• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67086
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/94wZ
+
-

مرمت «هشت‌گنبد» با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی

شهــرداری تـهـران و سـازمـان میراث‌فرهنگی در همکاری مشترک با یکدیگر عمارت هشت گنبد میدان حسن‌آباد تهران را که چهارشنبه گذشته دچار حریق و تخریب شد،  مرمت می‌کنند.

به گزارش همشهری، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی دیروز در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد: کارگروهی ویژه تعیین شده است تا ضمن هماهنگی با سایر نهادهای مسئول، علت بروز حادثه از سوی مقامات قضایی و شهری پیگیری و آسیب‌های وارد شده در اسرع وقت جبران شود.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز همزمان در توییتر نوشت: بازسازی سریع میدان حسن‌آباد به‌عنوان بخشی از هویت تاریخی تهران پیگیری می‌شود و در کنار پیگیری، بازسازی سریع میدان حسن‌آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست و نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای پیرامون آن را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد.
ضلع غربی عمارت هشت گنبد میدان حسن‌آباد تهران به‌دلیل وقوع حریق در انبار یراق فروش‌ها به‌مدت 2ساعت و نیم دچار آتش‌سوزی شد که به گفته محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث‌فرهنگی استان تهران و به گزارش سازمان میراث فرهنگی کشور حدود 40درصد این بنای ثبت ملی شده در آتش‌سوزی تخریب شد.
براساس جزئیات اعلام شده از بررسی حجم خسارت‌ها به بنای تاریخی واقع در ضلع غربی میدان حسن‌آباد تهران، سقف فوقانی بنا در آتش‌سوزی فروریخت و به‌دلیل تلنبار شدن آوار و حجم آب مصرف شده برای اطفای آتش احتمال ریزش سقف اول عمارت هشت‌گنبد وجود دارد. همچنین گنبدهای فوقانی بنا نیز فروریخته و آسیب دیدند.
معاون میراث‌فرهنگی استان تهران همچنین درخصوص علت آتش‌سوزی در بنای تاریخی ضلع غربی میدان حسن‌آباد تهران به ایسنا گفت: هر چند هنوز آتش‌نشانی علت اصلی این اتفاق را اعلام نکرده، اما آنچه واضح است، اینکه روی نمای جداره‌های اطراف میدان، پر از سیم و کابل برق است که با یک جرقه و اتصال کوچک خطرساز می‌شوند. از سوی دیگر در طبقه بالای ساختمان نیز انبارهایی وجود داشت که می‌توانست قابل اشتعال باشد.
میدان حسن‌آباد تهران از بازمانده‌های بافت قاجاری پایتخت است. بنای هشت گنبد که شامل 4بنای قرینه یکدیگر است به دستور رضاشاه در سال 1309 احداث شد. رضاشاه به‌دلیل علاقه به مدرنیته دستور داد که هشت‌گنبدی‌های دیگری در شهرهای مختلف ایران احداث شود که هشت‌گنبدی اطراف میدان امام شهر همدان نیز همچون هشت‌گنبدی تهران تاکنون پایدار مانده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید