• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65130
+
-

مناظره مکتوب حجاریان و سلیمی نمین

احزاب
مناظره مکتوب حجاریان و سلیمی نمین


موضوع سیاست خارجی و راهبرد مقاومت در برابر فشارهای آمریکا این‌بار محل بحث و مناظره مکتوب 2 چهره تئوریک اصلاح‌طلب و اصولگرا شده است. ماجرا از یک یادداشت سعید حجاریان با عنوان «نیروی مقاومت صلح‌طلب تشکیل شود» شروع شد و به‌دنبالش عباس سلیمی‌نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران چنین ایده‌ای از سوی حجاریان را به نقد کشید. سلیمی‌‌نمین در پاسخ به یادداشت منتشر‌شده روزنامه سازندگی خواستار پاسخگویی حجاریان شده بود. این پاسخ اگرچه با ذکر 2علت از طرف حجاریان در منتفی‌بودن مذاکره پاسخ داده شد، اما سلیمی‌نمین همچنان خواستار تداوم چنین گفت‌وگوهایی است.

حجاریان در ایده مقاومت خود مقابل فشارهای دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار تشکیل نیروی مقاومت صلح‌طلبی شده است که از چهره‌های خارج دولت تشکیل شود و بخشی از نیروهایش درون کشور باشند و بخشی دیگر خارج کشور. درباره جزئیات تشکیل چنین نیرویی نیز آنچنان که حجاریان تشریح کرده «کارویژه اصلی این نیرو در گام اول ممانعت از بروز جنگ است، زیرا جنگ، خانه آخر سیاست است و آغاز جنگ، معادل بسیاری از خسارت‌ها و پایان‌هاست.» او به‌طور مشخص در این یادداشت و مصاحبه‌ای که در سایت مشق نو درباره همین موضوع منتشر شده، گفته: «احزاب و جریان‌ها می‌توانند به‌رغم همه اختلاف‌ها در حوزه سیاست داخلی، اقتصاد و... بر سر حفظ و توسعه ظرفی به نام ایران توافق کنند.»

سلیمی‌نمین هم در بخش‌های کلیدی نقدهای خود با ذکر موارد تاریخی درباره چرخش‌های 180درجه‌ای جریان اصلاحات نسبت به مقوله جنگ و صلح نوشته: «جناب آقای حجاریان! شما نیز مانند برخی دیگر از نیروهای تندرو اصلاح‌طلب به‌دنبال آشکار و عادی ساختن ارتباطات با دوستانتان در خارج کشورید و تصور می‌کنید این بر عرض و طول جریان شما خواهد افزود.» این تاریخ‌نگار با نسبت دادن  برخی چهره‌های خارج‌نشین به حجاریان گفته: «دوستان شما در خارج از کشور همچون محسن سازگارا، اکبر گنجی، محسن مخملباف، محبوبه عباس‌قلی‌زاده و... با وجود رفتارهای بسیار نازل سیاسی همچنین عکس یادگاری گرفتن با بوش پسر، نتوانستند اعتماد پیش‌پا‌افتاده‌ترین جریانات و گروه‌ها را جلب کنند.»

این در حالی است که حجاریان در همان یادداشت نخستین خود نوشته بود: «باید افراد نیروی مقاومت صلح‌طلب را تکثیر کرد و افراد و گروه‌هایی را که سنگ‌اندازی می‌کنند، به‌عنوان هم‌پیمانان ترامپ معرفی کرد؛ خواه فرشگرد و سلطنت‌طلب باشد، خواه چهره‌های حقوق بشری و خارج‌رفتگان و داخل‌نشینانی که شکست‌طلبی پیشه کرده و به‌دنبال نیرویی هستند که بیاید و همه‌‌چیز را جارو و کار را یکسره کند.»  حجاریان در متن جدیدی پاسخ به اظهارات و تداوم مناظره با سلیمی‌نمین را به این 2علت قبول نکرد: «همانگونه که اطلاع دارید من 2عقده در لسان دارم که با دعای حضرت موسی نیز قابل رفع نیست؛ اول آنکه اختلال تکلم مانع از انجام هر نوع مناظره‌ می‌شود.

دیگر آنکه در بسیاری از امور ناگزیر از خودسانسوری هستم تا مبادا خفیه‌نویسان دامن‌ام را بگیرند و کار به جای باریک بکشد! خوشبختانه شما از این دو مشکل بری هستید. اولا بحمدالله طلیق‌اللسان هستید و ثانیا محدودیتی برای ابراز عقایدتان ندارید. لذا با کمال تأسف باید بگویم قادر نیستم دعوت شما را اجابت کنم.» سلیمی‌نمین هم متقابلا در پیامی با اشاره به اینکه دعوتش برای مناظره متأثر از پیامی بوده که در زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا از سوی یکی از خویشاوندان حجاریان دریافت شده، نوشت: «دعوت به همگرایی و گفت‌وگو در برابر تشدید خصومت‌های دشمن موجب امیدواری بود. افسوس که این مسرّت دوام چندانی نداشت و در فاصله کوتاهی رویکردتان به‌طور اساسی تغییر کرد.» او با بیان اینکه «ما هنوز فهم مشترکی از مقاومت آن هم در این شرایط نداریم»، افزود: «مجددا درخواست خود را تکرار می‌کنم، زیرا معتقدم اگر بتوانیم از طریق بحث‌های مکتوب اندیشه‌محور به تعاریف واحدی در مورد موضوعات اساسی نایل آییم، به نحو شایسته‌تری از مصالح ملت پشتیبانی خواهیم کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید