• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67765
+
-

تبریز از قافله #صاحبخانه_خوب عقب ماند

بسیاری از مشاوران املاک تبریزی از پویش صاحبخانه خوب اطلاع ندارند و یا حمایت از آن را موجب ضرر اقتصادی می‌دانند

مسکن
تبریز از قافله #صاحبخانه_خوب عقب ماند

 گرانی و اوضاع سخت اقتصادی همه اقشار جامعه به‌خصوص مستاجران را تحت فشار قرار داده و مدتی است برای کاهش این فشار کمپین‌های حمایتی در برخی از شهرهای ایران فراگیر شده که جای خالی تبریز در میان این شهرها مشهود است.

به گزارش خبرآنلاین، بحران‌ها و فشارهای سنگین اقتصادی جامعه ما بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این موضوع بعضی از افراد را برای پیداکردن راه چاره به فکر انداخته است. شاید شما هم هنگام تماشای تلویزیون برنامه‌ای را که با عنوان «صاحبخانه خوب» ساخته و پخش می‌شود، دیده باشید.

در این برنامه، مستاجران با ذکر نام و مشخصات، صاحبخانه خوب خود را معرفی می‌کنند. پخش این برنامه مانند جرقه‌ای منجر به آغاز کمپینی از سوی مشاوران املاک در شهرهای ایران شد. مشاوران املاکی که به این پویش خودجوش پیوستند با اعلام این‌که از پذیرش قراردادهایی با قیمت نامتعارف و افزایش قیمت به هنگام تمدید قرارداد معذورند یا ارائه تخفیف در کمیسیون برای صاحبخانه‌هایی که افزایش قیمت نمی‌دهند از مستاجران حمایت می‌کنند.

این کمپین در شهرهایی مثل تهران، مشهد و ارومیه آغاز شد و با اشتراک‌گذاری تصاویری با هشتگ #صاحبخانه_خوب فراگیر شد. اما نکته قابل‌توجه جای خالی این اعلامیه‌ها در بین مشاوران املاک تبریزی است. تبریز به عنوان یکی از کلان‌شهرهای پرجمعیت ایران در زمینه گرانی مسکن با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، اما بی‌اطلاعی مشاوران املاک از اجرای این پویش نشان از این دارد که این بار شهر اولین‌ها از قافله عقب مانده است.


ملک خالی می‌ماند، اما اجاره نمی‌رود 

گزارش میدانی از مناطق مختلف تبریز حاکی از آن است که از مناطق متوسط گرفته تا بالای شهر، خبری از کمپین #صاحبخانه_خوب در مغازه‌های مشاوره املاک نیست. این در صورتی است که «رضا رمضانی» یکی از مشاوران املاک منطقه میدان ساعت تبریز با ابراز گلایه خود از وضعیت نامساعد بازار مسکن می‌گوید: یک‌دندگی صاحبخانه‌ها به هنگام تعیین قیمت، موجب شده که املاک زیادی خالی از سکنه بماند، اما به قیمت پایین‌تر اجاره داده نشود. 

وی با اعلام این‌که اطلاعی از کمپین #صاحبخانه_خوب ندارد ادامه می‌دهد: به دلیل وضعیت اقتصادی و قیمت‌های بالا تعداد مراجعان ما هم کم شده است. بی‌شک مشاوران املاک تمایل دارند که با کاهش قیمت املاک از سوی صاحبخانه‌ها تعداد قراردادهایشان افزایش پیدا کند. در منطقه قطران تبریز هم شرایط به این منوال بود.

یکی از مشاوران املاک این منطقه از اجرای کمپین‌های خودجوش اعلام بی‌خبری می‌کند و می‌گوید: شخصا سعی می‌کنم در زمان نوشتن قرارداد و یا پذیرش ملکی با قیمت نامتعارف از طریق صحبت، صاحبخانه را قانع به کم کردن رقم کنم، اما مساله اینجاست که اگر قبول نکند و من از پذیرش قرارداد اجتناب کنم، سراغ مشاور دیگری می‌رود و این به نفع من نیست.


صاحبخانه خوب؛ نیازمند عزم جمعی

البته چند مشاور املاک تبریزی هم از اجرای این کمپین اظهار بی‌اطلاعی کردند، اما «اسماعیل نعمتی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک تبریز، از وجود مواردی که به این پویش پیوسته‌اند خبر می‌دهد. نکته حائز اهمیت در کلان‌شهری مثل تبریز این است که با یک گل بهار نمی‌شود و فراگیر شدن این پویش نیازمند عزم جمعی است.

مستاجرنشینی قطعا در همه جای دنیا موقعیت خوشایند و ساده‌ای نیست، اما کشورهایی مثل آلمان با تشکیل اتحادیه مستاجران یا وضع قوانینی مانند افزایش حداقل قیمت مسکن اقدام به حمایت از این قشر می‌کنند. با وجود فقدان این قوانین حمایتی در کشور ما بهتر است خودمان برای این مشکلات چاره کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید