• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64672
+
-

سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد

مدیرکل ورزش و جوانان استان : برای توزیع مناسب فضاهای ورزشی بین بانوان و آقایان، مقرر شده در هر شهرستان یک سالن ویژه به بانوان اختصاص یابد

جامعه
سهم ناچیز بانوان از امکانات ورزشی یزد

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 


 بانوان یزدی بیش از پیش به تفریح و سرگرمی ‌نیاز دارند و ورزش کردن برای آنها که اغلب کم‌تحرک هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما امکانات ورزشی برای بانوان بسیار محدود است و به چند سئانس در ساعات نامناسب یا به‌اصطلاح مرده محدود می‌شود و بانوان مجبورند برای ورزش کردن در باشگاه‌های خصوصی هزینه کنند که همه از عهده آن بر نمی‌آیند.

ورزش‌های همگانی از ابتدایی‌ترین ورزش‌های در دسترس است که شرایط آن هم برای بانوان یزدی به خوبی فراهم نیست، از این رو مسئولان باید به تکاپو بیفتند که راهکاری برای ورزش بانوان تدبیر شود تا هم تحرک بانوان افزایش یابد و هم نشاط و شادابی آنها، چراکه نشاط جامعه در گرو نشاط و شادابی زنان است.


اختصاص نامناسب‌ترین سئانس‌ها به بانوان

یکی از بانوان یزدی می‌گوید: بانوان یزدی کمتر به اماکن ورزشی دولتی از جمله سالن‌های ورزشی که در محله‌های شهر واقع است، دسترسی دارند. اغلب بدترین سئانس این سالن‌ها که مردها تمایلی به استفاده از آن ندارند به بانوان اختصاص می‌یابد، این در حالی است که باید به عنوان نیمی ‌از جامعه، برای بانوان نیز حق انتخاب قائل شد. «منصوره رحیمی» می‌افزاید: با توجه به مشغله بانوان در کارهای خانه یا بیرون از خانه، ساعت کمی‌ برای ورزش و تحرک برای بانوان وجود دارد که این سئانس‌ها به مردان تعلق گرفته است و ساعات اوج گرما سالن به ورزش بانوان اختصاص می‌یابد که امکان استفاده از آن نیست، با این حال برخی از بانوان از این سئانس‌ها استقبال می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب بانوان باید برای ورزش کردن به سراغ باشگاه‌های خصوصی بروند که آنها نیز فضای مناسبی ندارند و هزینه‌های سنگینی از مشتریان می‌گیرند و در مجموع تعداد باشگاه‌های استاندارد و دارای تجهیزات مناسب انگشت‌شمار است.
این بانوی یزدی خواستار افزایش سالن‌های عمومی ‌در محلات شهر برای استفاده بانوان و حتی ویژه بانوان می‌شود و می‌گوید: تنها بهره بانوان از فضاهای ورزشی شهر که آنها نیز محدود هستند، یک سالن کوثر اختصاصی بانوان است که مشتریان بسیاری هم دارد و در فصل تابستان استخر شنای آن مملو از جمعیت است.


دشواری‌های زنان برای ورزش‌ در فضای باز

یکی دیگر از بانوان یزدی به دشواری‌هایی که برای ورزش همگانی برای بانوان در فضاهای باز شهری وجود دارد اشاره می‌کند و می‌افزاید: بانوان یزدی حتی نمی‌توانند در فضای پوشیده پارک‌های شهر که به دوچرخه‌سواری اختصاص یافته ورزش کنند، پس چه انتظاری است که در این شرایط بانوان و به تبع آنها جامعه ما با نشاط باشد؟

«زهرا موسوی» بیان می‌کند: بسیاری از بانوان یزدی دلمرده شده‌اند و تفریحات آنها تنها به 2 یا 3 پارک ویژه بانوان با کمترین امکانات و فضایی کم محدود شده است، در حالی که بانوان نیمی ‌از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و باید به اندازه مردان مورد توجه قرار گیرند.
وی می‌گوید: درخشش بانوان در ورزش قهرمانی نشان می‌دهد که زنان یزدی ظرفیت بالایی برای موفقیت در حوزه ورزش دارند اما لازمه درخشش در عرصه قهرمانی، فراهم کردن فرصت و امکانات برای ورزش همگانی است که متاسفانه امکان آن برای همه فراهم نیست.

این بانوی یزدی خواستار توجه ویژه شورای شهر به تامین نیازهای بانوان برای شادمانی آنها می‌شود و می‌گوید: جامعه شاد نیازمند بانوان شادی است که فرزندان شاد و با نشاطی را تربیت کنند اما بانوان یزدی شادابی لازم را ندارند و به این ترتیب جامعه شاد و با نشاطی را شاهد نیستیم.


ضعف زیرساخت‌های ورزشی در شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌شهر یزد با اشاره به این‌که شهرداری زیرساخت ورزشی در شهر ندارد، می‌گوید: زیرساخت‌های ورزشی ایجاد شده از سوی شهرداری به فضاهای باز محدود می‌شود که برای بانوان به راحتی قابل استفاده نیست. «ونوس عامری» می‌افزاید: سالن‌های سرپوشیده اداره کل ورزش و جوانان می‌تواند برای بانوان استفاده شود که در این موارد نیز به جز سئانس‌های مرده چیزی نصیب بانوان نمی‌شود و این شامل سئانس‌هایی است که مردان تمایلی به استفاده از آن ندارند. وی می‌گوید: در حال حاضر تنها مرکز ورزشی تخصصی بانوان مجموعه کوثر است که امکان ورزش کردن را در هر ساعت از روز برای بانوان فراهم می‌کند و مجهز به استخر شنا هم هست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌شهر یزد اظهار می‌کند: از منظر شورای شهر، ایجاد فضاهای ویژه و اختصاصی بانوان از جمله پارک‌ها در دستور کار شورای شهر است، اما در بودجه شهرداری، اعتبار مجزایی به ورزش بانوان اختصاص نیافته است و همه بودجه ورزشی در قالب ورزش همگانی در نظر گرفته شده که شامل ایجاد پارک اختصاصی بانوان هم می‌شود.

عامری از برنامه‌های در دست اقدام برای فراهم کردن فرصت شادی و تفریح و ورزش برای بانوان، به ارتقا و بازآفرینی 3 پارک ویژه بانوان اشاره می‌کند و می‌افزاید: برنامه دیگر نیز افزایش تعداد پارک‌های اختصاصی بانوان در مناطق مختلف شهر است. وی از ساخت فضای ورزشی مناسب در منطقه آزادشهر شامل زمین فوتسال و پیست دوچرخه‌سواری و اختصاص سئانس‌های خوبی از آن به بانوان یزدی خبر می‌دهد.


ایجاد سالن‌های ورزشی ویژه بانوان در همه شهرستان‌ها

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد می‌گوید: برای توزیع مناسب فضاهای ورزشی بین بانوان و آقایان، مقرر شده در هر شهرستان یک سالن ویژه به بانوان اختصاص یابد که این اتفاق افتاده است. «مسعود شریعتی» ادامه می‌دهد: به این ترتیب اگر تقاضا وجود داشته باشد این سالن‌ها از صبح تا شب در اختیار بانوان است و حتی با هماهنگی با هیات ورزش‌های همگانی می‌تواند برای ورزش‌های صبحگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان این‌که با اختصاص سالن‌های ویژه، دیگر نارضایتی از اختصاص سئانس‌های نامناسب به بانوان وجود نخواهد داشت، می‌گوید: اگر در هر جای استان متقاضی برای ورزش بانوان وجود داشته باشد، بررسی و به آن رسیدگی خواهیم کرد. مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد با اشاره به فعالیت مجموعه کوثر شامل سالن و استخر شنا ویژه بانوان در مرکز استان اظهار می‌کند: بانوان می‌توانند از صبح تا قبل از ساعت 12 شب از این فضا و امکانات آن استفاده کنند و در صدد تقویت این امکانات برای بهره‌وری هر چه بیشتر هستیم. وی با اشاره به این‌که 263 مکان ورزشی در استان وجود دارد، رویکرد این اداره کل را در ایجاد فضاهای ورزشی جدید هم برای آقایان و هم برای بانوان، توجه به توزیع عادلانه سرانه ورزشی به‌ویژه براساس آمایش جمعیتی عنوان می‌کند.

 

پویایی اجتماعی با توسعه سرانه ورزشی



فاطمه دانش یزدی|مدیرکل بانوان و خانواده استانداری یزد: 


ورزش کردن نقش مهمی‌در ایجاد روحیه، پشتیبانی از سلامت، ایجاد شور و نشاط در بخش‌های مختلف اجتماع به‌ویژه جامعه بانوان دارد اما استان یزد در این زمینه همچنان از وضعیت ایده‌آل فاصله دارد و سرانه ورزشی نیازمند توسعه و تقویت برای گروه‌‌های سنی مختلف به‌ویژه نوجوان و جوانان است.

همچنین در زمینه اماکن ورزشی عمومی به‌ویژه پارک‌ها و محیط‌های ویژه بانوان ضعف‌هایی وجود دارد. علاوه بر افزایش سهمیه فضاهای ورزشی در شهر یزد، این نیاز نیز در سراسر استان احساس می‌شود و برای رسیدن به نشاط خانوادگی و پویایی اجتماعی نیازمند امکانات همگانی با قابلیت دسترسی آسان هستیم.

با این حال خوشبختانه در شهر یزد با توجه به فعالیت بخش خصوصی باشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی متنوعی فراهم شده است اما ضروریست این ظرفیت به سمت شهرستان‌ها نیز سوق داده شود تا همگان بتوانند به زیرساخت‌های ورزشی و امکانات مناسب در این حوزه دست پیدا کنند. خوشبختانه از ابتدای دولت تدبیر و امید ورزش قهرمانی بانوان به شکل چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و این رویکرد در استان یزد نیز تسری یافت و اکنون شاهد افتخارآفرینی بانوان در رشته‌های مختلف و سطوح استانی، ملی و حتی بین‌المللی هستیم. این موضوع، نشانگر وجود استعدادهای شاخص در حوزه ورزش قهرمانی بانوان است که بدون حمایت و زمینه‌سازی نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.

 لازم است ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف و مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن فعال در استان به این سمت نیز سوق داده شود تا شاهد افتخار‌آفرینی هرچه بشتر بانوان در رشته‌های ورزشی مختلف برای استان یزد باشیم.

ظرفیت و استعداد بانوان استان یزد به ما نشان داده است که می‌توانیم در بخش قهرمانی به مدال‌آوری و ارتقا جایگاه استان و کشور در رویدادهای بزرگ فکر کنیم و این مهم جز با ممارست و مشارکت بانوان از یک سو و حمایت بخش‌های مختلف از سوی دیگر میسر نخواهد شد.

در فصل تابستان با توجه به گرمی‌هوا در استان یزد و ضرورت فعالیت ورزشی بانوان در محیط‌های سرپوشیده، استاندارد‌سازی محیط بسیار اهمیت دارد و پیشنهاد می‌کنیم اداره کل ورزش و جوانان استان برنامه‌های خود را برای بهسازی و تقویت سالن‌های عمومی‌ ویژه بانوان به‌ویژه در فصل تابستان تقویت و توسعه بخشد تا به سمت برابری هرچه بیشتر و بهره‌مندی تمام اقشار از محیط‌های ورزشی حرکت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید