• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66356
+
-

ایران، موضوع داغ نشست بروکسل

جهان‌نما
ایران، موضوع داغ نشست بروکسل


موضوع توافق هسته‌ای ایران، ‌دیروز بحث داغ نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود و وزرای اروپایی در این نشست بر حفظ برجام تأکید کردند.
اولین نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا، در حالی دیروز در بروکسل برگزار شد که قدرت‌های اروپایی، ‌یک روز پیش از آن، با انتشار بیانیه‌ای بر حفظ برجام تأکید کردند. صحبت‌های جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس درباره برجام پیش از این نشست نشانه دیگری از اهمیت موضوع توافق هسته‌ای ایران در این نشست بود. وزرای خارجه اروپا، در این نشست البته بر سر موضوعات دیگری مانند وضعیت کشورهای عراق، سودان، اتیوپی، جمهوری آفریقای مرکزی، سیاست‌های مهاجرتی و حفاری‌های ترکیه در مدیترانه هم صحبت کردند.
به گزارش یورونیوز، وزیر خارجه انگلیس که یکی از نامزدهای جانشینی ترزا می،‌ نخست‌وزیر بریتانیاست، دیروز پیش از آغاز نشست وزرای خارجه اروپا اعلام کرد که برجام، هنوز نمرده است و پنجره کوچکی برای حفظ آن وجود دارد. هانت‌ دیروز گفت: «ما فکر می‌کنیم هنوز همچنان یک پنجره درحال بسته‌شدن و کوچک برای زنده نگه‌داشتن برجام وجود دارد.» هانت همچنین بر تعهد اروپا برای غیرهسته‌ای نگه‌داشتن خاورمیانه تأکید کرد و گفت که شروع رقابت هسته‌ای در این منطقه، ‌می‌تواند تهدیدی وجودی برای دنیا باشد. او گفت که حفظ برجام یکی از راه‌های دور نگه‌داشتن منطقه از این رقابت هسته‌ای است.
او گفت که با همتایان آلمانی و فرانسوی خود همفکری خواهد کرد تا راهی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران پیدا شود.
یک روز پیش از آن، رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه مشترک بر حفظ برجام تأکید کرده بودند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما در جست‌و‌جوی راه‌حلی به تعامل فعال خود با تمامی طرف‌ها، با چشم‌انداز حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ادامه خواهیم داد.»
آمریکا، با وجود کناره‌گیری از برجام، برخی اقدامات اخیر ایران ازجمله غنی‌سازی با درصدی بالاتر را محکوم کرده است. ایران گفته است چون طرف‌های مقابل در انجام تعهدات خود جدی نبوده‌اند، برخی اقدامات را که در بندهایی از توافق ذکر شده، انجام داده است.
فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از شروع نشست دیروز، درباره دستور کار آن صحبت کرد و گفت که ایران یکی از محورهای کاری وزرای خارجه اروپاست. او گفت: «بررسی خواهیم کرد که چطور می‌توانیم با کمک کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر شرکای بین‌المللی‌مان توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم. تلاش می‌کنیم اقداماتی انجام دهیم تا ایران دوباره به تعهداتش پایبند باشد.»
مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد هم دیروز در جمع خبرنگاران از اهمیت برجام و تلاش‌ها‌ برای حفظ آن صحبت کرد؛ «این بسیار مهم است که یک‌بار دیگر از اهمیت برجام بگوییم و اعلام کنیم که ما از آن دفاع می‌کنیم. برجام، ‌یک توافق بسیار مهم با ایران است. همچنین این مهم است که نشان بدهیم هر کاری می‌توانیم بکنیم تا از مکانیسم اینستکس که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند با ایران تجارت کنند، حمایت ‌کنیم. ما همچنین باید تعهدات‌مان را در این توافق پیگیری کنیم. البته ما باید به مذاکره با آمریکایی‌ها هم ادامه دهیم... افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به هر شکلی، ‌هیچ کمکی به ما نمی‌کند.»
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم دیروز در جمع خبرنگاران گفت که نقض برجام، از سوی اروپا تحمل نخواهد شد. او گفت: «نقض توافق هسته‌ای برای ما کاملا غیرقابل‌قبول است... حفظ دیالوگ و تلاش برای تنش‌زدایی برای ما کاملا مهم است. اتحادیه اروپا در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد. جلوگیری از افزایش تنش‌ها، در راستای منافع ملی و همینطور منافع اتحادیه اروپا.»
نشست شورای امور خارجه اروپا، ‌معمولا 4 بار در سال برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید