• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67120
+
-

بازسازی خوابگاه‌های بین‌المللی دانشگاه شیراز

دانشگاه
بازسازی خوابگاه‌های بین‌المللی دانشگاه شیراز

 رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز از بازسازی خوابگاه‌های بین‌المللی دانشگاه تا پایان مرداد ماه خبر داد. 

به گزارش مهر، «محمدصابر خاقانی‌نژاد» با بیان این‌که دانشگاه‌هایی که طرف قرارداد با دانشگاه شیراز هستند عموماً دانشگاه‌های آلمان، اسپانیا، یونان، سوئد و ایتالیا هستند اعلام کرد: برای میزبانی درخور دانشجویان بین‌المللی فضاهای خوابگاهی در دست تعمیر قرار دارد و ۲ خوابگاه آن آماده و ۲ خوابگاه دیگر تا پایان مرداد آماده می‌شود.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در ۴ ماه گذشته، 4 تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست (Budapest University of Technology and Economics)، دانشگاه Eötvös Loránd و Kaposvar از کشور مجارستان و دانشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات بغداد امضا شده است.

خاقانی‌نژاد در ادامه افزود: از بین کشورهای همسایه، متقاضیان لبنانی وضع علمی بهتری دارند که ترجیح دانشگاه شیراز نیز این است که در کنار دانشجویان عراقی، سوری و یمنی، دانشجویان لبنانی نیز حضور داشته باشند.

وی در ادامه اعلام کرد: این تفاهم‌نامه‌ها با هدف همکاری با محوریت تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و پژوهشی، دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش زبان فارسی، آموزش مجازی (الکترونیکی)، راه‌های ارتقای توان علمی و آموزشی و فعالیت‌های پژوهشی مشترک منعقد شده است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز در خصوص پذیرش دانشجویان غیرایرانی گفت: دانشگاه شیراز در این زمینه کمی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها عقب افتاده بود و دلیل آن نیز تغییر مدیریت دانشگاه و مدیریت بخش بین‌الملل دانشگاه بود.


تعدیل نرخ شهریه

به گفته خاقانی‌نژاد، سامانه پذیرش دانشجویان بین‌المللی طراحی و راه‌اندازی شده است. نرخ شهریه نیز به‌شدت تعدیل شده و به طور میانگین، این شهریه حدود 1500 تا 1۸۰۰ دلار برای هر نیم سال است. 

وی با بیان این‌که با تعدیل نرخ شهریه با افزایش تعداد درخواست‌ها از سوی متقاضیان کشورهای مختلف به‌خصوص عراق برای تحصیل در دانشگاه شیراز مواجه است تصریح کرد: دانشگاه شیراز به لحاظ مقررات آموزشی دانشگاهی سخت‌گیر شناخته شده و این نیز بر روند حذف دانشجویان خارجی تأثیرگذار بوده است. از طرف دیگر، می‌توانیم بگوییم مدرک دانشگاه شیراز از معتبرترین مدارک علمی ایران به شمار می‌آید.

خاقانی‌نژاد با اشاره به سفر اخیر رئیس دانشگاه شیراز به سوئیس و بازدید وی از دانشگاه‌های برن، ژنو، ای.تی.اچ و ای.پی.اف.ال گفت: زمینه برای امضای تفاهم‌نامه همکاری با این 4 دانشگاه فراهم است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد ارتباط بهتر اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز با دانشگاه سوئیسی باشیم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: در 4 ماه گذشته، ۱۷ نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه شیراز در قالب بورسیه اراسموس پلاس اروپا اعزام شدند که این تعداد تا پایان سال به ۲۵ نفر افزایش خواهد یافت.


اتحادیه دانشگاه‌های جامع

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقات چند ماه اخیر عضویت دانشگاه شیراز در اتحادیه دانشگاه‌های جامع برتر کشور با نام تفتاش است که این کلمه مخفف اسم دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: قرار است گروه تفتاش سامانه‌ای طراحی و راه‌اندازی کند تا دانشگاه‌های عضو فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی را به صورت مشترک دنبال کنند.

وی ادامه داد: هر ۵ دانشگاه عضو گروه تفتاش مرکز رسمی آموزش ادبیات فارسی دارند که قرار است برای فارسی‌آموزان به صورت گردشی دوره‌های یک تا دوماهه طراحی شود.


آموزش زبان فارسی

خاقانی‌نژاد به فعالیت دفتر آموزش زبان فارسی زیرمجموعه مرکز همکاری بین‌المللی دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این دفتر برگزار می‌شود. در چند ماه گذشته، رشد خوبی در زمینه آموزش زبان فارسی داشتیم و میزبان فارسی‌آموزانی از کشورهای ایتالیا، ژاپن، چین، فرانسه، کره جنوبی، لائوس و جمهوری چک هستیم.

وی افزود: در حال حاضر، در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی تاریخ برای فعالیت‌های بین‌المللی قرار داریم و مسائل سیاسی تأثیر خود را بر مسائل آکادمیک گذاشته است، به عنوان مثال، دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه خوبی با دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ داشت، اما بعد از این‌که تمام هماهنگی‌ها انجام شد با یک ایمیل اعلام کردند که به ما اجازه همکاری داده نشد یا با یکی از دانشگاه‌های پرتغال صحبت‌های خوب و جدی برای اعزام دانشجو و استاد به این کشور صورت گرفت، اما یک‌دفعه متوجه شدیم سفارت پرتغال در تهران اعلام کرده است به هیچ ایرانی ویزا داده نمی‌شود و همین باعث شد تمام تلاش چندماهه ما ناکام بماند.

 رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضر، فعالیت‌های بین‌المللی برای دانشگاه‌ها سخت است، اما در این چند ماه دانشگاه شیراز کارنامه خوبی داشته است. خاقانی‌نژاد همچنین به فعالیت اداره کنسولی دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: این اداره هم فعالیت‌های مربوط به دانشگاه شیراز و هم فعالیت‌های مربوط به دیگر دانشگاه‌ها در حوزه روادید و غیره را انجام می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید