• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68789
+
-

آغاز مرحله دوم محوطه‌سازی میراث جهانی گنبد قابوس

 سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس از آغاز مرحله دوم محوطه‌سازی ضلع شرقی برج قابوس به عنوان بلندترین گنبد تمام آجری جهان با اعتبار تقریبی ۱۰ میلیارد ریال از منابع ملی خبر داد.به گزارش ایرنا «عبدالمجید نورتقانی» در این باره گفت: با اعتبارات تخصیص یافته فعلی برای محوطه‌سازی برج قابوس به عنوان میراث جهانی که مربوط به سال ۹۷ است و انتخاب پیمانکار، حدود 4 هزار متر‌مربع محوطه‌سازی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: پیش از این نیز در سال ۹۶ با تخصیص ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ملی، مرحله نخست محوطه‌سازی این اثر تاریخی ثبت شده در سازمان علمی آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مساحت تقریبی ۴۵۰۰ متر‌ مربع انجام شده بود.

نورتقانی اضافه کرد: مساحت کل محوطه ضلع شرقی این بنای تاریخی ۱۵ هزار متر‌مربع است که پیش‌بینی شده با تخصیص اعتبارات در سال جاری که هنوز میزان آن معلوم نیست، محوطه‌سازی اطراف گنبد قابوس به پایان برسد.  وی تصریح کرد: این بنای تاریخی میراث ارزشمند دوران طلایی معماری اسلامی است و تمام فعالیت‌های عمرانی پیرامون این اثر جهانی مطابق با اصول فنی و معماری اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: با قول مساعد شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهر، قرار است خیابان قسمت جنوبی این اثر تاریخی از ابتدای خیابان حافظ شمالی، تقاطع شریعتی تا درب ورودی آن و خیابان ملت یا قابوس سنگفرش شده و به مسیری برای تردد عابران پیاده تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید