• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65595
+
-

تولید ۳۶۰ هزار تن شیر در استان

دام‌پروری سنتی در آذربایجان غربی هرچند بازدهی قابل قبولی ندارد و نیازمند حرکت سریع به سمت دام‌پروری صنعتی با متدهای علمی است، در حال حاضر ظرفیت‌های جالب توجهی دارد و همچنین نقش شایان توجهی را در تولید محصولات لبنی در کشور ایفا می‌کند.  

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تولید فرآورده‌های دامی استان می‌گوید: سالانه 360 هزار تن شیر در استان تولید و به شهرهای هم‌جوار ارسال می‌شود. آذربایجان غربی در تولید محصولات لبنی از جمله شیر در رتبه هشتم کشوری قرار دارد.

«سیدفضل‌الله قریشی» می‌افزاید: توسعه دامداری صنعتی با استفاده از شیوه‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا عامل توسعه دامداری استان و تحول در صنعتی‌سازی آن است که راه‌اندازی دامداری‌های بزرگ‌مقیاس از جمله 180 رأسی در ارومیه، 400 رأسی در پلدشت، 2 هزار رأسی گاو شیری در سلماس و یک دامداری 6 هزار رأسی جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.

قریشی درباره میزان دام در استان با تفکیک چندین رأسی دام موجود عنوان می‌کند: در آذربایجان غربی بیش از 3 میلیون و 700 هزار رأس دام سبک و 510 هزار رأس دام سنگین وجود دارد. این استان دارای 3 میلیون و 440 هزار رأس گوسفند و 330 هزار رأس بز و بزغاله و 436 هزار رأس دام سنگین است.

همچنین سالانه 45 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که با توجه به مرغوبیت و سطح کیفی مناسب آن صاحب رتبه پنجم کشوری در تولید گوشت دامی هستیم.  این مسئول درباره توسعه دام‌پروری و تغذیه دامی استان هم عنوان می‌کند: در بخش تغذیه دام استان دارای 21 کارخانه خوراک دام و طیور فعال است به طوری که 4 سال متناوب تولیدکننده نمونه کنسانتره کشور بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید