• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6724
+
-

صندوق رأی و‌قانون‌اساسی راه‌حل بن‌بست‌ها

روحانی: می‌توانستیم برخی را از قطار انقلاب پیاده نکنیم

انقلاب
صندوق رأی و‌قانون‌اساسی راه‌حل بن‌بست‌ها

راهپیمایان خیابان‌های شهرها و روستاهای کشور روز یکشنبه ورود انقلاب به 40سالگی را در 22بهمن96جشن گرفتند. یک‌هزار شهر و 4هزار روستای کشور با حضور 6هزار خبرنگار، تصویربردار و گزارشگر داخلی و خارجی در این مراسم شرکت داشتند. در تهران میدان آزادی به روال همه سال محل اجتماع راهپیمایان از خیابان‌های منتهی به میدان بزرگ پایتخت بود. یک روز قبل‌ از عید انقلاب، چهره‌های سیاسی کشور از 22بهمن به‌عنوان روز وحدت ملی یاد کرده و مردم را دعوت به حضور در این راهپیمایی کرده بودند. این چنین هم بود که وحدت سیاسی در اظهارات 22بهمن امسال رئیس‌جمهور برجسته بود. حسن روحانی قانون اساسی را بزرگ‌ترین ثمره انقلاب اسلامی و میراث حضرت امام(ره) دانست و با تأکید بر اینکه این قانون، معیار اساسی برای وحدت و اتحاد در کشور است، گفت: «هرکس که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام گذاشت.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در اجتماع بزرگ مردم تهران در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ما امروز برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و به همه کسانی که به قانون اساسی اعتقاد دارند، نیاز داریم. تمام اقوام ایرانی، پیروان مذاهب تشیع و اهل سنت و تمام ادیان و هرکس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی هستند. رئیس‌جمهور گفت: ویژگی مهم مراسم امسال این است که وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌شویم و باید سال آینده به‌معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد و ما باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم. انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند. برخی‌ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را مجددا به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.

سال آینده، سال نشاط است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال آینده به‌عنوان سال چهلم انقلاب باید سال وحدت باشد، افزود: سال آینده، سال نشاط و امید برای ملت ایران است و باید دشمن را مأیوس کنیم. از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش می‌کنم بیایید با هم باشیم.

رئیس‌جمهور خطاب به جوانان و مردم گفت: ما برای اینکه بتوانیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم، راهی جز مشارکت مردم نداریم و اگر انقلاب ما امروز باقی مانده، به‌خاطر انتخابات‌هاست. حسن روحانی با بیان اینکه راه انتخاب مردم را باید سهل کنیم، تصریح کرد: از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانونگذاری مجلس، شورای نگهبان و از همه می‌خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید به مردم اعتماد کنیم، تصریح کرد: احراز صحت و سلامت و شایستگی‌ها را سهل کنیم. مردم را در این احرازها مشارکت دهیم و اگر کمبود قانون داریم، قانون را اصلاح کنیم و راه را باز کنیم، با مردم مدارا کنیم. بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح‌ها در انتخابات حضور پیدا کنند و در انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و ریاست‌جمهوری همه بیایند و شرکت کنند. روحانی همچنین با بیان اینکه رأی مردم است که منتخب مردم را می‌سازد، گفت: برای یک‌بار هم شده فرمان 8ماده‌ای امام در سال 61را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم.

 

ضرورت رجوع به اصل همه‌پرسی

رئیس‌جمهور بخش کلیدی سخنان خود درباره حراست از انقلاب را به استفاده از اصول قانون اساسی گره زد. اصل59قانون اساسی، قانونگذاری در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم ممکن دانسته است. او با تأکید بر اینکه «اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59قانون اساسی مراجعه کنیم»، گفت: اصل 59قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر در دو تا مسئله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل 59قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون‌اساسی‌مان عمل کنیم.

 

از قطر پیشی گرفتیم

رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح دستاوردهای سال‌جاری کشور پرداخت و افزود: در این سال بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی را در روند نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم، کمک ما به مردم عراق و سوریه به ثمر نشست و ملت‌های این منطقه از شر تروریست‌ها نجات پیدا کردند. رئیس‌جمهور با اشاره به جذب گسترده سرمایه خارجی در یک‌سال گذشته، تصریح کرد: ما بیش از همه سال‌های دیگر سرمایه خارجی را جذب کردیم و اینکه توانستیم 32میلیارد دلار سرمایه خارجی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس جذب کنیم به‌معنای اعتبار و رشد ایران است. جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی مستقیم و پیشرفت‌های گسترده در حوزه نفت و گاز به‌ویژه در میدان‌های مشترک، به‌معنای توانمندی اقتصاد کشور ماست. روحانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در تولید و استخراج گاز در پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفتیم، گفت: در آغاز دولت یازدهم تولید گاز ما از منطقه پارس‌جنوبی، 285میلیون مترمکعب در روز بود که امروز در همین میدان مشترک 553میلیون مترمکعب تولید گاز داریم. تولید ما در پارس‌جنوبی در ظرف 4سال به حدودا دوبرابر افزایش یافته و بر قطر پیشی گرفته‌ایم و این موفقیت ملت ایران است.

 

 

   لاریجانی: برخی پروفسور اختلاف‌افکنی هستند

 

رئیس مجلس که سخنران مراسم سالگرد انقلاب در شیراز بود، گفت: دشمنان جایگاه ملت ایران را می‌دانند و به همین‌خاطر در زمینه موشکی حرف مفت می‌زنند. علی لاریجانی گفت: باید توجه داشت که انقلاب اسلامی به هیچ شخص و جناحی تعلق ندارد و امروز، روز ملی است که با همت ملت عزیز در آستانه 40سالگی قرار دارد و پس از فراز و فرودها به این جایگاه با عظمت رسیده است که نشان‌دهنده پختگی انقلاب اسلامی است. وی ضمن تأکید بر لزوم همدلی در کشور گفت: متأسفانه عده‌ای در داخل پروفسور اختلاف افکنی هستند و با شبهه پراکنی، اراده‌ها را متفرق می‌کنند. لاریجانی همچنین با کنایه به برخی کشورهای منطقه گفت: یکی از صاحب‌نظران آمریکایی می‌گوید در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فقط ایران و مصر کشورهای پایدار و باسابقه‌ای هستند ولی بقیه کشورها را خودمان به‌وجود آورده‌ایم. 

 

   عده‌ای پای سفره انقلاب هستند و پز اپوزیسیونی می‌‌دهند

 

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به‌عنوان سخنران مراسم سالگرد پیروزی انقلاب در کرمان گفت: امروز مردم مسئولانی که قرار است کشور را اداره کنند آزادانه و آگاهانه انتخاب می‌کنند. این نحوه حاکمیت مردمی در منطقه ما بی‌نظیر است. به گزارش ایسنا، وی افزود: کسانی که مدعی ضرورت ارتباط داشتن با آمریکا برای حل مشکلات هستند بگویند آمریکا در 50سالی که بر ایران تسلط داشت و منافع کشور را می‌برد کدام بنا و راه و زیرساخت را برای رفاه مردم ایران ایجاد کرد؟ فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: برخی از کسانی که ادعای پیروی از خط امام دارند، به‌جای نوشتن نامه سرگشاده و انتقادآمیز به بیگانگان و دشمنان و بدخواهان، به ولی فقیه زمانه خود نامه می‌نویسند. این معنی پیروی از خط امام است؟ وی افزود: این غلط است که برخی پای سفره نظامی باشند که خون 200هزار شهید پای آن ریخته شده است اما پز اپوزیسیونی بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید