• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68676
+
-

درد کهنه بجنورد

تعلل در احیا و بازسازی بافت فرسوده بجنورد موجب بروز معضلات بهداشتی و اجتماعی در این شهر شده است

شهری
درد کهنه بجنورد

طرح احیا و بازسازی بافت فرسوده بجنورد به معمایی لاینحل تبدیل شده است و معضلات بهداشتی و اجتماعی مرکز استان خراسان‌ شمالی را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا، 700 هکتار بافت فرسوده در خراسان شمالی داریم که 154 هکتار از آن در بجنورد قرار دارد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای ورود به طرح‌های مربوط به احیا و بازسازی بافت فرسوده بی‌رغبت هستند و با مشکل مواجهند.


نبود مطالعات به‌ روز

رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: یکی از مشکلات اصلی شهر بجنورد که امکان تبدیل به چالش و بحران هنگام وقوع سیل و زلزله دارد، بافت فرسوده است. «سید محسن موسوی» با اشاره به این‌که مساحت بافت فرسوده این شهر حدود 154 هکتار است، افزود: روند احیا و بازسازی بافت فرسوده با مشکلات متعددی مواجه است که یکی از آنها نبود مطالعات به روز است.  وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه احیای بافت فرسوده در بجنورد، نبود سرمایه‌گذار برای انجام عملیاتی همچون بازآفرینی است.موسوی اظهار کرد: برای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده در این شهر بسته‌های سرمایه‌گذاری ارائه شده است، اما تاکنون سرمایه‌گذار مراجعه نکرده است.


بی‌رغبتی برای دریافت تسهیلات 

سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: در قالب طرح بازآفرینی برای ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی موجود در بافت فرسوده، تسهیلات در نظر گرفته شده است، اما متقاضی برای دریافت آن وجود ندارد. «جواد عمادیان‌فر» توضیح داد: یکی از مهم‌ترین علت‌های این بی‌رغبتی، رقم تسهیلات ارائه شده است؛ چراکه میزان تسهیلاتی که به متقاضی ارائه می‌شود، کفاف ساخت یک واحد مسکونی را در این شرایط نمی‌دهد. سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن و شهرسازی خراسان شمالی رقم تسهیلات ارائه شده برای هر واحد مسکونی را 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این رقم فقط هزینه ساخت یک‌پنجم از یک واحد مسکونی را کفاف می‌دهد . در این زمینه مکاتبات لازم انجام شده تا این رقم افزایش یابد.وی با اشاره به این‌که 37 میلیارد تومان رقم تسهیلاتی است که برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری به این استان اختصاص یافته است، افزود: امسال 37 فقره معرفی‌نامه برای 339 واحد مسکونی در استان صادر شده است.


منابع مالی محدود

سرپرست شرکت عمران و مسکن‌سازان خراسان شمالی نیز درباره احیای بافت فرسوده بجنورد گفت: این شرکت در حال احیای بافت فرسوده به مساحت 2.6 هکتار است و 230 واحد مسکونی در آن بازسازی خواهد شد. «سید حسین نقیب» افزود: از این تعداد 68 واحد مسکونی آماده واگذاری است. گاز این واحدها وصل شده و باید آب و برق نیز وصل شود تا شرایط زندگی برای متقاضیان فراهم شود. وی بیان کرد: طبق مصوبه هیات دولت باید شرکت‌های خدمات‌رسان 30 درصد از خدمات خود را در مکان‌هایی همچون بافت فرسوده ارائه کنند و ضرورت دارد شرکت آب و برق هم به این موضوع توجه داشته باشد. 

نقیب ادامه داد: بقیه واحدها تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.سرپرست شرکت عمران و مسکن‌سازان خراسان شمالی با اشاره به این‌که ساخت بقیه واحدها به 2 سرمایه‌گذار واگذار شده است، اظهار کرد: قرارداد مشارکتی برای ساخت این واحدهای مسکونی منعقد شده است که طبق آن کل سرمایه لازم برای ساخت باید از منابع خود سرمایه‌گذار باشد؛ این در حالی است که این منابع تمام شده است و ادامه ساخت‌و‌ساز نیاز به اخذ تسهیلات دارد. نقیب بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده قرار شد تا منابعی در قالب تسهیلات به این افراد اختصاص یابد تا ساخت‌و‌ساز ادامه یابد. 


احیای بافت فرسوده؛ نیازمند سرمایه‌گذاران قوی 

احیای بافت فرسوده شهری در این شهر نیازمند ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند به این حوزه است تا در میان ساکنان این مناطق برای نوسازی این بافت اعتمادسازی شود. این را «روح الله براتیان» شهردار سابق بجنورد گفت و ادامه داد: بافت فرسوده این شهر شامل سه بخش بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی است. بافت تاریخی فقط در بخش آیینه خانه مفخم و در حد لکه‌های تاریخی در برخی نقاط وجود دارد. وی با اشاره به وجود 154 هکتار بافت فرسوده در شهر بجنورد، گفت: بافت فرسوده در بخش ناکارآمد میانی شهر بیشتر شامل مناطق سراوان محله و پای توپ می‌شود. شهردار سابق بجنورد وضعیت مالی ساکنان این مناطق را بسیار پایین دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری برای تشویق مردم در این مناطق پروانه رایگان اعطا می‌کند، اما این راهکار تنها یک درصد مشکلات را برطرف می‌کند. 

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند در مناطق مرکز و فضاهای بهتر این شهر سرمایه‌گذاری کنند، گفت: احیای بافت فرسوده نیازمند ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند و قوی برای نوسازی این بافت است. براتیان بهترین راهکار برای جلب اعتماد مردم را سرمایه‌گذاری به‌صورت کناره‌ای در این بافت‌ها برشمرد و افزود: هم‌اکنون این نوع کار در شهر ارومیه و تبریز در حال انجام است که با استقبال خوب مردم در نواحی فرسوده مواجه شده است. وی با تأکید بر این‌که احداث بافت فرسوده به صورت جزیره‌ای دیگر پاسخگو نیست، گفت: در نوع کناره‌ای، سرمایه‌گذاران واحدهای کنار بافت را احداث می‌کنند و با اتمام و واگذاری آن‌ها، آغاز به احداث در واحدهای بعدی در کنار آن می‌کنند. 


بجنورد و شیروان بیشترین بافت‌های غیرمقاوم را دارند 

«علی اکبر رمضانی» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: بجنورد و شیروان شهرهایی هستند که بیشترین بافت‌های غیرمقاوم منازل مسکونی را در این استان دارند. وی افزود: از آنجایی که مساحت حاشیه نشینی و بافت فرسوده در این استان بیشتر از مناطق دیگر آن است موجب شده تا مساحت بافت‌های غیرمقاوم موجود آن نیز بیشتر از مناطق دیگر استان باشد. وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این‌که این دو شهر بر روی پهنه لرزه خیز قرار دارد در معرض خطر است و در نتیجه باید روند مقاوم‌سازی و نوسازی در این دو منطقه به طور جدی پیگیری شود. رمضانی خاطرنشان کرد: باید توجه ویژه‌ای برای کاهش ریسک به منظور مدیریت بحران در این دو منطقه انجام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید