• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66345
+
-

هشدار وزارت بهداشت درباره «ازن»


رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به‌وجود آلاینده «ازن» و توصیه به مردم و به‌ویژه بیماران تنفسی و کودکان جهت پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز در روزهایی که غلظت این آلاینده هوایی زیاد است، در عین حال بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تأکید کرد.
عباس شاهسونی، ضمن اشاره به «ازن»؛ آلاینده مسئول آلودگی هوا در فصول بهار و تابستان، در مقایسه میزان این آلاینده در بهار۹۸ و ۹۷، گفت: براساس سنجش صورت گرفته در ۹۳روز ابتدای امسال، ۲۴روز از بهار۹۸ را «ازن»، ۱۳روز را دی اکسید نیتروژن (NO2) و ۱۵ روز را ذرات کمتر از ۲.۵میکرون (PM۲.۵) آلاینده مسئول بوده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین در این ۹۳روز، یک روز هوای بسیار ناسالم، 8روز ناسالم و ۴۳روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴۱روز قابل‌قبول داشته‌ایم. همچنین هیچ روزی هوای خوب نداشتیم. این در حالی است که در 3ماهه اول سال گذشته، ۱۹روز «ازن»، ۱۳روز دی‌اکسید نیتروژن، یک روز ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون (PM۱۰) و ۴۰روز ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون (PM۲.۵) آلاینده مسئول بوده‌اند. همچنین در سال گذشته ۱۵روز هوای ناسالم، ۵۸روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۰روز هم هوای قابل‌قبول داشته‌ایم. در 3ماهه اول سال۹۷ نیز هوای خوب نداشتیم. وی تأکید کرد: بعد از ذرات معلق ۲.۵میکرون، «ازن» خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان است؛ خصوصا برای بیماران تنفسی، مبتلایان به آسم و کودکان. زمانی که غلظت ازن افزایش می‌یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در کودکان و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است.
شاهسونی ادامه داد: توصیه بهداشتی ما برای روزهایی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، آن است که همه افراد به‌ویژه کودکان، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیت‌هایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و به‌ویژه از ساعت 11 تا 16 تا حد امکان در فضای آزاد حضور نیابند. غلظت دی‌اکسید نیتروژن اوایل صبح (حدود ساعت ۸ و ۹صبح) افزایش می‌یابد و شدت تابش‌های خورشید نیز از حدود ساعت ۱۱ تا ۱۶ است. به این ترتیب در این بازه زمانی، دی‌اکسید نیتروژن بیشتری می‌شکند، اکسیژن بیشتری رادیکال می‌شود و به اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهد و به ازن تبدیل می‌شود. بر همین اساس در ساعاتی که شدت تابش خورشید بیشتر است (یعنی حدود ساعت ۱۱ تا ۱۶) بیشترین غلظت آلاینده ازن را در هوا داریم.مردم و به‌ویژه کودکان و مبتلایان به آسم تا حد امکان در ساعات ۱۱ تا ۱۶ و در شرایطی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، در فضای باز و بیرون از منزل فعالیت نداشته باشند. (ایسنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :