تأثیر مثبت و منفی طرح کنترل آلودگی هوا
معاون حملونقلوترافیک شهرداری با حضور در صحن شورا گزارشی از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا ارائه داد
محمود مولایی/ خبرنگار
اجرای طرح کنترل آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد از ابتدای تیرماه کلانشهر تهران را تحتتأثیر قرار داده است. همهجا صحبت از اجرای این طرح است و به همین دلیل، صبح دیروز در یکصدوپنجاهوچهارمین جلسه شورای شهر تهران محسن پورسیدآقایی در صحن شورا حاضر شد. معاون حملونقلوترافیک شهرداری تهران معتقد است که «طرح زوج و فرد ناعادلانه بود.» و اینکه «آلاینده جدید شهر تهران ازن است.» پورسیدآقایی گفت: «طرح زوج و فرد طرح ناعادلانهای محسوب میشد؛ زیرا تعداد روزهای زوج در طول هفته بیشتر است؛ البته سرانه مالکیت خودرو از 1.33به 2.6در خانوادهها رسیده است. بهدنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد نظرسنجیها حاکی از موافقت 43درصدی شهروندان تهرانی به شیوه قیمتگذاری بود. با توجه به بررسیهای انجام شده برای کاهش آثار ترافیکی و زیستمحیطی تصمیم بر این شد تا قیمت تردد در محدوده زوج و فرد 50درصد قیمت طرح ترافیک باشد و در این راستا توجه ویژهای به ساکنان محدوده مرکزی شهر تهران شد.» به گفته معاون شهردار، در پایان سال گذشته تنها 600هزار نفر در سامانه تهران من ثبتنام کرده بودند اما تا امروز یک میلیون و 600هزار نفر در سامانه تهران من ثبتنام کردهاند. تا امروز مدارک 65هزار نفر از ساکنان محدوده تأیید شده است. در راستای اجرای این طرح بهمنظور اخذ معاینه فنی برتر 26هزار خودرو که زیر 4 سال عمر دارند برای گرفتن معاینه فنی برتر اقدام کردهاند. بهدنبال اجرای طرح جدید شاهد کاهش 24درصدی متوسط ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته بودهایم.»
به گفته پورسیدآقایی براساس آمارها امسال 1.5درجه متوسط گرما و یک درجه تابش خورشید افزایش داشته است و البته تعداد روزهای آلوده از 20روز در سال گذشته به 15روز در امسال کاهش پیدا کرده است. او تأکید کرد: «آلودگی امسال هوای تهران ناشی از آلاینده ازن است و ربطی به گازهایی که از اگزوز خودروها خارج میشود، ندارد. درواقع هر چه تابش خورشید بیشتر باشد میزان گاز ازن افزایش پیدا میکند.»
بعد از این گزارش، اعضای شورای شهر نسبت به صحبتهای پورسیدآقایی واکنش نشان دادند. سیدمحمود میرلوحی گفت: «از اجرای این طرح هم خوشحال و هم نگران هستیم که شاخص ششم آلودگی هوا یعنی ازن خود را نشان داده است. خوشحالیم از این بابت که ۵ عامل قبلی رنگ باخته و حالا عامل ششم نمایان شده است و از طرف دیگر نگرانیم چراکه باید فکری به حال این شاخص آلودگی هوا بکنیم. 40هزار کارت ترافیک خواص را قطع کردیم و همه آنها تلاش میکنند بهنحوی با استفاده از تربیونهایشان که فعالتر از ماست به این طرح انتقاد کنند.»
خاک مرده روی شهر نپاشیم
احمد مسجدجامعی به تبعات اجتماعی گران شدن زمین و مسکن و پولیشدن فضای شهری پرداخت و گفت: «این وضع طبعا منجر به طرد و تبعید تهیدستان به خارج شهر شده است. این طرد و تبعید باعث شده که هزینههای جابهجایی در مجموعه هزینههای خانوار سقف بالاتری پیدا کند. ما بهعنوان مدیریت کلانشهری وقتی این سختگیریها را میکنیم چه تسهیلاتی پیشبینی کردیم؟ برای آمد و شد مردم مثلا چند ایستگاه مترو و اتوبوس را افزایش دادیم؟ در همین بازهای که به مردم گفتیم نیایند و آمدنشان را سخت کردیم، چه تعداد اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی اضافه کردیم؟» او به موضوع شفافیت اشاره کرد و یادآور شد: «شفافیت فقط درآمدها نیست به عملکرد هم بر میگردد. متأسفانه بهتدریج و بهصورت تکلیفی، انضباطی و جریمهمحور مدام محدودیت ایجاد میکنیم و بعد میگوییم تردد کم شده است درحالیکه با این وضع، بیشک فروش و تردد موتورسیکلتها افزایش پیدا کرده که آلودگیشان هم بیشتر است. از اجرای این طرح 20روز میگذرد و با فرض بر اینکه این آمارها بعد از 20روز قابل استناد باشد، مگر میشود با این شیوهها شهر را اداره کرد؟ اینکه باعث نارضایتی بیشتری میشود.» مسجدجامعی به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: «بنابراین بحثم این است که چه تغییرات و تسهیلاتی در حملونقل عمومی در مناطق مشمول طرح تعریف شده است؟ کدام خطها و ایستگاهها و چه تعداد اتوبوس به این مسیرها اضافه شده است؟ ظرفیت حملونقل به مرکز شهر چه تغییراتی کرده است؟» او با اشاره به اینکه نکته مهم در این ارتباط آن است که این محدودهها به مرور زمان و بهدلیل محدودیت دسترسی، از سکونت و سرزندگی خارج و یا به فضای اداری تبدیل میشوند گفت: «انگار خاک مرده در شهر پاشیده شده. آیا این مطلوب ماست؟ ما نباید خاک مرده روی شهر بپاشیم. یادمان باشد شهر مجموعهای به هم پیوسته است و نمیتوانیم مسئله ترافیکش را به قیمت اینکه بخشهای دیگر آسیب ببیند حل کنیم. »