• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67672
+
-

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با همشهری:

دولت مصمم به تک‌نرخی‌کردن ارز است

گفت‌وگو
دولت مصمم به تک‌نرخی‌کردن ارز است


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
سیر نزولی نرخ ارز زمینه شکست قیمت برخی کالاهای صنعتی را در بازار مصرف فراهم کرده و با تداوم این روند، قیمت‌ها واقعی می‌شود.

به گزارش همشهری، کاهش نرخ ارز در 2 هفته گذشته زمینه سیر نزولی طلا و سکه و برخی کالاهای صنعتی مانند خودرو، گوشی تلفن همراه و لوازم خانگی در بازار مصرف را فراهم کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با همشهری، از عزم جزم دولت برای تک‌نرخی کردن ارز و تأثیر آن بر کاهش التهابات بازار و واقعی شدن قیمت‌ها خبر داد. فرهاد دژپسند در مورد تأثیر سیر نزولی نرخ ارز بر تک‌نرخی شدن ارز و بازار کالاها و خدمات، گفت: طبیعی است که سیاستگذاری‌های ارزی باید به سمتی حرکت کند که بتوانیم به هدف اصلی این سیاست‌ها یعنی حکمی که در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر نظام ارزی شناور مدیریت شده است، دست پیدا کنیم. او افزود: برای رسیدن به نظام ارز شناور مدیریت شده نیز بهترین کار آن است که ارز تک‌نرخی در یک دامنه خاص داشته باشیم و اکنون نیز سیاست‌ها به این سمت حرکت می‌کند تا ان‌شاءالله بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

دژپسند با بیان اینکه نمی‌توان زمان مشخصی را برای تک‌نرخی شدن ارز اعلام کرد، افزود: باید با توجه به شرایط بازار، نرخ ارز را مدیریت کرد، اما مهم آن است که مدیریت منسجم و با عزمی جزم برای انجام این کار وجود دارد. همچنین با تداوم سیر نزولی نرخ ارز، آثار مثبت آن بر واقعی شدن و کاهش نرخ کالاها و خدمات در بازار بیشتر مشهود خواهد شد و با کاهش التهابات ارزی به‌تدریج قیمت کالاها و خدمات نیز سیر نزولی به‌خود خواهد گرفت.

شیب نزول قیمت‌ها از خودرو تا لوازم خانگی
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اثر کاهش قیمت ارز بر بازار خودرو گفت: روند کاهش قیمت در بازار خودرو ادامه دارد؛ به‌طوری که پژو 206تیپ 5با کاهش قیمت به 90میلیون تومان رسیده و ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۷۷ میلیون، پژو اس‌دی‌وی 8 با قیمت ۹۰ میلیون و سمند با قیمت ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. سعید مؤتمنی افزود: در بازار خودرو‌های وارداتی نیز قیمت سوناتا از ۷۴۰ به ۷۰۰ میلیون، النترا به ۴۸۰ و سانتافه به ۸۱۰ میلیون تومان کاهش یافته و در حال رسیدن به قیمت‌های فروردین‌ماه امسال هستیم. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز از کاهش ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داد. حمیدرضا غزنوی، افزود: به جای اینکه ارز صرف واردات کالای خارجی شود می‌توانیم آن را صرف رونق تولید کنیم که به واسطه آن قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید