• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66630
+
-

کاستی‌های سامانه شفافیت شهرداری مشهد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد: سامانه «فاش» در حال تبدیل به پوششی برای عدم پاسخگویی مسئولان است

سامانه فاش شهرداری مشهد با هدف ایجاد اتاق شیشه‌ای راه‌اندازی شده است، اما کاستی‌های شدیدی دارد و مسئولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد. به گزارش ایرنا، «محمد حاجیان‌شهری» عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این مطلب گفت: با ادامه روند کنونی این سامانه به پوششی برای عدم پاسخگویی تبدیل خواهد شد و شهرداری باید رویکرد خود را تغییر دهد و شفاف باشد. وی بیان کرد: برای تحقق شهرداری تمام‌شیشه‌ای باید اطلاعات مهم مالی شهرداری و نوع درآمدهای شهرداری در این سامانه بارگذاری شود در حالی که اکنون در این سامانه درآمد و هزینه‌ها به صورت تجمعی ذکر شده است. 

حاجیان‌شهری ادامه داد: باید تمام مراحل به‌کارگیری و تبدیل وضعیت کارکنان، اطلاعات کمیسیون معاملات و املاک شهرداری، ماموریت‌های خارجی و دلایل آن، اطلاعات حقوق کارکنان، متن کامل همه مزایده‌ها و مناقصه‌ها و متن همه قراردادهای سرمایه‌ای مشارکتی با امتیازات واگذارشده نیز در این سامانه منتشر شود. عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هیچ مسئول، مدیر و رسانه‌ای نمی‌تواند از قانون نظارت عمومی سرپیچی و در مقابل فساد سکوت کند. الگوی جمهوری اسلامی حکومت علوی است لذا باید همه این موارد در آن شفاف باشد. وی یادآور شد: شفافیت باید در اولویت مدیریت شهری باشد و برای تحقق پایدارسازی شفافیت باید رویه‌ها و فرایندهای نادرست اصلاح شود و شورای پنجم پایبندی به شفافیت را به عنوان اهداف اصلاح‌طلبانه حفظ کند. 

حاجیان‌شهری با بیان این‌که نبود درآمد پایدار از عوامل زمینه‌ساز فساد در شهرداری‌هاست گفت: فاصله زیادی بین منابع درآمد پایدار و ناپایدار در شهرداری وجود دارد. برای کسب درآمد، فروش برخی مجوزهای ساخت‌و‌ساز از دیدگاه منافع سازمانی راه‌حل مطلوبی است اما در میان‌مدت و بلندمدت آثاری بر شهر می‌گذارد و می‌تواند موجب فساد شود، لذا باید با سیستمی کردن شفافیت امکان نظارت همگانی بر فرایندهای شهرداری را فراهم کرد. سامانه شفافیت شهرداری مشهد سال گذشته راه‌اندازی شد و در این سامانه اطلاعات لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری، پروژه‌های عمرانی و جاری شهر، مناقصه و مزایده‌های شهرداری و قراردادهای شهرداری از سال ۹۴ قابل مشاهده است. بودجه امسال شهرداری مشهد حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید