• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6671
+
-

شرط ایران برای مذاکره درباره مسائل غیرهسته‌ای

معاون سیاسی وزیر خارجه آمادگی ایران برای مذاکره درباره موضوعات غیرهسته‌ای را اعلام کرد، اما به یک شرط؛ اجرای موفق توافق هسته‌ای.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در سخنرانی در کنفرانس یورو مانی در پاریس، تأکید کرد: اکنون غرب از ما می‌خواهد تا وارد رایزنی‌هایی درباره مسائل دیگر شویم. پاسخ ما روشن است. ابتدا تضمین کنید که این توافق یک تجربه موفقیت‌آمیز است، سپس ما درباره دیگر مسائل گفت‌وگو خواهیم کرد. به گزارش ایسنا، ‌عراقچی در عین حال از سیاست‌های دولت آمریکا درباره برجام انتقاد کرد و گفت: سیاست دولت ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران غیرسازنده بوده و موجب نقض متن توافق هسته‌ای شده است. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران یادآور شد: برجام یک توافق اقتصادی نیست بلکه یک توافق هسته‌ای است برای حل یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های جهان از راه صلح‌آمیز؛ راهی که در منطقه ما نادر است!

رئیس‌جمهور آمریکا به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنچه را وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند اصلاح نکنند از این توافق خارج خواهد شد. عراقچی هفته قبل در مصاحبه با خبرنگار همشهری تأکید کرده بود که برجام نه قابل مذاکره دوباره است نه قابل اصلاح و نه قابل ربط دادن به هیچ موضوع دیگر.

اروپایی‌ها اگرچه اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و آمریکا باید به آن پایبند باشد اما از سویی خواستار مذاکره با ایران بر سر موضوع موشکی هستند. وزیر خارجه فرانسه قرار است اسفند‌ماه برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کند، او گفته است مسائل موشکی یکی از محورهای گفت‌وگویش با مسئولان ایران خواهد بود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با رویترز تأکید کرد که ایران همواره برای باز گرداندن صلح و ثبات به منطقه پرمناقشه خاورمیانه تلاش کرده است. وی تصریح کرد: ما همیشه با تروریسم مقابله کرده‌ایم. ایران همواره نقش کلیدی در برقراری صلح و ثبات در منطقه داشته است. هیچ ارتباطی میان توافق هسته‌ای و نقش ما در منطقه وجود ندارد. عراقچی در ادامه سیاست‌های رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدامات منجر به بروز بحران و جنگ‌های کنونی در خاورمیانه شده است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس یورومانی در پاریس، با آلیستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس، مونتاین و دوریویر دبیرکل و مدیر سیاسی وزارت خارجه فرانسه و اوتین مشاور بین‌الملل کاخ الیزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محور این رایزنی‌ها علاوه بر مناسبات دوجانبه سیاسی و اقتصادی، توافق هسته‌ای و بررسی سرنوشت توافق هسته‌ای درصورت خروج آمریکا از توافق بوده است؛ در همین رابطه دنیس چایبی رئیس کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفته است که درصورت خروج آمریکا از برجام یکی از گزینه‌های این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی، بازگرداندن مقررات مسدودکننده است که در سال 1996در جریان تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه اروپا به تصویب رسید.

 

 

   حمایت مجدد آژانس از برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک اعلام و بر پایبندی به تعهدات‌شان در چارچوب این توافق تأکید کردند. آن‌ها پس از برگزاری ششمین نشست خود بیانیه‌ای منتشر و اعلام کردند: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا حمایت خود را از برجام ذیل تعهدات‌شان در توافق، بار دیگر مورد تأیید قرار می‌دهند. نماینده عالی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده امور کمیسیون مشترک که در چارچوب برجام تشکیل شده است، در زمینه ادامه اجرای این توافق با آژانس در ارتباط نزدیک خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید