• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67201
+
-

گلایه شهروندان کرجی از سد معبر

با توجه به این که بیشتر معابر منطقه6 باریک هستند، دستفروشان با سد معبر تردد را برای شهروندان سخت‌تر می‌کنند

شهری
گلایه شهروندان کرجی از سد معبر

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


توسعه شهر و افزایش جمعیت در همه مناطق کلان‌شهر کرج بدون تناسب با زیرساخت‌های شهری و امکانات فیزیکی از مواردی است که تردد و راحتی شهروندان را مختل کرده و باعث بروز مشکلات زیادی برای شهروندان و حتی مسئولان شده است. در این بین اما سد معبر در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها مشکلات اهالی منطقه 6 را دوچندان کرده است. همچنین آسفالت نامناسب، خیابان‌های باریک و پیاده‌روهای ناهموار گلایه شهروندان در منطقه حصارک بالا و حیدرآباد را به دنبال داشته و باعث نارضایتی آنها از شهرداری منطقه شده است.


سد معبر در خیابان‌های باریک 

یکی از شهروندان ساکن در حصارک بالا می‌گوید: همه معابر این منطقه باریکند و در شرایط عادی رفت‌وآمد سخت است، اما دستفروشان به این مساله توجهی نمی‌کنند و با سد معبر در منطقه شرایط تردد را برای شهروندان سخت‌تر می‌کنند.
«ایمان خسروی» می‌افزاید: از غروب به بعد و به‌ویژه روزهای پایانی هفته، ازدحام جمعیت و تعداد خودروها به قدری زیاد می‌شود که مسیر 20‌دقیقه‌ای را باید یک ساعت و نیمه طی کرد.
وی می‌گوید: هرچند وقت یک بار شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها اقدام می‌کند و برای چند روزی موقتا این مشکل حل می‌شود، اما دوباره سرجای خود برمی‌گردند و مشکلات همچنان ادامه دارد.


نامناسب بودن آسفالت 

یکی دیگر از شهروندان ساکن در حیدرآباد نیز با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت معابر می‌گوید: چاله‌ها و آسفالت‌های کنده‌شده خیابان حرکت خودروها را با مشکل مواجه و علاوه بر آن به خودرو‌ها آسیب وارد می‌کند.
«محمد خلخالی» می‌افزاید: برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های منطقه هم پیاده‌رو ندارند و حریمی برای عبور و مرور شهروندان و خودروها نیست و همین باعث می‌شود مردم و خودروها از یک معبر مشترک عبور کنند که این امر برای شهروندان خطرساز است و جان آنها را تهدید می‌کند. وی ادامه می‌دهد: مسئولان شهری باید با درنظر گرفتن این ویژگی‌ها و تبعات آن در مناطق اهمیت بیشتری به رفع این نواقص بدهند.


گستردگی منطقه 

سرپرست منطقه 6 شهرداری کرج می‌گوید: حریم منطقه 6 با مساحت 3900 هکتار و حدود 2 هزار هکتار محدوده طرح تفصیلی از شمال به ارتفاعات روستای آتشگاه، از شرق به جاده آسفالت روستای آتشگاه، از جنوب به اراضی باغستان غربی، بیمارستان البرز و شهرک گلدشت و از غرب به سازمان بهشت سکینه منتهی می‌شود.
«محمدرضا فکورزاده» می‌افزاید: این وسعت و گستردگی حریم و به‌ویژه حاشیه‌نشینی منطقه 6 که به 5 ناحیه تقسیم می‌شود، نیاز به برنامه‌ریزی، اتحاد و تلاش زیادی برای حل مشکلات منطقه دارد که برای رسیدن به این منظور، برداشت و مطالعات نواحی یک و 2 در حال انجام است و مسئولان مربوطه در حوزه شهرسازی و حریم منطقه به صورت هفتگی از این مناطق بازدید می‌کنند.

فکورزاده با تاکید بر این‌که استفاده از نظر مردم، آگاه شدن از مشکلات شهری از زبان آنها و همچنین شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرداری برای مردم اهمیت زیادی دارد، می‌گوید: در میز خدمت شهرداری منطقه با به‌کارگیری افراد موثر و توجیه سعی می‌شود علاوه بر تسریع و تسهیل در کار ارباب‌رجوع، از نظرها و پیشنهادهای آنها هم برای بهبود شرایط و خدمات‌رسانی به شهروندان استفاده شود.


برخورد با متخلفان

معاون خدمات شهری شهردار منطقه 6 کرج می‌گوید: پدیده سد معبر تبدیل به مشکلی حل‌نشدنی برای شهرداری‌ها شده و هر روز افراد زیادی با استفاده نامتعارف از معابر عمومی باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شوند که شهرداری و مأموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر هستند.
«مسعود حکمتی» با بیان این‌که استفاده از معابر عمومی حق طبیعی و قانونی هر شهروند است می‌افزاید: واحد رفع سد معبر شهرداری منطقه 6 روزانه به صورت مستمر و در قالب 2 اکیپ در منطقه مشغول گشت‌زنی هستند و با مشاهده هرگونه تخلف در این حوزه در مدار قانون به رفع آن اقدام می‌کنند.
 وی ادامه می‌دهد: حوزه رفع سد معبر منطقه روزانه به صورت میانگین 7 مورد رفع سد معبر را در نقاط پرازدحام و شلوغ منطقه از جمله میدان دانشگاه، خیابان عدل، باغستان، خیابان قلم و شاهین‌ویلا مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 6 کرج با بیان این‌که علاوه بر واحدهای گشت‌زنی گاهی مردم در تماس با 137 از مزاحمت‌ها و سد معبر خبر می‌دهند می‌افزاید: در این موارد شهرداری در اسرع وقت به مورد اعلام‌شده رسیدگی می‌کنند و افرادی که مرتکب تخلفات اشغال معابر عمومی می‌شوند، پس از شناسایی به روزبازارهای موجود در منطقه منتقل می‌شوند تا از لحاظ تأمین مخارج و امرارمعاش خود با مشکل مواجه نشوند.
حکمتی با اشاره به این‌که وضعیت اقتصادی و معیشت مردم سخت و بیکاری باعث روی آوردن بسیاری از مردم به دستفروشی و شغل‌های کاذب شده است می‌گوید: بازار روزها با هدف ساماندهی این افراد تشکیل شده که افراد دستفروش در منطقه باید در این بازارها مستقر شوند تا در نظم عمومی شهر و همچنین آرامش شهروندان در تردد از شهر اخلالی ایجاد نشود.


عملیات عمرانی و بهسازی 

رئیس اداره امور عمرانی شهرداری منطقه 6 کرج با بیان این‌که نامناسب بودن خیابان‌ها و معابر اصلی یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان منطقه است می‌گوید: عملیات تراش و روکش، بهسازی و لکه‌گیری آسفالت خیابان‌ها و معابر منطقه برای تسهیل در تردد شهروندان و وسایل نقلیه در دستور کار معاونت فنی و عمرانی منطقه قرار دارد و به صورت ضربتی در حال انجام است.
«ایمان عبدالمالکی» با تاکید بر اولویت‌بندی ارائه خدمات بر اساس نیازمندی معابر در منطقه می‌افزاید: پس از بارندگی، برخی از معابر و خیابان‌های منطقه با مشکلاتی مواجه شده بودند که طرح بهسازی و مرمت آسفالت این نقاط با هدف مناسب‌سازی، بهبود عبور و مرور و رفع ناهمواری‌های موجود انجام شد و هنوز هم ادامه دارد.

وی اضافه می‌کند: در این زمینه عملیات آسفالت‌‌ریزی در خیابان شهید بهشتی، خیابان قلم، بلوار خوارزمی، حصارک بالا و خیابان ایران‌زمین انجام شده است. همچنین آسفالت خیابان‌های حافظ، خیابان 69، خیابان عدل و خیابان 22 بهمن حیدرآباد که در روزهای پایانی سال گذشته جدول‌گذاری شده بودند انجام شده و عملیات عمرانی و آسفالت در دیگر نقاط منطقه نیز در دست اقدام است. 
عبدالمالکی می‌گوید: برای اجرای این عملیات عمرانی قطعا مردم با مشکلات و سختی‌هایی در عبور و مرور مواجهند که ضمن تشکر از شکیبایی آنها باید گفت بدون یاری و همکاری شهروندان این عملیات امکان‌پذیر نیست و برای داشتن شهری سالم و بدون مشکل همراهی و همکاری شهروندان با مسئولان نیاز است.
 

جای خالی تابلو‌های راهنمایی  

مشخص و گویا بودن مسیرهای شهر یکی از ضروریات امکانات شهری است که نه‌تنها باعث امنیت خاطر و عدم بلاتکلیفی شهروندان می‌شود، بلکه از اتلاف وقت آنها و همچنین هدررفت سوخت خودروها جلوگیری می‌کند.
به گزارش همشهری، به این امر در خیابان‌های اصلی شهر بیشتر توجه می‌شود، اما در معابر فرعی و به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای کمی مورد غفلت قرار می‌گیرد. 
در برخی محله‌های خدماتی شهرداری منطقه 6 کرج کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهری این منطقه است.

رئیس اداره حمل‌و‌نقل و ترافیک منطقه 6 شهرداری کرج با تأکید بر نقش بسزای تابلوهای هدایت مسیر در افزایش ایمنی شهروندان می‌گوید: طراحی و جانمایی صحیح تابلوهای هدایت مسیر باعث می‌شود تا رانندگان با صرف کمترین زمان و کمترین مسافت پیموده‌شده به مقصد خود برسند. 
«روح‌الله پهلوانی» با بیان این‌که تابلوهای هدایت مسیر به عنوان بخشی از هویت بصری شهر نقش مهمی دارند، می‌افزاید: وجود تابلوهای راهنما و هدایت مسیر علاوه بر افزایش زیبایی‌های بصری و ایجاد نظم دیداری، موجب انتخاب مسیر صحیح برای رانندگان و در نتیجه کاهش زمان ترددهای درون‌شهری می‌شود که در نهایت منجر به کاهش ترافیک و رفت‌وآمد‌های بیهوده می‌شود که کاهش آلودگی هوا را نیز در پی خواهد داشت.

وی ایجاد آرامش بصری و بهبود سیمای شهری را از مزایای این طرح معرفی کرده و ادامه می‌دهد: اجرای عملیات خط‌کشی طولی در ایجاد فرهنگ رانندگی بین خطوط و همچنین زیبایی خیابان‌های سطح شهر تاثیرگذار است.
پهلوانی اضافه می‌کند: شهرداری منطقه 6 با این اهداف در چند ماه گذشته بیش از 100 عدد تابلو اعم از تابلو‌های حاشیه‌نما، هدایت مسیر، انتظامی و جهت‌نما در بلوار خوارزمی و بلوار شهدای اصناف نصب کرده است.
رئیس اداره حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه 6 کرج می‌گوید: همچنین به طول 5هزار متر خط‌کشی محوری در بلوار ظفر، بلوار شهید ناصربخت، بلوار شهید باهنر و بلوار شهید رجایی اجرا شده و رفع نواقص مشابه در دیگر محله‌های منطقه نیز اجرا خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید