دوچرخههای بلاتکلیف
در طرح شبکه مطالعات مشهد ۲۵۰ کیلومتر مسیر مناسب برای استفاده از دوچرخه در نظر گرفته شده، ولی هماکنون کل مسیرهای شهری مناسب در این زمینه ۱۲۵ کیلومتر و ناپیوسته و جدا از هم است
دوچرخه که از سالهای دور به عنوان وسیله حملونقل مورد استفاده قرار میگرفت، اکنون به عنوان یک وسیله نقلیه میتواند در کاهش آلودگی هوا نقش موثرتری داشته باشد. استفاده از این وسیله نقلیه میتواند به سلامت بدن نیز کمک کند تا علاوه بر بخشیدن هوای پاک به مردم، باعث بهبود سلامت بدن نیز بشود. به گزارش ایرنا، شهرداریهای کلانشهرها سعی کردهاند با گسترش استفاده از دوچرخه، تعداد روزهای پاک و سالم شهر را گسترش دهند و به همین دلیل به ایجاد ایستگاههای دوچرخه و سپردن آنها به پیمانکاران اقدام کردهاند.
مسائل حقوقی قرارداد با پیمانکار
شهردار مشهد در نشست با اصحاب رسانه در ۱۹ اسفند سال گذشته گفت: قرارداد ایستگاههای دوچرخه در مشهد با پیمانکاران غیرحرفهای و نامناسب تنظیم شده است. «محمدرضا کلائی» افزود: درگیر حل مسائل حقوقی این قرارداد هستیم و تا این موضوع حل نشود نمیتوان اقدام عمومی دیگری انجام داد؛ ایستگاههای دوچرخه نیازمند تعیین تکلیف حقوقی هستند. کلایی در نشست اخیر خود درباره دوچرخههای عمومی نیز گفت: ایستگاههای دوچرخه منظر شهری را نامناسب کردهاند. عمده دلیل متوقف ماندن وضعیت آنها، تحقیق دستگاههای نظارتی برای واگذاری قراردادهاست.
بهروز نبودن خدمات
مدیر توسعه و حملونقل انسانمحور در سازمان ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: زمانی که قرارداد بین شهرداری و پیمانکار ایستگاههای دوچرخه به امضا رسید، نرمافزارهای قابل استفاده در گوشی تلفنهای همراه به گستردگی فعلی نبود. جعفری با بیان اینکه این قرارداد اکنون باید بهروزرسانی شود افزود: شورای اسلامی شهر مشهد در سال ۹۵ دستور توقف همکاری با پیمانکار و خاتمه قرارداد را صادر کرد و مذاکرات با پیمانکار درباره نرخ ادعایی نیز با توجه به عدم سررسید قرارداد، نتیجهای نداشت. وی اظهار کرد: در پایان سال گذشته و به دستور مراجع قضایی، ادامه مذاکرات متوقف شد و بهتازگی راه مذاکره باز شده تا به این قرارداد پایان داده شود.
مدیر توسعه و حملونقل انسانمحور در سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به استفاده از دوچرخههای نسل 4 و 5 که وابسته به این ایستگاهها نیست گفت: سرنشین دوچرخههای اشتراکی برای استفاده توسط سرمایهگذار بیمه میشود. جعفری افزود: در قوانین پلیس راهور برای دوچرخهسوار و نوع تعیین خسارت چندگانگی وجود دارد. پلیس دوچرخه را یک وسیله نقلیه میداند، ولی مردم از دوچرخه در پیادهروها نیز استفاده میکنند، در حالی که باید بخشی از سوارهراه به دوچرخه اختصاص داده شود. وی اظهار کرد: در طرح شبکه مطالعات مشهد ۲۵۰ کیلومتر مسیر مناسب برای استفاده از دوچرخه در نظر گرفته شده، ولی هماکنون کل مسیرهای شهری مناسب در این زمینه ۱۲۵ کیلومتر است که به صورت ناپیوسته و جدا از هم است.
طراحی مسیر جدید از خیابان سناباد تا میدان شهدا
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: برای افزایش مسیر استفاده از دوچرخه، طراحی مسیر جدید از محل بانک خون در خیابان سناباد تا میدان شهدا در دست برنامهریزی است. «مجتبی بهاروند» افزود: تلاش کردهایم مسیرهای جدید مانند اطراف باغ ملکآباد مناسبسازی شوند. وی با انتقاد از عدم پیوستگی مسیرهای دوچرخهسواری در شهر مشهد اظهار کرد: مسیر دوچرخهسواری باید در محلهای پرتردد وجود داشته باشد تا برای تردد کارمندان از منزل تا محل کار مورد استفاده قرار گیرد. رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ترافیک صبحگاهی حد فاصل میدان آزادی تا میدان جمهوری اسلامی در مشهد گفت: به دلیل ورود تعداد بسیار خودرو به دانشگاه فردوسی حاضریم تسهیلاتی را برای استفاده از دوچرخه در این مسیر برای کاهش ترافیک فراهم آوریم.
بهاروند افزود: برای استفاده از سامانه دوچرخه مشهد باید زیرساختها فراهم شود و در حال حاضر ایستگاههای دوچرخه در مشهد برای شورای شهر به ارث رسیده است. وی با اشاره به پویش «دوشنبهها با دوچرخه» اظهار کرد: دوچرخههای این ایستگاهها نیز اغلب خارج از رده محسوب میشوند و نیاز به تعمیر اساسی دارند. رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: برنامه ایستگاههای دوچرخه در سطح شهر بسیار قدیمی و کهنه است و در ساعات خاصی از روز به فعالیت میپردازند، در حالی که نیاز شهروندان بیشتر از این مدت است. بهاروند افزود: بسیاری از کارکنان ایستگاههای دوچرخهسواری چند ماه است که حقوق دریافت نکردهاند، ولی تعرفه تابلوهای تبلیغاتی که در این ایستگاهها وجود دارد و در اختیار پیمانکار است از ۴۰ میلیون ریال تا ۳۰۰ میلیون ریال است.
دیه تصادف با عابرپیاده
رئیس هیات دوچرخهسواری خراسان رضوی گفت: مسیرهای دوچرخهسواری باید به گونهای طراحی شود تا دوچرخهسوار با سرعت حداکثر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت به عابرپیاده برخورد نکند، زیرا در این برخوردها دوچرخهسوار محکوم شده و باید خسارت پرداخت کند. «مهدی روزبهان» افزود: در شهرهای بزرگ که دارای جمعیت بسیار و آلودگی صوتی و هوا هستند، حملونقل پاک از طریق دوچرخه بسیار مورد نیاز است. وی اظهار کرد: باید برای تردد دوچرخه مسیر جداگانهای در نظر گرفته شود و نباید از وسعت پیادهراه برای این کار استفاده شود. رئیس هیات دوچرخهسواری خراسان رضوی گفت: باید دوچرخه در اختیار مردم و کارمندان قرار گیرد تا در ساعات پرتردد بهجای استفاده از خودرو تکسرنشین، از دوچرخه استفاده شود. روزبهان افزود: این آمادگی در هیات دوچرخهسواری استان وجود دارد تا در مناطق مشخصشده به آموزش صحیح دوچرخهسواری برای استفاده شهروندان بپردازد.