• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68419
+
-

کارنامه رونق تولید در همدان

اقتصادی
کارنامه رونق تولید در همدان

در حالی 4 ماه از سال رونق تولید گذشت که تلاش‌های مسئولان استان برای روشن نگه داشتن چراغ‌ بخش تولید چنان که باید و شاید موفق نبوده است. تلاش‌های مسئولان برای رونق صنایع همدان بازخوردهایی متفاوت داشت، برخی نام ژست سیاسی بر آن نهادند، برخی همت بلند و برخی هم....

به گزارش ایرنا،تقاضاهای ملتمسانه کارخانه‌دار خوشنامی که بانک تمام اموالش را به علت بدحسابی مصادره کرده است، سرمایه‌گذاری که خط و نشان می‌کشد اگر حمایت نشود سرمایه‌اش را از همدان خارج می‌کند، تولیدکننده‌ای که آلاینده محیط‌زیست معرفی شده و خواستار تعدیل قوانین و مقرراتی است که کارخانه‌اش را پلمب کرده، مردی که با پای گچ‌گرفته متقاضی وام است، چراکه مدت‌هاست نتوانسته مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌اش را تأمین کند و یا زن کارآفرینی که مدت‌ها برای توسعه کسب‌وکارش مجوز می‌خواهد و نمی‌دهند، نمونه‌هایی از ۱۳۲ واحد صنعتی‌اند که در 4 ماهی که از سال رونق تولید گذشته است از همه‌جا رانده و مانده به استاندار همدان پناه آورده‌اند تا گره از مشکلشان بگشاید. 


حذف واژه‌های ضد تولید

گرفتاری‌های اهالی صنعت در کارگروه «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به ریاست شخص استاندار به صورت تخصصی بررسی می‌شود. اعضای این کارگروه به گواه آمار و اطلاعات موجود در سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در 4 ماه گذشته ۲۳ بار جلسه تشکیل داده‌اند. 

در این جلسه‌ها گاه مدیر یک اداره به دلیل کم‌کاری در حق صاحبان صنایع توبیخ شد، گاه کوتاهی رئیس بانک در حمایت از تولیدکننده به مافوقش گزارش شد، گاهی هم کاری از مسئولان استانی برای درمان این دردمندان برنیامد و دست به دامن وزیر و وزرا شدند، گاهی هم پای نمایندگان مجلس به میان می‌آمد تا قانونی را کم و زیاد کنند بلکه تولیدکننده‌ها بیش از این ضرر و زیان ندهند، گاهی هم حامیان تولید تشویق شدند اما همیشه صدای استاندار بر سر آنها که حامی و همراه تولید نبودند بلند بود و مدام از تریبون‌های مختلف از مدیران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی می‌خواست که در ادبیات رونق تولید واژه‌های «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» را خط بزنند. 

حمیدرضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان این سختگیری‌ها را نشانه دلسوزی استاندار می‌داند. حتی او هم از تیر و ترکش انتقاد و گلایه‌های سیدسعید شاهرخی بی‌نصیب نمانده و تأکید می‌کند تمام هم‌وغم مسئولان استان هُل دادن چرخ صنایع و کارخانه بوده و هست تا مبادا «رونق تولید» تنها در حد یک شعار بماند. 


دست نوازش دولت بر سر برادران تولید

به گفته متین که او را پدر صنعت همدان می‌دانند، دست‌کم در ۱۳۲ واحد یادشده هزار نفر مشغول به کار هستند. جلوگیری از بیکاری این کارگران و سرپا ماندن این صنایع از نان شب هم برای ما واجب‌تر است و طبق تذکرهای مستمر استاندار، مدیران استان کاری مهم‌تر از رسیدگی به اوضاع و احوال تولیدکننده‌ها ندارند. 

وی مدعی است برای فراهم ساختن کم و کسری صاحبان صنایع در چارچوب قانون خودمان را به آب و آتش می‌زنیم اما نه برای همه، برای آنها که امتحانشان را در زمینه تولید و صادرات پس داده‌اند و برادری خود را برای پیشرفت این آب و خاک ثابت کرده‌اند. 

این نه تنها گفته او بلکه سفارش اکید سیدسعید شاهرخی، استاندار همدان، به مدیران زیرمجموعه‌اش است. او همواره تأکید می‌کند صلاحیت و اهلیت صاحبان صنایع باید سنجش و پایش شود و کسانی زیر چتر حمایتی دولت قرار بگیرند که دغدغه همیشگی رونق تولید و اشتغال دارند. 

صنایعی مانند شرکت «شوکت» که در تولید بخاری‌های هرمتیک در کشور پیشتاز است، کارخانه «پارت شیمی» که با تولید کربن اکتیو (ماده‌ای کلیدی که در صنعت تصفیه آب کاربرد دارد) بخشی از نیاز وارداتی کشور را تامین می‌کند و «پتروشیمی هگمتانه» که تحول بزرگی در اقتصاد و اشتغال این خطه به حساب می‌آید و یا «بتن صنعت بریس» که بخش از زیرساخت‌های شبکه ریلی کشور را تولید می‌کند، نمونه‌های مثال‌زدنی از صنایع صاحب نام و نشان ملی و بین‌المللی بسیار است، اما مهم برطرف کردن مشکلات و هموار کردن مسیر این فعالان اقتصادی است نه سنگ‌اندازی. 

به گواه داده‌های آماری ثبت‌شده در سامانه دبیرخانه «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» از مجموع ۱۳۲ کارخانه نیمه‌کاره و ازکارافتاده که تا این لحظه بررسی شده‌اند ۹۱ واحد با بانک‌های استان دست به گریبان بوده‌اند، 7 واحد درگیر مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی بوده‌اند و ۴۴ واحد نیز مشکلات زیرساختی و زیربنایی در شهرک‌های صنعتی استان داشته‌اند. 

در این میان، ۱۲ واحد هم خواسته‌های گوناگونی داشته‌اند که در مجموع استاندار ۱۵۴ دستور برای برچیدن سنگ‌های موجود در پیش پای تولیدکنندگان صادر کرد. دستورالعمل‌هایی که در خبرهای پیشین شرحش رفت و شاهرخی قاطعانه سرپیچی و بهانه‌گیری مدیران دستگاه‌های اجرایی در عمل به این دستورها را تخلف اعلام کرد و خاطیان را محکوم به برکناری. 
 

ژست‌های سیاسی یا دلسوزی واقعی

برخی این‌گونه حرف و سخنرانی‌ها را ادا و نمایش‌های سیاسی می‌دانند و معتقدند این جلسه‌ها و دورهم‌نشینی‌ها آب در هاون کوفتن است. به هر حال رونق تولید در همدان بازخوردهای متفاومتی دارد و کنش و واکنش‌های مسئولان و مردم را باید به دور از تعصب به قضاوت بنشینیم. 

نمی‌دانیم شاید تحقق رونق تولید را در برخاستن دود از دودکش کارخانه‌های تازه جان گرفته فهمید یا از شمار جوانان بیکاری که که دور سفره‌هایمان افزوده و کاسته می‌شوند. متین اعتقاد دارد عملکرد استان در «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» موفقیت‌آمیز بوده است و از ۱۰۰ به این کارگروه نمره ۷۰ می‌دهد. شما به رونق تولید نمره چند می‌دهید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید