• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67914
+
-

352محله‌ تهران آماده برگزاری انتخابات

خبر
352محله‌ تهران آماده برگزاری انتخابات


تنها 3 روز مانده تا پایتخت‌نشینان برای آنکه اداره امور شهر را بیش از هر زمان دیگر در دست بگیرند، پای صندوق‌های رأی بروند. برای همین دیروز تعدادی از مدیران شهری در یک‌مانور آزمایشی برای نخستین انتخابات الکترونیکی در سطح یک‌کلانشهر شرکت کردند تا 352محله برای برگزاری انتخابات پیش‌رو آماده شوند. انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها 4مرداد برگزار خواهد شد و هر چه به جمعه نزدیک‌تر می‌شویم، شور و هیجان بیشتری در تهران حاکم می‌شود. به همین منظور 12هزار نامزد تأیید صلاحت شده درگیر تبلیغات هستند و به زعم کارشناسان امور شهری آنهایی که به‌صورت اتئلافی قصد شرکت در انتخابات را دارند، موفق‌تر خواهند بود.

به‌گزارش همشهری، آمارهای ستاد برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های محله‌های شهر تهران حاکی از آن است که تعداد نامزدهای با سطح تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین بسیار بیشتر است. البته تعداد قابل توجهی از دانشجویان هم برای آنکه «یار شهر» شوند، نامزد شده‌اند و به‌نظر می‌رسد فقط مشارکت اهالی محل مانده تا اداره و توسعه پایتخت از کوچه پس‌کوچه‌ها رقم بخورد. اینطور که مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران به همشهری گفت نیز بهترین راه برای ورود نخبگان و معتمدان محلی به شورایاری، مشارکت بالای مردم است. به‌گفته او چنانچه شهروندان روز جمعه پای صندوق‌های رأی بیایند، کسانی که حتی قصد افزایش تعداد آرای خود با روش اصطلاحا اتوبوسی و آوردن نفرات از یک محل به محل دیگر را دارند، موفقیتی کسب نخواهند کرد. او در نشست تخصصی همشهری که به همین منظور برگزار شد، گفت: «تجربه‌های جهانی نشان داده که تشکل‌های محلی مردمی، بهترین ایده‌پردازان برای اداره مناسب شهر هستند. حال با توجه به اینکه در اصل سوم، ششم و یکصدم قانون اساسی به موضوع سپردن کارها به‌دست خود مردم از طریق شوراها تأکید شده، باید در انتخابات شورایاری‌ها همت بسیار به خرج داده شود. به گفته فراهانی از طریق شورایاری‌ها امکان اداره محل توسط نخبگان فراهم شده و مسیر ارتباطی شهروندان با مدیران رده بالا کوتاه می‌شود.

براساس این گزارش، طی چند روز گذشته صحبت‌هایی مبنی بر قانونی نبودن انتخابات شورایاری‌ها از سوی برخی نهادها مطرح شده است. محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اما به خبرگزاری خانه ملت گفت:«در اختیارات و قوانین شوراها، بندی وجود دارد که به موجب آن شورای شهر می‌تواند شوراهایی را به‌عنوان شورایاری تشکیل دهد و از آن کمک بگیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید