• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 مرداد 1398
کد مطلب : 68339
+
-

تأمین ایمنی در جنجالی‌ترین خط متروی تهران

بعد از تعطیلی بخش میانی خط‌7 مترو که در واپسین روزهای دوره گذشته مدیریت شهری افتتاح شد، تأکید مدیریت شهری و شورای پنجم شهر تهران به بازگشایی مجدد این خط همراه با تامین سامانه تهویه هوا، سیگنالینگ و سامانه برق و به‌طور کلی حفظ سلامت شهروندان بود؛ اما بهره‌برداری مجدد از این ایستگاه‌ها بعد از گذشت 2سال همچنان به محل مناقشه بین کارشناسان کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا و مدیریت شهری به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تبدیل شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت متروی تهران و حومه کارشناسان شورا بر این باور بودند همچنان به‌دلیل نواقصی که در ساخت سامانه شفت‌های میانی برای تهویه هوا در طول این بخش از مسیر خط‌7 متروی تهران وجود دارد، نمی‌توان ادعا کرد که ایمنی مسافران تامین شده است. این در حالی است که گزارش‌های کارشناسان و متخصصان شرکت متروی تهران حکایت از آن دارد که تمامی مشکلاتی که در گزارش اولیه ناایمن‌بودن این خط به آن تأکید شده بود، رفع شده است؛ موضوعی که بعد از آخرین بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و شهرسازی و معماری به‌همراه رئیس شورای شهر تهران نیز به تأیید آنها رسید تا پرونده تداوم عدم‌ایمنی در این خط به‌طور کامل بین شورا و شهرداری تهران بسته شود. روز گذشته اعضای 2کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و همچنین شهرسازی و معماری به‌همراه رئیس شورای شهر تهران از مراحل تکمیل نواقص خط‌7 مترو و ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری بازدید کردند تا در جریان تمامی اقدامات انجام‌شده در مسیر طولانی‌ترین خط متروی تهران قرار بگیرند.

 محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر



از اقداماتی که شرکت متروی تهران درخصوص رفع نواقص و تامین ایمنی خط‌7 مترو انجام داده است، قدردانی می‌کنیم. خوشبختانه در طول سال‌های اخیر با توجه به توان بالایی که کشور در بخش مشاوران و پیمانکاران در حوزه‌های عمرانی به‌دست آورده است، امکان تامین تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل وجود دارد. کما‌اینکه هم‌اکنون امکان ساخت 80 تا 90درصد از مترو در داخل وجود دارد و این صنعت در داخل ایران بومی‌سازی شده است.
هم‌اکنون در ساخت مترو از نظر تکنیکی مشکلی وجود ندارد. جای تشکر دارد که نیروهای مترو با استفاده از توان مهندسی داخلی توانستند ایمنی خط‌7 مترو را طبق آخرین معیارهای بین‌المللی تامین کنند. هم‌اکنون مهم‌ترین مسئله، تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل خطوط مترو‌ست که باید به راهکارهای موجود در زمینه تامین منابع مالی مترو بیشتر توجه شود.

 محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر 



از زحماتی که تمامی دست‌اندرکاران فعال در خط‌7 متروی پایتخت برای تامین ایمنی این مسیر کشیده‌اند، قدردانی می‌کنیم. اگر در گذشته نکاتی از سوی کارشناسان و اعضای کمیسیون عمران شورا درخصوص ایمنی خط‌7 بازگو شده، تنها در جهت رفع اشکالاتی بود که در نهایت منجر به تعطیلی این خط شد. در زمان بهره‌برداری مجدد از این خط بسیاری از نواقص و ایرادات با تلاش شرکت متروی تهران رفع شد. بازدید از مراحل تکمیل خط‌7 مترو نشان داد که در طول این مدت کارهای بزرگی انجام شده است.
اعضای شورا به هیچ عنوان تمایلی به دخالت در کارهای فنی ندارند چرا که در‌نهایت تأیید فنی مسئولان خط درخصوص تامین ایمنی و تجهیزات به‌کار رفته برای اعضای شورا به‌عنوان تصمیم‌گیران شهر و حافظان جان و سلامت شهروندان کفایت می‌کند.
خوشبختانه در صورتجلسه‌هایی که مسئولان شرکت مترو تهیه کرده‌اند تمامی تجهیزات به‌کار رفته در طول این مسیر به تأیید کارشناسان و مهندسان رسیده است.

 محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر 



در این دوره مدیریت شهری تنها مطالبه شهروندان از مدیریت شهری در بخش عمرانی، تکمیل خطوط متروی تهران است. اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که مدیریت شهری در ماموریت‌های نرم‌افزاری مانند طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی کاستی‌هایی دارد، باید با هدف ارتقای کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان به سمت رفع این مشکلات حرکت کنیم؛ اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که در بخش‌های سخت‌افزاری و عمرانی تنها کار باقیمانده در تهران تکمیل مترو‌ست.
بزرگ‌ترین کار در این دوره مدیریت شهری همان تکمیل خطوط باقیمانده مترو‌ست. همه ما اعم از شهردار و شورای شهر در این زمینه مسئول هستیم و در مقابل کاستی‌ها باید پاسخگو باشیم. باید در این دوره از ابتکار ساخت مجتمع‌های ایستگاهی به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل خطوط مترو بیشتر استفاده شود. مطالعات نشان می‌‌دهد که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی نه‌تنها باعث افزایش جمعیت‌پذیری در محدوده‌های ایستگاهی نمی‌شود، بلکه با ارائه خدمات بیشتر به مسافران، آنها را به جای استفاده از خودروی شخصی به سفر با شبکه مترو ترغیب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید