• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6749
+
-

رکوردشکنی در بازارسکه بورس‌کالا

ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران از مرز 53هزارو 500میلیارد تومان گذشت

ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا با 55درصد رشد به 53هزارو 500میلیارد تومان رسید؛ این بالاترین میزان معاملات انجام‌شده در این بازار از ابتدای فعالیت بورس کالاست. به گزارش همشهری، افزایش تحلیل‌ها در مورد افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و متناسب با آن رشد قیمت سکه در بازار داخلی حجم سرمایه‌گذاری در بازار مبادلات آتی سکه در بورس کالا را هم تحت‌تأثیر قرار داده؛ به‌طوری که سرمایه‌گذاران تحت‌تأثیر همین تحلیل‌ها حجم دادوستدهایشان را در این بازار افزایش داده‌اند. هفته قبل قدری از عطش رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی جهانی به‌ویژه اقتصاد آمریکا کمتر شد و قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی تا سطح 1316دلار کاهش یافت با این حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند با درنظر گرفتن افزایش حجم بدهی‌ها در اقتصاد دنیا و همینطور آمریکا، قیمت طلا در بلندمدت صعود خواهد کرد. قیمت جهانی طلا در هفته گذشته ۱.۶ درصد کاهش یافت و این موضوع عمدتا ناشی از پیش‌بینی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و متناسب با آن افزایش قیمت دلار و کاهش شاخص‌های سهام در بورس نیویورک بود. جف رایت یک تحلیلگر بین‌المللی از مؤسسه سرمایه‌گذاری ولف‌پک کاپیتال در این‌باره گفت: بی‌شک افزایش ارزش دلار و شاخص سهام آمریکا تأثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. لاکم اوتونگا، تحلیلگر اقتصادی مؤسسه اف ایکس تی‌ام نیز گفت: شکی وجود ندارد که قیمت طلا تحت فشار ناشی از افزایش ارزش دلار و انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره آمریکا قرار دارد.

 

پیش‌بینی رشد

با وجود نزول قیمت طلا در هفته قبل برخی تحلیلگران نظر متفاوتی دارند و معتقدند افزایش نرخ بهره و رشد فزاینده بدهی آمریکا موجب کاهش بیشتر شاخص سهام در بازارهای مالی این کشور خواهد شد و چنانچه این افت منجر به کاهش اوراق بدهی در آمریکا شود، قیمت طلا با رشد مواجه خواهد شد. بسیار از اقتصاددان‌ها از‌ ماه‌ها قبل نسبت به رشد حجم بدهی در دنیا هشدار داده بودند و هفته قبل هم تحت‌تأثیر همین رویداد بازارهای سهام در آمریکا با نزول مواجه شدند.

این هشدارها از آنجا آغاز شد که آمار‌ها نشان دادند ارزش کل بدهی مردم آمریکا به ۱۵ هزار میلیارد دلار رسیده و بدهی‌های دولت آمریکا نیز تحت‌تأثیر سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به سرعت در حال رشد است. در همین رابطه رئیس یک صندوق سرمایه‌گذاری در آمریکا با نام صندوق سرمایه‌گذاری پنتو پرتفوی گفت: به‌نظر من اقتصاد جهانی طی ‌ماه‌های آینده با بحران‌ها و چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد که بزرگ‌ترین بحران، چالش بدهی‌ها خواهد بود و این مسئله می‌تواند منجر به تقویت قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی شود.

مایکل پنتو با بیان اینکه با افت شدید ارزش اوراق قرضه آمریکا از فصل پاییز، درخشش طلا آغاز خواهد شد، گفت: گرچه قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون روندی نسبتا صعودی داشته است ولی درخشش اصلی طلا از پاییز آغاز خواهد شد. او که یک تحلیلگر اقتصادی هم هست، در عین حال تأکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری ما اکنون ۱۰‌تا‌۱۸‌درصد منابع خود را به طلا اختصاص داده است. در شرایط کنونی نرخ بهره بیشتر از تورم در آمریکا افزایش یافته و این مسئله موجب شده است تا نرخ بهره واقعی در آمریکا با افزایش روبه‌رو شده و فشار زیادی بر قیمت طلا وارد شود.

 

افزایش معاملات آتی سکه

به‌دنبال رشد قیمت طلا در هفته‌های قبل حجم معاملات در بازار نقدی ایران و متناسب با آن بازار مبادلات آتی سکه هم افزایش یافت به‌طوری که مطابق با آمار‌ها حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا در روز شنبه به 53هزارو 500میلیارد تومان رسید. این بالاترین مقدار معاملات انجام شده در معاملات آتی سکه در بورس کالا از ابتدای فعالیت این بورس است. آمارها نشان می‌دهد حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا 55درصد بیشتر از مقدار مشابه سال قبل است. سال قبل در همین مدت سرمایه‌گذاران 34هزارو 500میلیارد تومان سکه در معاملات آتی دادوستد کرده بودند.

این رشد معاملات روی قیمت معاملات آتی سکه در بورس کالا هم تأثیر گذاشته است به‌طوری که اکنون ارزش هر قرارداد آتی سکه برای تحویل در اسفند‌ماه در حدود یک میلیون و ۵۳۳ هزار تومان و در سررسیدهای اردیبهشت و تیرماه سال آینده نیز به‌ترتیب یک میلیون و۵۵۶ هزار تومان و یک میلیون و ۵۸۴ هزار تومان مبادله می‌شود. همچنین دو سررسید دورتر بازار که به‌طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، یعنی سر رسید‌های شهریور و آبان‌ماه‌97 به‌ترتیب در محدوده قیمت یک میلیون و ۶۱۹هزار تومان و یک میلیون و ۶۶۵هزار تومان خرید وفروش می‌شوند. این آمار‌ها شاهد این است که معامله‌گران آتی نسبت به رشد قیمت‌ها در این بازار امیدوارند و رفتاری مشابه بازار‌های جهانی از خود نشان می‌دهند و عمدتا به جای خرید سهام به سمت خرید اوراق جایگزین روی آورده‌اند.

این تغییر ذائقه و تمایل موجب شده حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا به‌تنهایی از کل معاملات انجام شده در بورس تهران و فرابورس بیشتر باشد. مطابق این آمار‌ها آتی سکه پرطرفدارترین اوراق در کل بازار سرمایه طی سال‌جاری بوده است. ارزش معاملات آتی سکه بورس کالا 53هزارو 500میلیارد تومان بوده است. در همین مدت سرمایه‌گذاران در بورس 53هزارو 200میلیارد تومان و در فرابورس 43هزارو 600میلیارد تومان سهام و سایر اوراق بهادار خریده‌اند.

 

  بازار سکه بورس کالا نسبت به پارسال 55درصد رشد را تجربه کرده است.

   آتی سکه پرطرفدارترین اوراق در کل بازارسرمایه طی سال‌جاری بوده است.

   ارزش معاملات سکه در بورس کالا به تنهایی از کل معاملات بورس تهران و فرابورس بیشتر بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید