• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66482
+
-

خطر در یک‌قدمی ساختمان شش‌طبقه خرمشهر

ساکنان ساختمان شش‌طبقه می‌گویند برای رفتن از این مجتمع توانایی مالی ندارند و وعده مسئولان نیز درباره کمک به جابه‌جایی آنان عملی نشده است

نمای نزدیک
خطر در یک‌قدمی ساختمان شش‌طبقه خرمشهر

ساختمان شش‌طبقه خرمشهر معروف است. از چهارراه جمهوری را به سمت لب شط که بروی، نرسیده به فلکه احمدزاده و ورودی خیابان گوهرشاد، ساختمانی قدیمی نظرت را جلب می‌کند. قدمت این ساختمان به حدود نیم‌ قرن قبل می‌رسد. اهالی قدیمی آن می‌گویند در سال 59 توسط یک مهندس بلوچ ساخته شد‎ه است؛ ساختمانی که در زمان خود آسمان‌خراشی مجهز محسوب می‌شد و برای آن تجهیزاتی همچون آسانسور تعبیه شده بود.

اما مسئولان می‌گویند معلوم نیست مالک یا مالکان این ساختمان چه کسانی هستند. مسئولان ادارات مسکن و شهرسازی، ثبت اسناد خرمشهر، شهرداری و معاونت عمرانی فرمانداری خرمشهر اطلاع دقیقی از مالک این مجتمع در معرض خطر ندارند.

تاکنون برای بازسازی این مجتمع اقدامی انجام نشده است. این ساختمان بعد از جنگ از سوی برخی خانواده‌ها تصرف شد و ۴۷ خانواده سال‌هاست در آن زندگی می‌کنند. تاکنون نشست‌های متعددی برای تخریب این ساختمان برگزار شده اما به دلیل مقاومت ساکنان، تخلیه این مجتمع در معرض ریزش تاکنون عملی نشده است.

این مجتمع تصرفی معروف به ساختمان شش‌طبقه مدت‌هاست که در خطر ریزش قرار دارد و پر از مشکلات بهداشتی (ازجمله وجود موش‌ها در آن) است، با این حال ۴۷ خانوار سال‌هاست که در آن سکونت دارند. این ساختمان، طبق بررسی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی خرمشهر و تایید لرزش در آن، در معرض خطر ریزش قرار دارد و این امر علاوه بر داشتن خطر جانی برای ۴۷ خانوار ساکن، برای املاک مجاور و عابران نیز خطرآفرین است. رسانه‌های محلی خوزستان و خرمشهر تاکنون بارها درباره این مجتمع نیمه‌مخروبه و خطرات زندگی در آن نوشته‌اند، اما تاکنون اقدامی برای تخلیه و جابه‌جایی ساکنان آن از سوی مسئولان انجام نشده است.


ساختمانی پر از موش و سوسک

یک زن که ۱۴ سال است با 3 فرزند خود در این مجتمع سکونت دارد، به ایرنا می‌گوید: در هر طبقه این مجتمع 8 تا ۱۰ خانوار که اکثر آنها زنان سرپرست خانوار هستند، سکونت دارند. زهرا مطوری می‌افزاید: فراوانی موش و سوسک آسایش را از اهالی این مجتمع سلب کرده است. مسئولان منطقه آزاد اروند برای جا‌به‌جایی ساکنان این مجتمع و تامین بخشی از هزینه مسکن آنها قول مساعد دادند اما زنان سرپرست خانوار حتی توانایی پرداخت بخشی از هزینه مسکن را ندارند.


لرزه بر اندام ساختمان

یکی دیگر از زنانی که ۱۵ سال است با 4 فرزند خود در این ساختمان زندگی می‌کند، اظهار می‌کند: ایمنی این مجتمع مسکونی به حدی پایین است که با عبور خودروهای سنگین از مجاورت آن، به لرزه درمی‌آید. «شهربانو آذرشب» که بعد از فوت همسرش در این مجتمع ساکن شده است، می‌گوید: خانوارهای ساکن در این مجتمع افراد کم‌آمدی هستند که خودشان به تعمیر واحدهای آن اقدام کرده و در آنها ساکن شده‌اند. او ادامه می‌دهد: برای ثبت‌نام در مسکن مهر به اداره مسکن و شهرسازی خرمشهر مراجعه کرده و مدارک لازم را تحویل داده‌ام، اما خرید خانه پول می‌خواهد، ارائه مدارک که کافی نیست.


پول نداریم

«زهرا عبیات» دیگر زن سرپرست خانوار که از ۱۲ سال پیش در این ساختمان سکونت دارد، می‌گوید: برای خانه‌دار شدن از طریق مسکن مهر ‌باید ماهانه حداقل 400 هزار تومان قسط پرداخت کرد که زنان بی‌سرپرست توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.


مسئولان فقط وعده دادند

یکی از دیگر ساکنان این ساختمان بیان می‌کند: ۱۴ سال پیش در منطقه سرحانیه اجاره‌نشین بودم اما بعد از فوت همسرم مجبور شدم همراه 4 فرزندم به این مجتمع بیایم. «زهرا خادم» می‌افزاید: مسئولان بسیاری از طرف منطقه آزاد اروند، نماینده مردم در مجلس و نماینده ریاست‌جمهوری برای بررسی و حل مشکل ساکنان این ساختمان مراجعه کرده‌اند، اما تا الان به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند.


توان پرداخت اجاره خانه نداشتم

یکی دیگر از ساکنان مجتمع به دلیل ازکارافتادگی توان پرداخت اجاره مسکن را ندارد و ۱۲ سال است که در این مجتمع نیمه‌مخروبه زندگی می‌کند. او می‌گوید: قرار است ماهانه 400 هزار تومان قسط پرداخت کنم تا صاحب مسکن شوم، مسکن مهر را می‌گویم.

«محمد چنعانی» درباره وضعیت ساختمان اظهار می‌کند: از آنجا که لوله‌کشی آب و فاضلاب ساختمان شش‌طبقه مشکل دارد، نشت آب و فاضلاب از هر طبقه به سمت پارکینگ موجب وفور انواع حیوانات موذی ازجمله موش در این مجتمع شده است.


واگذاری مسکن‌ مهر به ساکنان مجتمع

در این میان معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با تایید مشکلات ساختمان شش‌طبقه خرمشهر و غیرایمن بودن آن می‌گوید: سازمان برای جا‌به‌جایی و انتقال ۴۷ خانوار ساکن در پرخطرترین بنای خرمشهر با اهالی این ساختمان به توافق رسید.

«موعود شمخانی» ادامه می‌دهد: با توافق انجام شده با اهالی ساختمان قرار شد ساکنان به اداره مسکن و شهرسازی معرفی شوند و برای دریافت مسکن مهر پرونده تشکیل دهند. وی از زمان جا‌به‌جایی ساکنان این ساختمان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: سازمان منطقه آزاد اروند فقط برای تامین مسکن ساکنان این ساختمان مشارکت می‌کند.

این مسئول دلیل اصلی تعلل و تاخیر در جا‌به‌جایی ساکنان و تخریب این ساختمان را نارضایتی ساکنان عنوان و بیان می‌کند: پیش‌تر تصمیم اتخاذ شده مبنی بر واگذاری مسکن مهر در آبادان به خانوارهای ساکن در مجتمع شش‌طبقه خرمشهر مخالفت آنان را در پی داشت. بنابراین تصمیم گرفته شد مسکن مهر در خود خرمشهر به این خانوارهای نیازمند واگذار شود.

شمخانی با بیان اینکه رسیدگی به مشکل مسکن خانوارهای ساکن در این مجتمع مسکونی غیرایمن در حیطه وظایف سازمان منطقه آزاد اروند نیست، می‌افزاید: سازمان منطقه آزاد با رویکرد اجتماعی برای کمک به حل مشکل این خانوارها وارد عمل شده است، وگرنه وظیفه‌ای ندارد.


مالکیت ساختمان مجهول است

شهردار خرمشهر نیز در این خصوص می‌گوید: ساختمان شش‌‌طبقه به دلیل غیرایمن بودن و شرایط نامناسب بهداشتی از نظر شهرداری شرایط اسکان را ندارد. به همین دلیل منطقه آزاد اروند و استانداری خوزستان به دنبال حل مشکل ساکنان این مجتمع و جا‌به‌جایی ساکنان آن هستند.

«داود دارابی» با بیان اینکه شهرداری خرمشهر در حل مشکل خانوارهای ساکن در این مجتمع نیمه‌مخروبه مداخله مستقیم ندارد، درباره سابقه ساخت و مالکیت این ساختمان اظهار می‌کند: گفته می‌شود که این مجتمع چند مالک دارد اما تا امروز کسی برای ادعای مالکیت و اظهار سند به شهرداری مراجعه نکرده است.

دارابی می‌افزاید: به منظور رفع مشکل ساکنان ساختمان شش‌طبقه خرمشهر تاکنون نشست‌های متعددی با حضور فرماندار خرمشهر برگزار و تصمیم‌های مختلفی برای اسکان و جا‌به‌جایی ۴۷ خانوار ساکن در آن اتخاذ شده که آخرین تصمیم، اسکان اهالی در واحدهای مسکن مهر خرمشهر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید