• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68896
+
-

به تمرین ادامه بدهید؛ لیگی در کار نیست!

به تمرین ادامه بدهید؛ لیگی در کار نیست!

بعد از پایان لیگ هجدهم، فدراسیون فوتبال تاریخ 4مردادماه را برای شروع لیگ جدید اعلام کرد و بعدا این تاریخ را به 10مرداد تغییر داد، اما امروز که ششم مرداد‌ماه را سپری می‌کنیم و فقط 4روز تا موعد اعلام‌شده قبلی باقی مانده، نه‌تنها خبری از آغاز لیگ نیست بلکه حتی قرعه‌کشی این مسابقات هم انجام نشده و تیم‌ها هنوز برنامه و حریفان خود را نمی‌شناسند. رئیس فدراسیون فوتبال که پیش‌تر اعلام کرده بود تا آماده‌نشدن ورزشگاه‌ها و مهیا‌نشدن شرایط مناسب برای تماشاگران لیگ را آغاز نخواهد کرد، دیروز در حاشیه کلاس‌های پیش‌فصل داوری یک‌بار دیگر روی این موضوع تأکید کرد که «اگر نتوانیم 3‌‌شرط گفته‌شده را فراهم کنیم، ضرورتی برای برگزاری لیگ نداریم.» مهدی تاج در حالی از عدم‌ضرورت حرف می‌زند که باشگاه‌های لیگ‌برتری با هزینه‌های گزاف بازیکن و مربی خریده‌اند و اردوهای خارجی و داخلی برگزار کرده‌اند اما هنوز نمی‌دانند لیگ چه زمانی آغاز خواهد شد. باشگاه‌های لیگ‌برتری حالا به شکل کارفرماهایی درآمده‌اند که به کارمندان خود حقوق می‌دهند اما هیچ کاری از آنها نمی‌کشند، چون اساسا وقتی لیگی وجود ندارد، تیم‌ها کاری برای انجام‌دادن ندارند! اگرچه برخی ‌باشگاه‌ها ازجمله پرسپولیس به‌دلیل آنکه کارشان را دیرتر آغاز کرده‌اند از تأخیر در برگزاری لیگ استقبال می‌کنند اما وضعیت در سایر باشگاه‌ها به این شکل نیست. تیم‌هایی که با نظم و ترتیب تمرینات‌شان را آغاز کرده‌ بودند تا در روز 10مرداد آماده برگزاری نخستین بازی باشند، حالا به مشکل بزرگی برخورده‌اند. آنها حالا یک تیم آماده دارند که نمی‌دانند تا کِی می‌توانند بدون انجام مسابقه رسمی، این آمادگی را حفظ کنند. سایپا که 2روز قبل قهرمان جام شهدا شد، به همراه سپاهان، ذوب‌آهن، پدیده، فولاد و خیلی‌های دیگر در این دسته قرار می‌گیرند. این باشگاه‌ها حق دارند بابت تأخیر در آغاز لیگ از فدراسیون و سازمان لیگ شاکی باشند.
  3 شرط اصلی
مهدی تاج که پیش از این سال‌ها رئیس سازمان لیگ بوده، دیروز برای چندمین‌بار صحبت‌هایش را درخصوص لیگ نوزدهم تکرار کرد و گفت: «برای شروع لیگ‌ برتر نمی‌توانم زمان دقیق بگویم... لیگ زمانی شروع می‌شود که همه شرایط لازم در ورزشگاه‌ها فراهم شده باشد. اگر نتوانیم 3شرط گفته‌شده را فراهم کنیم، ضرورتی برای برگزاری لیگ نداریم. نخستین مورد این است که ورزشگاه‌ها باید حتما به بلیت‌ الکترونیک مجهز شوند و هر کسی در خانه‌اش ‌بتواند به‌راحتی بلیت تهیه کند... مسئله دومی که باید در ورزشگاه‌ها انجام شود، دوربین‌ها هستند... اگر یکی دو نفر تماشاگرنما در بین جمعیت باشد باید دوربین‌ها باشند تا این افراد مشخص شوند و این رفتارها تکرار نشود... سومین شرط این است که صندلی‌ها شماره‌گذاری باشد. کسی که در خانه‌اش بلیت خرید می‌کند، باید صندلی‌اش شماره داشته باشد. این شرط آسانی است.» البته به این آسانی هم که آقای رئیس می‌گویند، نیست. ورزشگاه‌های سیرجان، مسجدسلیمان، آبادان و بوشهر هنوز فاصله زیادی با این شرایط دارند. قائمشهری‌ها در حال صندلی‌گذاری ورزشگاه شهیدوطنی هستند و مسئولان ورزشگاه تختی شهرستان جم نیز دوربین‌های مداربسته را آماده کرده‌اند اما برای نصب گیت و صندلی، 2هفته دیگر زمان خواسته‌اند. به این ترتیب در خوش‌بینانه‌ترین حالت ورزشگاه‌های جم و قائمشهر تا پایان مردادماه آماده می‌شوند و در چند شهرستان دیگر هم این مشکلات فعلا پابرجا خواهد بود. البته تاج دیروز تکلیف این چند شهر را هم مشخص کرد: «هر باشگاهی نتواند ورزشگاهش را آماده کند، باید در استان‌های همجوار و بدون تماشاگر بازی کند. شاید سؤال بپرسند که چرا بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه خودشان برگزار نشود که توضیح می‌دهم. دستگاه‌هایی که مسئول نظم و امنیت هستند، می‌گویند تیمی که در استان خودش بازی کند، مردم برای تیم خودشان در ورزشگاه جمع می‌شوند، بنابراین اگر در استان دیگری بدون تماشاگر باشد، بهتر است.»
  حالا‌حالاها خبری نیست؟
تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز، قائمشهر، جم، آبادان، مسجدسلیمان، بوشهر و سیرجان، 11شهری هستند که در لیگ برتر تیم دارند و هم‌اکنون نیمی از آنها 3‌شرط اعلام‌شده توسط فدراسیون فوتبال را ندارند. شاید فدراسیون فوتبال می‌توانست شرط و شروط لازم برای ورزشگاه‌ها را خیلی زودتر اعلام کند تا مسئولان باشگاه‌ها بلافاصله بعد از پایان فصل قبل برای فراهم‌کردن آنها دست‌به‌کار شوند و در آن صورت حالا ورزشگاه‌های بیشتری برای استارت لیگ آماده بودند. اما وضعیتی که امروز بر ورزشگاه‌ها حاکم است، نشان می‌دهد لیگ نوزدهم یا چندین تیم آواره در شهرهای دیگر خواهد داشت و یا تا پایان تابستان هم خبری از آغاز آن نخواهد بود. این وضعیت غریب در هر جای دیگری از دنیا شاید می‌توانست به شکایت باشگاه‌ها از فدراسیون فوتبال بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید