• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65124
+
-

وکلای مأیوس

طرح ادعایی درباره فسادهای مالی و ناکارآمدی ابزار‌های نظارتی مجلس 2 عامل اصلی دلسردی نمایندگان از ادامه دوره نمایندگی‌شان است

مجلس
وکلای مأیوس


فرزانه آیینی/ خبر‌نگار
خوداعترافی نمایندگان به نا‌کارآمدی بهارستان از یک‌سو و  طرح  ادعاهایی از  فساد  در مجلس از سوی دیگر. مدتی است ‌شأن مجلس را بیرون و درون بهارستان به چالش کشیده است؛ چالشی که نخستین پیامدش به جریان افتادن موج بی‌سابقه اعلام انصراف از نمایندگی در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود و هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، رقابت‌ها برای تصاحب کرسی‌های بهارستان فشرده‌تر و عیان‌تر می‌شود. «ناکارآمدی کرسی نمایندگی مجلس و سرخوردگی نمایندگان فعلی مجلس به‌دلیل به بن‌بست رسیدن ایده‌ها و طرح‌هایشان در چارچوب وظایف نمایندگی موضوعی است که طیفی از چهره‌های احزاب و نمایندگان فعلی مجلس را برای حفظ کرسی‌های نمایندگی بی‌انگیزه کرده است.

محمدجواد فتحی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، ابوالفضل سروش، الیاس حضرتی و... ازجمله نمایندگانی هستند که نا‌کارآمدی مجلس را عامل بی‌انگیزگی‌شان برای استمرار دوره نمایندگی می‌دانند و تأکید می‌کنند تصورشان از حضور در بهارستان و میزان تأثیر‌گذاری‌شان در مسلک یک نماینده با آنچه آنها در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با آن روبه‌رو شده‌اند، بسیار متفاوت است. ابتلای مجلس به روند قانون‌نویسی مستمر که سبب بروز تضاد و تعدد قوانین در کشور شده است و ناکارآمدی بعد نظارتی مجلس به‌دلیل کندشدن ابزارهای نظارتی مجلس همچون استیضاح وزرا و بی‌ثمر ماندن طرح‌های تحقیق و تفحص مجلس، فشار لابی‌های رانت‌خواران یا حداقل مدیران منطقه‌ای بر نمایندگان و... از مهم‌ترین مواردی است که نمایندگان با برشمردن آنها رأی به ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی می‌دهند و تأکید می‌کنند مجلس نه‌تنها دیگر در رأس امور نیست، بلکه به روندی دچار شده که خانه ملت را از اصل تشکیل آن دور کرده است. چنان که حسن کامران، ‌نماینده اصولگرای مجلس بارها و بارها در تذکرات شفاهی و نطق‌هایش در صحن بهارستان، مجلس را به محفلی برای کار قاچاق‌کنی جمعی خاص تشبیه کرده و مکررا خواستار بازگشت ‌شأن و اعتبار از دست رفته مجلس شورای اسلامی است.

هیأت‌رئیسه طرح‌های مؤثر را اعلام وصول نمی‌کند؟
در کنار ایراداتی که کامران به جایگاه مجلس شورای اسلامی وارد می‌داند، محمدجواد فتحی، نماینده تهران که در اعتراض به ناکارآمدی مجلس یک سال پیش استعفا کرده - و همچنان منتظر اعلام وصول طرح استعفایش از سوی هیأت‌رئیسه مجلس است- در این‌باره به همشهری می‌گوید: شخصا بارها و بارها طرحی را در حوزه‌های اجتماعی، حقوقی در جهت شفافیت در حوزه‌های اقتصادی نوشته‌ام و ذیل آن امضاهای قابل‌توجهی جمع کرده‌ام اما چون طرح با منافع برخی مافیای اقتصادی در تضاد بوده ، این طرح در هیأت‌رئیسه متوقف شده و هرگز اعلام وصول نشده است.

او با بیان اینکه از زمستان گذشته، بنده به همراه بیش از 60نفر از نمایندگان با هدف مقابله و لغو مزایده‌ها و مناقصه‌های صوری، طرح ساماندهی و ورود به مزایده و مناقصه‌های دولتی را تهیه و به هیأت رئیسه ارائه کردیم گفت: از زمستان گذشته تا‌کنون هیأت‌رئیسه این طرح را برخلاف قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول نکرده است. وی با تأکید بر اینکه اگر پیش از ورود به انتخابات مجلس دهم می‌دانستم کرسی‌های نمایندگی در پیشبرد وظایفی که برای مجلس تعریف شده این چنین ناکارآمد است، هرگز کاندیدای انتخابات مجلس نمی‌شدم، افزود: از سال دوم مجلس دهم منتظر پایان دوره نمایندگی هستم.

قمار لابی‌های بیرونی و ناکارآمدی مجلس
ابوالفضل سروش و الیاس حضرتی نیز از دیگر نمایندگانی هستند که در گفت‌وگو با همشهری از عزمشان برای عدم‌کاندیداتوری در مجلس یازدهم خبر داده‌اند؛ الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امور ملی به‌صورتی که مدنظر نمایندگان است در مجلس پیش نمی‌رود، تأکید کرد: مجلس، نیازمند بازسازی و توجه جدی است و تا زمانی که سبک اداره مجلس چنین باشد نمی‌توان به مؤثر بودن مجلس امیدوار بود.

در کنار انتقادات فتحی و حضرتی به ناکارآمدی مجلس حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عیان‌تر به موضوع ورود کرده و از لزوم خانه‌تکانی در مجلس شورای اسلامی خبر داده است. او که پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری از عدم‌حضورش در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم خبر داده بود، دست به قلم شده و در حساب شخصی‌اش در توییتر از نخبه‌کشی در پارلمان پرده برداشت و با اشاره به انتخابات پیش رو نوشت: «انتخاباتی دیگر و تکاپوی چند چرچیل پارلمانی! آنهایی که اعتبار مجلس را در قمار لابی‌های بیرونی کاسته‌اند، منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی می‌کنند، نخبه‌کشی و نوچه‌پروری آنها سطح کارشناسی قوه مقننه را پایین آورده و تا هستند، مجلس در رأس امور نیست. خانه ملت نیازمند خانه‌تکانی است.» فلاحت‌پیشه در حالی از کاهش اعتبار مجلس شکوه می‌کند که افشای برخی فسادهای اقتصادی و مالی درون مجلس و از جانب جمعی انگشت‌شمار،  نگاه مردم به خانه ملت را نیز تغییر داده و مردم را در مسیر بی‌اعتمادی به وکلایشان قرار داده است؛ چنان که بعد از ادعای اخیر ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس مبنی بر اینکه« در جریان استیضاح وزرا آپارتمان‌هایی برای منصرف کردن برخی نمایندگان به آنها داده شده است تا آنها از استیضاح صرف‌نظر کنند» این بی‌اعتمادی در سطح شبکه‌های اجتماعی به جد فرصت بروز و ظهور می‌یابد. ابوترابی به فارس گفته است: « لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم‌استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده؛ یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح از وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم که فساد این‌چنینی هم وجود دارد.این لیست مربوط به دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است.»

هرچند در پاسخ به ادعای ابوترابی کم نیستند نمایندگانی چون غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی که معتقدند ابوترابی به مجلس تهمت زده و برای ادعایش باید سند ارائه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید