• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65780
+
-

رسیدگی به پرونده‌های جنجالی از نگاه باسابقه‌ترین قاضی جنایی کشور

دادگاه نباید وارد حاشیه شود

دادگاه نباید وارد حاشیه شود


از روزی که محمدعلی نجفی همسر دومش، میترا استاد را به قتل رسانده، ابهامات زیادی درخصوص این پرونده مطرح شده است. با وجود اینکه رسانه‌ها به‌دنبال برملا کردن اسرار این پرونده جنجالی هستند اما هنوز به‌نظر می‌رسد اسرار مگوی زیادی باقی مانده است. اما نحوه رسیدگی به چنین پرونده‌هایی چطور می‌تواند پاسخگوی ابهامات باشد؟ دادگاه چطور می‌تواند به پرسش‌های افکار عمومی پاسخ گوید و اذهان را به سوی آرامش سوق دهد؟ نورالله عزیزمحمدی، قاضی سابق دادگاه کیفری که به پرونده‌های جنجالی زیادی رسیدگی کرده است، می‌گوید: قاضی نباید به جنجال‌ها توجه کند، چرا که متهم هرچقدر هم که در گذشته صاحب سمت بوده اما وقتی در دادگاه حاضر می‌شود متهم است.

پرونده محمدعلی نجفی با سایر پرونده‌ها چه تفاوتی دارد و چرا جنجالی شد؟
هر پرونده‌ای شرایط خاص خودش را دارد. البته من جزئیات پرونده آقای نجفی را نمی‌دانم و از ریز شرایط آن اطلاعی ندارم اما روشن است که این پرونده زمینه سیاسی دارد. البته نه اینکه پشت پرده سیاسی بلکه یک فردی که چهره سیاسی بود در پرونده دست دارد.
در پرونده‌های جنجالی چطور تلاش می‌کردید جنجال‌ها را مهار کنید؟
من معمولا به حساسیت‌ها اعتنایی نمی‌کردم. همینطور به رسانه‌ها. تلاش می‌کردم در آرامش به‌طور تخصصی به مسائل قضایی بپردازم. این پرونده هم مثل یک قتل عادی است و با سایر پرونده‌ها تفاوتی ندارد. در این پرونده هم به‌نظرم قاضی محمدی کشکولی روش درستی را انتخاب کرده و امیدوارم دادگاه به نتیجه درستی برسد.
رسیدگی به چنین پرونده‌های جنجالی چه دشواری‌هایی دارد؟
هیأت قضایی نباید به حواشی این پرونده‌ها توجه کند. اگر قاضی دنبال مشکلات باشد نمی‌تواند قضاوت کند. باید بررسی کند که چه مدارکی وجود دارد، خواسته اولیای دم چیست و متهم چه دفاعیاتی از خودش می‌کند. اما متأسفانه گاهی پرونده‌ها را بی‌جهت بزرگ می‌کنند. این پرونده هم بی‌جهت بزرگ و جنجالی شده است. از همان اول نباید فیلم آقای نجفی منتشر می‌شد. همان فیلم و حاشیه‌های روز وقوع بی‌جهت پرونده را وارد حاشیه و جنجال کرد. به‌نظر من محمدعلی نجفی هم مثل سایر متهمان است و باید عادلانه و با حفظ حقوق او و اولیای دم به پرونده رسیدگی شود.
علنی یا غیرعلنی بودن رسیدگی چطور می‌تواند از حاشیه‌ها کاسته یا به آن اضافه کند؟
علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه به تشخیص قاضی است. گاهی بنا به مصالحی هیأت قضایی به صلاح نمی‌دانند که محاکمه علنی باشد. اما دادگاه تصمیم گرفت پرونده نجفی به شکل علنی رسیدگی شود و به‌نظرم اقدام خوبی در جهت کاستن از ابهامات و پاسخ به شبهه‌ها بود و امیدوارم این پرونده پایان خوبی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید