده کرد که با استفاده از تجربه این استان‌ها تمهیدات لازم برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری در مزرعه‌های هرمزگان اندیشیده شد. 

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۲۰ مسئول فنی بهداشتی دام‌پزشکی استان به همراه دستیار در تمام مراکز پرورش و عمل‌آموزی میگو مشغول به خدمت هستند. 

مدیر کل دام‌پزشکی استان در ادامه از بهره‌برداران میگو خواست: این دوره آموزشی بیماری لکه‌سفید میگو باید به تمامی مراکز، کارکنان و کارگران استان آموزش داده شود و درخواست‌های خود را از جمله تلفات جزئی اعلام کنند تا بررسی اولیه انجام شود.

مدیر کل دام‌پزشکی استان افزود: لارو میگو با حساسیت از مراکز مجاز آورده شود. در حد مجاز تعریف‌شده هر استخر لاروریزی شود. از تراکم بالا خودداری شود و همچنین از غذای مطمئن که از مبادی قانونی وارد شده برای لارو میگو استفاده شود. 

وی گفت: سازمان دام‌پزشکی استان آمادگی لازم را برای همکاری با بهره‌بردارانی دارد که تمایل به تامین غذایی دارند. 


علائم بیماری لکه‌سفید میگو

بیماری لکه‌سفید (White Spot Syndrome, WSS) یک بیماری ویروسی میگو است که به راحتی می‌تواند به‌وسیله سخت‌پوستان دیگر، حتی از طریق فیتوپلانکتون‌ها و لارو حشرات، منتقل شود. گفته می‌شود بروز چند دوره بیماری لکه‌سفید ویروسی، خسارت‌های زیادی به صنعت میگوی پرورشی کشور وارد کرده طوری که این صنعت در خوزستان برای چند سال به طور کامل به تعطیلی کشیده شد. 

بیماری لکه‌سفید ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو ظاهر می‌شود که موجب کم‌اشتها شدن میگو، قرمز شدن اندام‌ها و تلفات شدید در عرض یک هفته است و میگوهای آلوده به این بیماری به علت رسوب و جذب شدن کلسیم، پلاک‌های سفیدرنگی را از خود به جای می‌گذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید