• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67164
+
-

چالدران؛ میزبان ارامنه جهان

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان ‌غربی: تمهیدات لازم برای برگزاری آیین عشای ربانی ارامنه در چالدران اندیشیده شده است

آیین عشای ربانی مسیحیان جهان در قره کلیسای چالدران سوم تا پنجم مرداد با حضور هزاران نفر از ارامنه ایران و دیگر کشورهای جهان طبق روال هر سال برگزار خواهد شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: برای برگزاری آیین باداراک(آیین عشای ربانی) در چالدران تمهیدات ویژه اندیشیده شده است. «جلیل جباری» افزود: در مراسم امسال که با شصت و پنجمین سالگرد این مراسم مذهبی مصادف است، نمایشگاه عکسی از آثار «جواد پورصمد» عکاس مطرح استانی در گالری مجموعه برپا می‌شود. 

در تصاویر آماده شده در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی‌نظیر آذربایجان‌غربی به حاضران مراسم معرفی خواهد شد. وی با اشاره به رونمایی از درب اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا بیان کرد: درب چوبی جدیدی بر اساس مستندات و عکس‌های قدیمی با همان جنس ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آیین نبرک از سوی اسقف رونمایی خواهد شد.

جباری بیان کرد: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان هر سال در ایران ضمن این‌که نشان‌دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می‌کشد.

وی با بیان این‌که امسال در این مراسم ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها نیز شرکت می‌کنند گفت: ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می‌دارند.


برگزاری باشکوه آیین باداراک

رئیس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان‌غربی نیز هم با بیان این‌که برگزاری باشکوه آیین مذهبی باداراک در ایران موجب حیرت جهانیان می‌شود، گفت: برگزاری آیین مذهبی ارامنه جهان هر سال در ایران ضمن این‌که نشان‌دهنده زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان‌غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می‌کشد.

«روبیک جانانه» افزود: توجه ایران اسلامی به ابنیه‌های مذهبی سایر ادیان الهی و تلاش برای مرمت و نگهداری آنها و همچنین کمک و ایجاد تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم مذهبی پیروان ادیان الهی به بهترین نحو ممکن، گواه روشنی بر احترام جمهوری اسلامی به پیروان سایر ادیان الهی محسوب می‌شود و این احترام و اقدامات صورت گرفته قابل تحسین است.

وی بیان کرد: قره‌کلیسا در خارج از شهر چالدران قرار دارد، اما با این وجود امکانات لازم برای اجرای آیین باداراک از سوی نهادهای مختلف در سال جاری تدارک دیده شده است تا زائران مراسم خود را در آرامش و امنیت برگزار کنند. چنان‌که عوامل انتظامی، ادارات برق، گاز، آب و سایر دستگاه‌های مربوطه هم در ایجاد امکانات و برقراری امنیت نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

جانانه درباره تبلیغات منفی دشمنان ایران اسلامی مبنی بر نقض حقوق اقلیت‌های دینی گفت: وقتی سفیران، محققان و زائران و مهمانان مختلف از جهان در این مراسم حضور می‌یابند و برگزاری باشکوه و در عین حال آرام مراسم را از نزدیک می‌بینند اظهار می‌دارند، آنچه نسبت به ایران و مردمانش شنیده بودند با آنچه اینجا می‌بینند بسیار تفاوت دارد و برخلاف تبلیغات صورت گرفته نه تنها ایران کشوری امن است، بلکه مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد.

رئیس شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان افزود: اعتراف مهمانان و زائران خارجی به آزادی پیروان ادیان الهی و امنیت موجود در ایران و نقض تبلیغات منفی دشمنان، بزرگ‌ترین امتیاز برای ایران است. حضور محققان و پژوهشگران در آیین مذهبی باداراک و مشاهده اماکن تاریخی مرمت شده پیروان ادیان الهی باعث می‌شود هرکدام از این پژوهشگران سفیرانی باشند در سراسر جهان و امنیت و آرامش و احترام به ادیان الهی در ایران را به دیگران انتقال دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید