• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69226
+
-

دغدغه‌های بانوی قهرمان

اسبقى، قهرمان تنیس ایران: البرز با وجود داشتن قهرمانان بسیار، نسبت به سایر استان‌ها از امکانات محدودى برخوردار است

ورزش
دغدغه‌های بانوی قهرمان

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


به‌تازگی مسابقات بزرگ بانوان کشور در رشته تنیس برگزار شد و بانوان البرزى در این مسابقات توانستند جایگاه‌هاى نخست را به خود اختصاص دهند. «کیمیا اسبقى» بازیکن تنیس ٢٠ساله کرجى و عضو تیم ملى ایران در این مسابقات توانست جایگاه سوم را مشترکا با «مشکات‌الزهرا صفى» کسب کند. وى که تنها ورزشکار در خانواده خود است، از حمایت خانواده و تبعیض مسئولان تنیس براى توجه به ورزشکاران مى‌گوید. گفت‌وگوى این ورزشکار را با همشهرى مى‌خوانید.


 از ورودتان به رشته تنیس خاکى بگویید.

از ٩ سالگى وارد رشته بسکتبال در تیم کرج شده بودم. از آنجا که بسکتبال ورزش تیمى است و هر بازیکن به صورت انفرادى کمتر دیده مى‌شود، بنابراین حس مى‌کردم با وجود تلاش‌هایى که مى‌کنم کسى مرا نمى‌بیند. 2 سال بعد، به صورت اتفاقى براى تمرین بسکتبال به پارک تنیس رفتم و وقتى که دیدم پدر و مادرم تنیس بازى مى‌کنند با خودم فکر کردم که چه حس خوبى است وقتى مربى بیرون از زمین و تو در زمین بازى به‌تنهایى باید تصمیم بگیرى و سرنوشت خودت را رقم بزنى. درنهایت بعد از این‌که تصمیم گرفتم تنیس را شروع کنم، ٤ سال به صورت تفریحى و سپس از ١٦ سالگى تاکنون به صورت حرفه‌ای در این ورزش فعالیت کرده‌ام.

تاکنون چه عناوینى کسب کرده‌اید؟

با توجه به تمرین‌هاى مداومى که داشتم، در 2 سال متوالى در سال‌هاى ٩٥ و ٩٦ توانستم در بخش انفرادى قهرمان و در بخش تیمى نایب‌قهرمان باشم. همچنین نفر اول مسابقات لیگ برتر بودم و در سال‌هاى ٩٦ و ٩٧ هم عضو تیم ملى بودم که در مسابقات اعزامى فدکاپ به تاجیکستان و بحرین هم خوشبختانه توانستم شرکت کنم.

بزرگ‌ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

متاسفانه هزینه‌هاى این ورزش به‌شدت بالاست و در عین حال نبود زمین تنیس براى ما دردسرساز  است. کسانى که در این ورزش به صورت حرفه‌اى فعالیت مى‌کنند توانایى این را دارند که براى دستیابى به اهداف خود حداقل روزى ١٠ ساعت تمرین کنند، اما این در حالى است که نه زمینى براى تمرین داریم و نه حامی مالی که از ما حمایت کند. فقط قیمت یک راکت تنیس ٣ میلیون تومان است که باید بدون حضور حامى به صورت شخصى فراهم شود.
از طرفى هم وقتى سن ما بالاتر مى‌رود، خانواده‌ها انتظار دارند که مستقل شویم، اما نه‌تنها این اتفاق نمى‌افتد، حتى هزینه‌هاى سنگین تامین امکانات و تجهیزات ورزشى ما هم بر دوش آنها خواهد بود. چون وقتى خودمان داریم به صورت حرفه‌اى تمرین مى‌کنیم، نمى‌توانیم مربى باشیم و کسب درآمد کنیم.
از طرف دیگر هم تعداد مسابقات و جوایز به اندازه‌اى نیست که بتواند پاسخگوى نیاز ورزشکاران باشد؛ یعنى در بیشتر موارد، جوایز مسابقات حتى به اندازه هزینه یک سبد توپ هم نیست.

به نظر شما چه موانعى براى پیشرفت ورزش قهرمانى وجود دارد؟

در ورزش و به‌ویژه بخش قهرمانى توجه مسئولان هر فدراسیون مهم محسوب مى‌شود که ما در رشته تنیس خاکى به‌شدت با مشکلات درخصوص این موضوع مواجهیم و این در صورتى است که انتظار داریم آنها از ما حمایت کنند. مورد بعدى که مى‌توان از آن یاد کرد، کمبود امکانات در کنار هزینه بالاى آنهاست.

امکانات استان براى علاقه‌مندان کافى است؟

البرز با وجود داشتن قهرمانان بسیار نسبت به سایر استان‌ها، از امکانات محدودى برخوردار است. درواقع هیات تنیس البرز هیچ زمینى براى اختصاص به قهرمانان ندارد و ورزشکاران باید در زمینى که مختصِ ارگان دیگرى است، آن هم با شرایطى سخت و ساعات تمرینى محدود، تمرین کنند.

تعامل فدراسیون و سایر مسئولان با شما چگونه است؟

با توجه به این‌که حدودا از ١٦ سالگى این رشته را به صورت حرفه‌اى بازى کردم و خیلى زود توانستم با استعدادى که داشتم در بسیارى از مسابقات درمقابل رقبایى که از بچگى تمرین مى‌کردند، قهرمان شوم، فکر مى‌کنم فدراسیون همچنان نتوانسته است با این موضوع کنار بیاید و از من براى پیشرفت بیشتر حمایت کند. البته در جهان هم فدراسیون تنیس نقش بزرگى را ایفا نمى‌کند و حامیان مالی بیشترین تاثیر را دارند که در کشور ما این موضوع هم نادیده گرفته شده است.

چه مشکلاتى در عرصه این ورزش وجود دارد؟

به نظر من تعداد محدود مسابقات یکى از مشکلات اساسى در تنیس خاکى برشمرده مى‌شود و این در حالى است که مسابقات مى‌توانند با کسب تجربه، پیشرفت ورزشکار را تامین کنند.

چه کسانى در موفقیت شما تاثیرگذار بوده‌اند؟

خانواده‌ام همواره با تمام وجود از من حمایت کرده‌اند. همچنین معتقدم اگر این روزها موفقیتى دارم از دعاهاى مادرم بوده است. همچنین مربیانى که داشته‌ام در پیشرفت و رسیدن من به اهدافم تاثیر بسیار زیادى داشته‌اند. اما متاسفانه برخى مسئولان به‌جاى حمایت مى‌گویند تو دیگر پیر شده‌اى و نمى‌توانى بازى کنى. این جمله حتى اگر به شوخى هم زده شود، براى روحیه قهرمان خوب نیست.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

به نظر من تنیس پایانى ندارد و از آنجا که هر ورزشکارى دوست دارد پیشرفت کند، من هم براى رسیدن به اهدافم و پیشروى در این ورزش تلاش مى‌کنم تا با انرژى مثبت بیشترى گام بردارم.

 چه انتظارى از مسئولان دارید؟

افزایش مسابقات نخستین و مهم‌ترین خواسته است و در کنار آن تقاضا دارم که در بین ورزشکاران تبعیضى قائل نشوند و به همه بازیکنان فرصت بدهند تا توانایى خود را در هر سطحى که هستند به نمایش بگذارند.

 و سخن آخر؟

امیدوارم با ایجاد شرایطى مناسب از سوى مسئولان، آینده درخشانى در انتظار تمامى بازیکنان تنیس باشد.
 

میزبانی البرز از  تور تنیس نوجوانان آسیا


 تنیس خاکی از جمله  رشته‌های ورزشی‌است که  علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده است، در همین راستا هیات تنیس استان توانسته برنامه‌‌ریزی موثری را در این زمینه تدارک ببیند و علاقه‌مندان  این رشته را جذب کند.
به گزارش همشهری، دبیر هیات تنیس خاکی البرز با بیان این‌که توجه به ورزش در سنین پایه مهم قلمداد می‌شود، گفت: 2 امر استعدادیابی و برگزاری مسابقات از مهم‌ترین رویدادهایی است که می‌تواند نقش بسیاری در پیشرفت ورزشکاران  داشته باشد.
«جعفر سهرابی» ادامه داد: گرچه برخی معتقدند که البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت دچار مشکلات بسیاری شده است، اما ما همواره معتقدیم که می‌توان از این نزدیکی بهره کافی را در پیشبرد بهتر امور برد.
وی افزود: البرز با امکاناتی که دارد از بسیاری از استان‌ها شرایط بهتری دارد و ما در تلاشیم تا از این شرایط هم بهترین استفاده را بکنیم.

سهرابی همچنین گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای تنیسورهای نوجوان البرز شرایطی فراهم شده است تا بتوانند خود را در استان با حضور بازیکنان آسیایی مقایسه کرده و توانایی خود را بسنجند.
وی با بیان این‌که البرز میزبان تور تنیس آسیا خواهد بود، افزود: برگزاری مسابقات تور تنیس آسیا برای دختران و پسران زیر 14 سال از 5 مرداد در دهکده ورزشی چهارباغ برگزار شد.
دبیر هیات تنیس البرز درپایان گفت: امیدواریم نوجوانان کشور و به‌ویژه استان از این ظرفیت و شرایطی که برای آنها فراهم شده است، استفاده کرده و با کسب تجربه بهترین نتایج را کسب کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید