• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67844
+
-

بلاتکلیفی 9 ساله سایت اداری خلیل‎آباد

سایت اداری خلیل‎آباد پس از گذشت 9 سال همچنان در انتظار اعتبار برای ساخت است

جواد افتخاری | خراسان رضوی- خبرنگار:


کلنگ پروژه سایت اداری شهرستان خلیل‌آباد در خراسان رضوی سال ۸۹ به زمین زده شد. همان سال مقرر شد پس از تکمیل آن حداقل ۲۰ اداره و نمایندگی ادارات تجمیع و جانمایی شوند. 9 سال از آن ماجرا می‌گذرد و پروژه به دلیل نبود اعتبار بر زمین مانده است. 3 سال پیش، برای تکمیل این پروژه چاره‌ای 3 میلیارد تومانی اندیشیده شد. اما با محقق نشدن 3 میلیارد تومان، اکنون تکمیل پروژه نیاز به 6 تا 7 میلیارد تومان دارد. 


9 سال و 50 درصد پیشرفت

معاون عمرانی فرماندار خلیل‌آباد در این باره می‎گوید: متاسفانه از چندین سال قبل سایت اداری خلیل‌آباد به دلیل نبود اعتبار رها شده است. «سیدمهدی عصمتی‌مقدم» با بیان این‌که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این پروژه تعیین تکلیف شود، می‌افزاید: سایت اداری خلیل‌آباد در پیشرفت 50 درصدی متوقف شده و در سال‌های اخیر هیچ‌گونه تخصیص اعتباری برای این پروژه نداشته‌ایم. وی عنوان می‎کند: به‌رغم این‌که کلنگ پروژه سایت اداری شهرستان خلیل‌آباد در سال ۸۹ به زمین زده شد اما متاسفانه اکنون در حال فرسوده شدن و تخریب است. معاون عمرانی فرماندار خلیل‌آباد با اعلام این‌که تاکنون بالغ بر 2 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، اظهار می‎کند: این پروژه چند سال است که به حال خود رها شده و بتن‌ریزی‌های صورت‌گرفته در آن در حال فرو ریختن است و حتی برخی از قسمت‌های آن به سرقت رفته است. 

وی با بیان این‌که اکنون برای تکمیل این پروژه با 4500 مترمربع زیربنا به اعتباری بیش از 6 تا 7 میلیارد تومان نیاز است، می‎افزاید: مسئولان استان باید تصمیم جدی و سریع برای تکمیل این پروژه داشته باشند تا اعتبارات صورت‌گرفته بیشتر از این هدر نرود. عصمتی درباره تغییر کاربری این پروژه می‌گوید: اکنون مرکز آموزش عالی کاشمر برای تبدیل سایت اداری به یک مرکز تحقیقاتی اعلام آمادگی کرده است. می‌توان با انتقال برخی رشته‌های این مرکز با توجه به قطب کشاورزی بودن منطقه، زمینه اجرای کارهای تحقیقاتی را فراهم آورد. وی بیان می‎کند: در سفر آخر استاندار خراسان رضوی به شهرستان با توجه به این‌که طولانی شدن تکمیل پروژه سایت اداری منجر به فرسودگی بنا شده است، بر تعیین تکلیف شدن آن تاکید شد. 


اجاره به شرط تملیک

نماینده مردم کاشمر و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: بنای سایت اداری خلیل‌آباد از دولت دهم گذاشته شده و مقرر بود ادارات شهرستان‌های تازه‌تاسیس در این سایت‎ها مستقر شوند. «بهروز بنیادی» با اشاره به این‌که هرچند مقرر بود دستگاه‌هایی که در این سایت مستقر می‌شوند برای تکمیل شدن پروژه اقداماتی انجام دهند اما ورود خوبی نداشتند، می‎گوید: با توجه به این‌که خود دولت هم اعتباری تخصیص نداده اکنون سایت اداری خلیل‌آباد در حال تخریب است. وی می‎افزاید: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال گذشته و امسال به دولت این اجازه را داد تا سایت‎های اداری را به هر طریق ممکن، از طریق واگذاری به بخش خصوصی و یا به دستگاه‌هایی که نیاز دارند، مدیریت کند.  

نماینده مردم کاشمر و خلیل‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که براین اساس پروژه سایت اداری خلیل‎آباد از سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت، می‎گوید: با توجه به این‌که خلیل‎آباد قطب کشاورزی منطقه بوده، تلاش شده با کمک مرکز آموزش عالی کاشمر این پروژه را به عنوان مرکز رشد و پژوهشکده انگور ارتقا دهیم. وی ادامه می‌دهد: به رغم این‌که سال گذشته در شورای راهبردی توسعه مدیریت استان خراسان مصوب شد سایت اداری خلیل‌آباد برای انجام کارهای تحقیقاتی به مرکز آموزش عالی کاشمر واگذار شود، اما تاکنون این مصوبه عملیاتی نشده است. هر چند اولویت با ادارات شهرستان است اما اگر نتوانند پروژه را تکمیل کنند، پژوهشکده انگور را پیگیری می‌کنیم. 


طرح توجیهی آماده است

تاکنون برخی پنجره‎های سایت اداری خلیل‎آباد نصب شده، اما به حال خود رها شده و نه‌تنها بسیاری از تجهیزات و پنجره‎ها به سرقت رفته، بلکه به محلی برای استراحت معتادان تبدیل شده است. در همین خصوص مدیر مرکز آموزش عالی کاشمر می‎گوید: از حدود یک سال قبل پیگیر هستیم تا بتوانیم پروژه نیمه‌تمام سایت اداری خلیل‎آباد را تحویل بگیریم. «هادی معماریان» با اشاره به این‌که هرچند در استان تصمیم بر این گرفته شد که بخشی از سایت اداری در اختیار مرکز آموزش عالی و بخش دیگر آن در اختیار ادارات شهرستان باشد، می‎افزاید: با توجه به نبود اعتبار، ادارات شهرستان برای تکمیل پروژه باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند. وی با بیان این‌که عملا تا وقتی پروژه سایت اداری به مرکز آموزش عالی واگذار نشود، نمی‎توان کاری انجام داد، اظهار می‎کند: در سفر اخیر معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی به شهرستان خلیل‎آباد و بازدید از سایت اداری مجددا موضوع مطرح شد و 3 گزینه مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد یا ادارات شهرستان پروژه را به سرانجام برسانند، یا مرکز آموزش عالی ورود کند و یا به بخش خصوصی واگذار شود. 

وی با اشاره به این‌که در کنار مرکز رشد، پژوهشکده انگور و خشکبار راه‎اندازی خواهد شد که در این خصوص طرح توجیهی آن آماده و به فرمانداری شهرستان و استانداری خراسان رضوی ارائه شده است، می‎افزاید: راه‌اندازی مرکز رشد واحدهای فن‌آور و نوآور در حوزه علوم کشاورزی مطرح شده و مورد موافقت معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی قرار گرفته است. رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر می‎گوید: در صورت واگذاری به مرکز آموزش عالی کاشمر این مرکز رشد واحدهای فن‌آور و نوآور در حوزه علوم کشاورزی، شهرستان‌های کاشمر، خلیل‎آباد، بردسکن و کوهسرخ را پوشش خواهد داد. وی در ادامه با بیان این‌که نه‌تنها از سال گذشته که موضوع مطرح شد تا امسال یک سال از عمر پروژه کمتر شده، بلکه باید دوبرابر مبلغ پارسال یعنی حدود 7 میلیارد تومان برای تکمیل آن هزینه کرد، عنوان می‏کند: با توجه به فرسوده بودن پروژه، ابتدا باید هزینه بسیاری را صرف مقاوم‌سازی ساختمان کرد. 

سازوکار تکمیل سایت فراهم شود
در همین خصوص معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی به همشهری می‎گوید: با توجه به این‌که سایت اداری خلیل‌آباد پس از گذشت قریب 10 سال هنوز تکمیل نشده، برای واگذاری آن به مرکز آموزش عالی موافقت شده است. «کوکب موسوی» اظهار می‎کند: بنا به مصوبات قبلی قرار بود این فضا در اختیار مرکز آموزش عالی کاشمر قرار گیرد و به صورت مشترک وزارت کشور و وزارت علوم دنبال اعتبارات برای تکمیل و تجهیز آن بروند که هنوز این موضوع به سازمان منعکس نشده است. وی با تاکید بر این‌که باید سازوکار لازم برای تکمیل این سایت فراهم شود، می‎گوید: باید با کمک نماینده مردم شهرستان در مجلس و جذب اعتبار مورد نیاز برای سایت اداری شهرستان تصمیم درستی گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید