• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6876
+
-

ورود مجلس به ماجرای خودکشی سیدامامی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفته است سپاه برای ارائه مستندات خود درباره این پرونده اعلام آمادگی کرده است

مجلس
ورود مجلس به ماجرای خودکشی سیدامامی

3کمیسیون اصل90، امنیت ملی و قضایی بهارستان برای روشن شدن چگونگی فوت سیدکاووس سیدامامی استاد شناخته شده جامعه‌شناسی با مقامات امنیتی - اطلاعاتی و قضایی رایزنی می‌کنند.

قریب به 72ساعت از انتشار خبر خودکشی سیدامامی در زندان اوین می‌گذرد و هنوز اطلاعات رسمی در این‌باره منتشر نشده است به همین دلیل نمایندگان مجلس دست به‌کار شدند و در پیگیری‌هایشان با دستگاه‌های قضایی و امنیتی خواستار شفاف شدن ماجرای مرگ او هستند. حتی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم گفته که در حال بررسی ماجراست و از جزئیات خودکشی سیدامامی در زندان اطلاع ندارد.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس می‌گوید: همه نمایندگان از اعضای کمیسیون قضایی گرفته تا کمیسیون اصل90، سیاسی و امنیت ملی و ما نیز به‌عنوان فراکسیون تخصصی محیط‌زیست حتما این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم. او گفت هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم تا روز سه‌شنبه - امروز - جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس در این‌باره برگزار شود. وی از دیدار اعضای فراکسیون محیط زیست با خانواده‌های فعالان محیط زیست خبر داده و گفته است: نظرات کارشناسان اطلاعات سپاه استماع شد. تابش گفته است: کارشناسان اطلاعات سپاه با ارائه توضیحاتی ادعای نفوذ سرویس‌های خارجی  در برخی عرصه‌های فعالیت‌های موسسه حیات وحش میراث پارسیان را مطرح کردند و به اظهارات برخی متهمین علیه متوفی(کاووس سیدامامی) استناد می‌کردند.

تابش تأکید کرده که در نظر داریم در جلسه‌ای با مسئولان قضایی، سازمان‎زندان‎ها، سپاه، وزارت اطلاعات و سازمان محیط‌زیست ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم. تابش گفته است اتهامات این افراد باید در محاکم قضایی اثبات شود. درباره نحوه مرگ دکتر سیدامامی نیز ابهاماتی مطرح است که باید مرتفع شود. سپاه اعلام آمادگی کرده است که مستندات و مدارک خود را در این‌باره به مجلس ارائه دهد.

محمدجواد فتحی، عضو کمیته ویژه بازدید از زندان اوین هم بررسی ابعاد فوت سیدامامی در زندان اوین را در حیطه اختیارات کمیسیون قضایی می‌داند و می‌گوید: فوت سیدامامی و بازداشت فعالان محیط‌زیستی یک مورد جدید است که نیاز به بررسی دارد. اینکه این فوت چه علتی داشته و آیا خودکشی بوده یا قتل نیاز به بررسی پیچیده حقوقی دارد و به لحاظ وظیفه ذاتی کمیسیون حقوقی قضایی باید در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به تکرار خودکشی‌های بازداشت‌شدگان در روزهای اخیر در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین معتقد است که دادستان تهران باید پیگیر و پاسخگو باشد. طبق ماده32 آیین دادرسی کیفری، نظارت بر ضابطین دادگستری به‌عهده دادستان حوزه قضایی است.

در کنار رایزنی مجلس برای روشن شدن مرگ سیدامامی در زندان اوین محمود صادقی، ‌نماینده اصلاح‌طلب تهران هم خبر داده است که جمعی از نمایندگان درصددند از وزرای اطلاعات، دادگستری و کشور که مرتبط با این موضوع هستند سؤال کنند.

مجلسی‌ها در حالی بر پیگیری ماجرا برای رفع  ابهامات تأکید می‌کنند که در مقابل غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه خبر داده که من هم شنیده‌ام سیدامامی خودکشی کرده‌ اما هنوز از جزئیات آن اطلاع ندارم و در حال بررسی ماجرا هستم تا ببینم چگونه اتفاق افتاده است.

او درباره بازداشت تعدادی از فعالان محیط‌زیست هم به ایلنا گفته است: افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده و از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ازجمله رژیم صهیونیستی و آمریکا در روزهای گذشته دستگیر شده و بعضی از آنها در بازداشت هستند. اینکه برای چه کسانی و به چه میزانی اتهام‌شان اثبات می‌شود باید تا پایان بررسی‌ها و دادگاه صبر کرد. پیش‌تر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل تهران به خبرگزاری‌ها گفته بود کاووس سیدامامی از شواهد علیه خود آگاه بود و خود نیز به گناهش اعتراف کرده بود و از همین رو دست به‌خودکشی زد.

خانواده سیدامامی از طریق شبکه‌های اجتماعی درگذشت این فعال زیست‌محیطی در زندان را تأیید کردند اما خواهان کالبدشکافی مستقل پیکر او شدند.

 

 

کاووس سیدامامی از بازداشت تا خودکشی

کاووس سیدامامی، ۶۳ساله از استادان مشهور جامعه شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌صادق(ع) و مدیر بنیاد حیات وحش میراث پارسیان بود. براساس اخبار منتشر شده از سوی قوه قضاییه سیدامامی 18روز پیش به همراه 7نفر از همکارانش بازداشت و زندانی شده بود. خبر خودکشی او در زندان اوین شنبه گذشته اعلام شد.

پیش از انتشار خبر خودکشی سیدامامی، دادستان کل تهران، از بازداشت چندین فعال محیط‌زیست به اتهام جاسوسی خبر داده و اعلام کرده بود که این افراد به بهانه تحقیقات علمی و زیست‌محیطی اطلاعات محرمانه جمع‌آوری می‌کردند.

در نخستین واکنش‌ها به اعلام خودکشی سیدامامی در زندان اوین انجمن‌های علوم سیاسی، جامعه شناسی، مطالعات صلح ایران و مطالعات فرهنگی و ارتباطات در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار پاسخگویی نهادهای مرتبط در این‌باره شدند.

واکنش‌ها به بازداشت فعالان محیط‌زیست در حالی خبرساز شده است که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه راهپیمایی 22بهمن اعلام کرد هنوز اطلاع دقیقی از آنها ندارد.

 

 

   اطلاعیه دانشگاه امام صادق(ع) درباره سیدامامی

 

روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) هم با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به خبر درگذشت کاووس سیدامامی استاد علوم سیاسی و جامعه شناسی  این دانشگاه واکنش نشان داده است.  در این اطلاعیه ضمن اشاره به دستگیری استاد سیدامامی و جمعی از اعضای سازمان مردم‌نهاد پارسیان که بنا به اظهارات صریح مقامات دستگاه قضایی به اتهام جرائم سیاسی و امنیتی اتفاق افتاد، از این حوادث و قضایا اظهار تأسف شده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: این دانشگاه در این چند روز اخیر از این حوادث و قضایا اطلاع یافته و سپس با اعلام خبر خودکشی این همکار قدیمی که موجب تاثر بیشتر شده از مقامات قضایی و امنیتی تقاضای دقت بیشتر در این پرونده و روشنگری برای استادان و دانشجویان کرده است. در بخشی از این اطلاعیه همچنین تأکید شده است که خبر اقامه نماز به امامت آیت‌الله باقری کنی صددرصد جعلی و بدون هیچ منشا واقعی از خانواده محترم معزی و دانشگاه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :