• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69173
+
-

ترکیب‌های تازه از نویسندگان کهنه

نامزد‌های بوکر 2019 معرفی شدند

آرش نهاوندی/مترجم

در فهرست نامزدهای جایزه من‌بوکر2019 برخی نام‌ها و کتاب‌های عجیب به چشم می‌خورد. امسال در بخش بین‌المللی این جایزه، نویسندگانی از کشورهای نیجریه، ترکیه و آمریکا که کتاب‌هایشان به زبان انگلیسی انتشار یافته، مشارکت دارند. علاوه بر این، نام‌های مطرحی نظیر مارگارت آتوود، (نویسنده کتاب مشهور سرگذشت ندیمه کتابی که با اقتباس از آن سریال موفق سرگذشت ندیمه ساخته شده است) با کتاب «شواهد» در من‌بوکر نامزد شده است. سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب‌‌ آیات شیطانی نیز دیگر نویسنده‌ای است که با کتاب «کیشوت» در زمره نامزدهای این دوره از جوایز من‌بوکر قرار گرفته است. اما عجیب‌ترین مورد در میان نامزدهای این دوره مربوط به نویسنده و زن خانه‌داری از ایالت اوهایوی آمریکا‌ست که کتابی تحت عنوان «اردک‌ها، بندر نیوبوری» را نگاشته است، نکته بسیار عجیب درباره این کتاب اینکه یک جمله در سراسر آن تکرار شده است. در واقع مضمون این کتاب هزار صفحه‌ای یک جمله تکراری است. در مطلب پیش‌رو به بررسی خلاصه‌وار نامزدهای جایزه من‌بوکر در سال‌2019 می‌پردازیم.

 شواهد
«شواهد» اثر مارگارت آتوود به نوعی ادامه یا دنباله کتاب سرگذشت ندیمه است. به گفته مارگارت آتوود که در گذشته 3بار دیگر نیز نامزد دریافت جایزه من‌بوکر شده بود، ماجراهای این کتاب 15سال پس از ماجراهای آخرین فصل کتاب «سرگذشت ندیمه» رخ می‌دهد. به گفته آتوود، داستان این کتاب توسط 3 زن روایت می‌شود. داوران من‌بوکر که پیش‌تر نسخه‌هایی از کتاب را خوانده‌اند، آن را بسیار ترسناک و خواندنی توصیف کرده‌اند.

قایق شبانه به مقصد تنجه 



کتاب «قایق شبانه به مقصد تنجه»(شهری در مراکش) اثر کوین ‌بری است. داستان این کتاب درباره موریس هرنه و چارلی ردموند، زوج گانگستر مسن ایرلندی است که در بندر آلخسیراس اسپانیا منتظر آوردن جسد دختر خفه‌شده چارلی هستند. این زوج گانگستر در حین ‌انتظار‌‌کشیدن، گذشته تاریک و کابوس‌وار خود را که عواقب مضحک اما خیلی بد و سیاهی ‌در پی داشته، مرور می‌کنند. 

دختر، زن و دیگران
کتاب «دختر، زن و دیگران» نوشته برناردین اواریستو از کشور بریتانیا است. در این کتاب تاریخ بریتانیای مدرن در 12داستان شرح داده شده است. داستان‌های این کتاب بیشتر از نگاه زنان سیاه‌پوست روایت شده است. روزنامه فایننشال‌تایمز توانایی اواریستو را در شرح تجربیاتی که ما را ساخته‌اند، می‌ستاید.

دیوار
کتاب «دیوار» نوشته جان لنچستر نویسنده بریتانیایی است. جان لنچستر در این کتاب پیش‌بینی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک دیواری بر گرد جزایر بریتانیا کشیده خواهد شد تا مانع ورود دیگران به آن شود. این کتاب در واقع داستانی خیالی از آینده مهاجرت و تغییرات اقلیمی است.
ایندیپندنت به این کتاب 3 ستاره داده و آن را کتابی جاه‌طلبانه و طولانی توصیف کرده است. مجله تایم اما نوشته است: این کتاب یک داستان آینده‌نگر خیالی خوب‌ است.

مردی که همه‌‌چیز را می‌دید
‌کتاب «مردی که همه چیز را می‌دید» اثر دبورا لوی، نویسنده بریتانیایی است. داستان این کتاب درباره مردی است که در جاده آبی در لندن تصادف می‌کند و این تصادف روند زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. اثر این تغییرات سال‌ها بعد بروز پیدا می‌کند. هنوز داوران من‌بوکر یا سایر منتقدان نظری درباره این کتاب ارائه نداده‌اند.

خواهر من، قاتل سریالی



کتاب «خواهر من، قاتل سریالی» توسط اوینکان براتوایت، نویسنده انگلیسی‌– نیجریه‌ای نوشته شده است. سرنخ این داستان واقعا در نام آن نهفته است. آیولا عادت به کشتن دوستان پسر خود دارد و همیشه پاک‌کردن گندکاری‌های وی به گردن خواهرش می‌افتد.نیویورک‌تایمز این کتاب را به نحو شگفت‌آوری خوب، هوشمندانه، انفجاری، خنده‌دار و روان توصیف کرده است.

بچه‌های گمشده 
کتاب «بچه‌های گمشده» نوشته والریا لوئیسلی اهل مکزیک است. داستان این کتاب درباره خانواده‌ای است که خود را آماده می‌کند تا از نیویورک به آریزونا برود اما یک‌باره در رادیو اعلام می‌شود که یک بحران مهاجرتی در آمریکا در حال رخ‌دادن است. 

ارکستر اقلیت‌ها
کتاب «ارکستر اقلیت‌ها» نوشته چگوزی اوبیوما اهل نیجریه است. داستان این کتاب درباره مزرعه‌دار و مرغداری است که املاک خود را برای رفتن به مدرسه‌ای در قبرس می‌فروشد و در نهایت متوجه می‌شود که سرش را کلاه گذاشته‌اند. آتلانتیک درباره این کتاب نوشته است: اوبیوما در این کتاب به‌طور جامع و با جزئیات فراوان اهانت‌هایی ‌که فرد مزرعه‌دار می‌شود را توصیف می‌کند.

لنی 
کتاب «لنی» نوشته مکس پوتر اهل بریتانیا، درباره یک مرد جوان است که‌ پس از فراخوانده‌شدن یک روح به دهکده‌ای انگلیسی ناپدید می‌شود. این رویداد سبب می‌شود سنت‌های فولکلور قدیمی دوباره روبیایند. واشنگتن‌پست درباره این کتاب نوشته است: در کتاب لنی هرکدام از شخصیت‌های اصلی این حس را دارد که در یک گروه کر در حال تک‌خوانی است.

کیشوت
سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی ‌کتاب «کیشوت» را به نگارش درآورده است. در این کتاب دن‌کیشوت به‌صورت مدرن و امروزی‌اش دوباره تصور شده و داستان این کتاب هم درباره فروشنده‌ای است که به یک ستاره تلویزیون علاقه‌مند می‌شود.

10دقیقه، 38ثانیه در این دنیای عجیب




نویسنده کتاب «10دقیقه، 38ثانیه در این دنیای عجیب» الیف شافاک است. این کتاب درباره فردی است که در استانبول به قتل می‌رسد و در آخرین لحظات زندگی، مهم‌ترین لحظات عمرش را به‌خاطر می‌آورد. منتقد اسپکتیتور پس از خواندن این کتاب، شافاک را نویسنده‌ای در اوج قدرت توصیف کرده است. فایننشال‌تایمز نیز این کتاب را منعکس‌کننده صدای آسیب‌دیدگان توصیف کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید