• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65282
+
-

اختصاص اوراق مشارکت برای قطار شهری مشهد

معاون وزیر کشور: امسال مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در مرحله نخست برای اجرا و توسعه خطوط قطار شهری مشهد اختصاص یافت

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: امسال مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در مرحله نخست برای اجرا و توسعه خطوط قطار شهری مشهد اختصاص یافت. به گزارش ایرنا، «مهدی جمالی‌نژاد» در جریان بازدید از خطوط قطار شهری مشهد بیان کرد: پروژه خطوط قطار شهری مشهد به‌ ویژه خطوط سوم و چهارم آن به مساعدت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معاونت عمرانی وزارت کشور نیاز دارد، زیرا پروژه‌ای گران‌قیمت است که باید تمهیدات آن فراهم شود تا سرعت اجرای پروژه همچنان با قوت ادامه یابد. وی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در این خصوص تاکید کرد و افزود: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی واگن‌های خطوط قطار شهری مشهد نیز تأمین شوند.

 رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: هزینه ساخت هر کیلومتر خط قطار شهری در گذشته 2 هزار میلیارد ریال بود، اما ‌اکنون این هزینه برای هر کیلومتر آن 7 هزار میلیارد ریال شده و همچنین هزینه خرید واگن قطار شهری افزایش یافته است. با توجه به هزینه سنگین ساخت قطار شهری باید منابع جدید درآمدی برای این منظور تعریف شود، زیرا با روش‌های فعلی نمی‌توان خطوط سوم و چهارم قطار شهری مشهد را تکمیل کرد. جمالی‌نژاد جامعه هدف خدمات 4 خط قطار شهری مشهد را ۸۰ میلیون ایرانی ذکر کرد و گفت: بر این اساس سرویس‌دهی کُند است پس باید با این رویکرد به پروژه قطار شهری مشهد کمک کرد. 

وی تصریح کرد: خط چهارم قطار شهری مشهد از نقاط اصلی این کلان‌شهر می‌گذرد و می‌تواند در حمل‌و‌نقل روان شهری مؤثر باشد، لذا باید در نخستین فرصت کلنگ‌زنی این خط انجام و روند ساخت کامل آن با شتاب پیگیری شود. خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند. مسیر توسعه 5/4 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید. عملیات حفاری 5/14 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند ۱۳۹۵ مرحله نخست آن به طول 8 کیلومتر بهره‌برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره‌برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر همین خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری شد. در سفر اردیبهشت ۱۳۹۷ رئیس‌جمهوری به مشهد اتصال آن با خط یکم قطار شهری مشهد در ایستگاه شریعتی افتتاح شد. عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ آغاز شده است. مطالعات ساخت خط چهارم قطار شهری مشهد نیز به پایان رسیده است. اجرای این خط 5/17 کیلومتری از انتهای منطقه خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه برنامه‌ر‌یزی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید