• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68176
+
-

دریاچه نمک عامل ریزگردهای قم نیست

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان قم با بیان این‌که ریزگردهای قم از دریاچه نمک نیست گفت: اگر روند تخریب دریاچه ادامه یابد این مکان ظرفیت تبدیل به کانون ریزگرد را دارد.

«سیدرضا موسوی مشکینی» در گفت‌وگو با مهر افزود: آورد دریاچه نمک در سال‌های گذشته که از بارندگی و رودخانه‌ها تأمین می‌شد، ۴۵۰ میلیون متر مکعب بوده است، اما در سال‌های اخیر این آورد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر مصوبه‌ای از شورای عالی آب در تأمین ۱۵۴ میلیون متر مکعب آب به عنوان حقابه زیست‌محیطی دریاچه نمک تصویب شد که عملاً به ندرت این حقابه تأمین می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان قم ادامه داد: امسال با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌ها و افزایش حجم آب در سد ۱۵ خرداد، رهاسازی آب به میزان ۴۵ میلیون متر مکعب از سد ۱۵ خرداد انجام شده است که 5 میلیون متر مکعب به عنوان حقابه کشاورزی و ۴۰ میلیون متر مکعب به عنوان حقابه زیست‌محیطی مورد استفاده قرار گرفت.
وی اضافه کرد: میزان حقابه در نظر گرفته شده به دریاچه نمک نمی‌رسد، زیرا در طول مسیر برخی از کشاورزان آن را مورد استفاده قرار می‌دهند اما تأثیرات مثبتی از جمله تقویت سفره‌های آب زیرزمینی اطراف دریاچه نمک دارد.

موسوی بیان کرد: این‌که حقابه زیست‌محیطی به دریاچه نمک برسد نیازمند اصلاح مسیر دریاچه است و باید در زمینه بهره‌برداری نیز توجه لازم صورت گیرد.
وی با بیان این‌که ریزگردهای قم از دریاچه نمک نیست افزود: دریاچه نمک فعلاً کانون ریزگرد نیست اما چنانچه روند تخریب ادامه یابد این دریاچه ظرفیت این را دارد که تبدیل به کانون ریزگرد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید