• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 67078
+
-

کورِئدا در مسیر فرهادی

کارگردان ژاپنی با فیلم واقعیت با بازی کاترین دنو و ژولیت بینوش جشنواره ونیز 2019 را افتتاح می‌کند

کورِئدا در مسیر فرهادی

آرش نهاوندی _ مترجم

هفتادوششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با نمایش فیلم واقعیت به کارگردانی هیروکازو کورِئدا(سازنده فیلم‌های دزدان فروشگاه، مانند پدر، مانند پسر) افتتاح خواهد شد. به گزارش هالیوود ریپورتر، جشنواره جهانی فیلم ونیز در سال 2019 از 28اوت تا 7سپتامبر(6تا 16شهریور 1398) برگزار می‌شود. این افتخار در حالی نصیب کورِئدا می‌شود که او توانسته بود با فیلم دزدان فروشگاه در سال 2018 جایزه نخل طلایی کن و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند. فیلم دزدان فروشگاه همچنین نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی از سوی آکادمی اسکار در سال 2019 شده بود. بسیاری از منتقدان معتقدند که کسب این افتخارات در سال 2018 برای این کارگردان ژاپنی سبب شده تا زمینه برای ساخت یک فیلم در کشور فرانسه آن هم با شرکت بازیگران مطرح سینمای این کشور برای کورِئدا مهیا شود. فیلم واقعیت محصول مشترک کشورهای ژاپن و فرانسه با نقش‌آفرینی بازیگران مطرحی نظیر کاترین دنو، ژولیت بینوش و ایتان هاوک است.

هیرو کازو کورِئدا پس از اعلام این خبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از شنیدن این خبر که فیلم جدید من (واقعیت) برای افتتاح جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده است، بسیار خرسندم. من به چنین اتفاقی خیلی افتخار می‌کنم. به‌دلیل همین مسئله می‌خواهم مراتب تشکر خود را به تمامی کارکنان جشنواره ونیز ابلاغ کنم. 
کورِئدا در ادامه توضیحاتی درباره نحوه ساخت فیلم واقعیت داده و گفته: فیلم را در پاییز سال گذشته (2018) طی 10هفته در پاریس فیلمبرداری کردیم. همانگونه که رسما نیز اعلام شده است این فیلم از بازیگران بزرگی بهره می‌گیرد. اما خود فیلم داستان یک خانواده کوچک را روایت می‌کند که بیشتر آن در خانه‌ای کوچک می‌گذرد. من تلاش کرده‌ام تا فضایی فراهم آورم تا شخصیت‌های فیلمم در این دنیای کوچک با دروغ‌هایشان، افتخاراتشان، پشیمانی‌هایشان، ناراحتی و خوشحالی‌شان و همچنین آشتی‌کنان‌شان، زندگی کنند. من امیدوارم که مخاطبان سینما و دست‌اندرکاران جشنواره فیلم ونیز از واقعیت خوش‌شان بیاید. 

آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره فیلم ونیز نیز در بخشی از بیانیه‌ای که به همین مناسبت انتشار داده به این مسئله اشاره کرده است که کورِئدا در نخستین فیلمی که در خارج از کشور خودش(ژاپن) ساخته افتخار این را داشته که با 2 بازیگر بزرگ سینمای فرانسه همکاری کند. روبه‌رو شدن دنیای مهم‌ترین فیلمساز ژاپنی و 2بازیگر مطرح مانند کاترین دنو و ژولیت بینوش انعکاس شاعرانه‌ای به ارتباط میان یک مادر با دخترش و همچنین حرفه پیچیده بازیگری داده است. 
موفقیت‌های اخیر هیروکازو کورِئدا و مسیری که این کارگردان در حال طی کردن برای رسیدن به قله‌های موفقیت در عرصه سینمای جهان است، شاید برای مخاطب ایرانی بیشتر یادآور مسیری است که چند سال قبل اصغر فرهادی نیز طی کرد. 
اصغر فرهادی کارگردان نام آشنای ایرانی نیز پس از کسب جایزه‌های اسکار و گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی سال 2012 برای فیلم جدایی نادر از سیمین، نیز مانند کورِئدا گام در کسب تجربه در سینمای خارج از ایران با مشارکت‌ بازیگران خارجی در فیلم‌هایش گذاشت. او در ابتدا فیلم «گذشته» را در سال 2013با بازیگری برنیس بژو، طاهر رحیم و علی مصفا در پاریس کارگردانی کرد و سپس در سال 2018 پس از کسب موفقیت با فیلم ایرانی «فروشنده»، فیلم «همه می‌دانند» را با مشارکت خاویر باردم و پنه لوپه کروز از ستارگان سینمای اسپانیا در روستایی در نزدیکی مادرید کارگردانی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید