• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64664
+
-

طرح‌های بوم‌گردی در آستانه‌اشرفیه

گردشگری
طرح‌های بوم‌گردی در آستانه‌اشرفیه

بوم‌گردی یکی از مهم‌ترین طرح‌های گیلان در حوزه گردشگری است که باید به ‌درستی اجرا شود، البته اجراشدن درست این طرح‌ها به شناخت دقیق اکوسیستم و آگاهی از جاذبه‌های گردشگری منطقه بستگی دارد.

به گزارش فارس، آستانه‌اشرفیه به دلیل پارک جنگلی ساحلی، پارک جنگلی بوجاق، تالاب بندر کیاشهر، جنگل صفرابسته و روستاهای دیدنی بهترین مکان برای اجرایی شدن طرح‌های بوم‌گردی است. 

اجرای این طرح‌ها موجب ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی شهرستان می‌شود، هرچند طرح‌های خوبی در زمینه بوم‌گردی در این شهرستان ارائه‌شده ولی به دلیل کمبود اعتبار، تاکنون بانک‌های عامل نتوانسته‌اند به متقاضیان اجرای این طرح‌ها، تسهیلات پرداخت کنند.


فروش زمین‌های کشاورزی 

فرماندار آستانه‌اشرفیه با بیان این‌که اجرایی شدن طرح‌های بوم‌گردی از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: روستاهای آستانه‌اشرفیه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف گردشگری دارند که اگر به آنها توجه شود باعث ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

«رحیم حیدری» گفت: بسیاری از اهالی روستا برای امرار معاش مجبور به فروش زمین‌های کشاورزی خود هستند، برای جلوگیری از این کار سعی داریم تا اقتصاد روستایی بر مبنای بوم‌گردی را در این شهرستان رونق دهیم.

وی با اشاره به این‌که کارگروه بوم‌گردی در آستانه‌اشرفیه به‌طور مستمر به بررسی طرح‌های ارائه ‌شده می‌پردازد، تصریح کرد: کارگروه بررسی طرح‌های بوم‌گردی در شهرستان متشکل از افراد کارشناس و متخصص در این حوزه است که به‌ طور مستمر طرح‌ها را در صورت تایید به استان ارجاع می‌دهد.


بررسی پرونده متقاضیان

رئیس کمیته اجرایی طرح بوم‌گردی آستانه‌اشرفیه با اشاره به تعداد پرونده‌های بررسی‌شده در این شهرستان افزود: 49 متقاضی طرح‌های خود را به کارگروه شهرستانی ارسال کردند. 21 پرونده بررسی‌ و این پرونده‌ها به کارگروه استانی ارسال ‌شده است.

حیدری با تاکید بر لزوم توجه به اجرایی شدن طرح‌های بوم‌گردی در این شهرستان گفت: کارگروه شهرستانی بوم‌گردی تاکنون موافقت اصولی طبق تعداد واحد احداثی برای 31 واحد انجام داده که بر این اساس برای 5 پرونده به تعداد 14 واحد پروانه صادر شده است.

وی با اعلام میزان پرداخت تسهیلات به‌ متقاضیان طرح‌های بوم‌گردی بیان کرد: تاکنون 430 میلیون تومان تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید به 2 طرح در روستاهای لسکوکلایه و سیاهکوچه پرداخت ‌شده که به علت نبود اعتبار، بقیه طرح‌ها در نوبت دریافت تسهیلات هستند.

این مقام مسئول لازمه درست اجراشدن طرح‌های بوم‌گردی در این شهرستان را همگرایی همه نهادها دانست و تصریح کرد: تنها مشکلی که در رابطه با طرح‌های بوم‌گردی وجود دارد، نبود اعتبار است. 

در تلاشیم با رایزنی‌ها و تلاش همه نهادها، اعتبار کافی به شهرستان آستانه‌اشرفیه تخصیص یابد. خوشبختانه گام‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته ‌شده است.


 توجه به محیط‌زیست

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه با بیان این‌که در اجرایی شدن طرح‌های بوم‌گردی باید توجه ویژه‌ای به‌ محیط‌زیست شهرستان شود، اظهار کرد: طرح‌های بوم‌گردی قبل از اجرا باید در کارگروه به لحاظ رعایت الزامات زیست‌محیطی بررسی شوند. در صورت رعایت نکردن این الزامات از اجرای طرح‌ها جلوگیری می‌شود.

«جعفر میرزایی» با تاکید بر حمایت اداره حفاظت محیط‌زیست از اجرای طرح‌های بوم‌گردی در آستانه‌اشرفیه گفت: اداره حفاظت محیط‌زیست همواره حامی طرح‌های گردشگری و توسعه شهرستان بوده است و خوشبختانه تاکنون طرح‌های بوم‌گردی در این شهرستان هیچ آسیبی به محیط‌زیست وارد نکرده است.

وی تصریح کرد: فردی که طرح‌های بوم‌گردی را به کارگروه ارسال می‌کند، تمام الزامات زیست‌محیطی را رعایت کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه افزود: اجرای طرح بوم‌گردی ممکن است بعضی مواقع به محیط‌زیست آسیب وارد کند، به همین دلیل اداره حفاظت محیط‌زیست در صورت مشاهده چنین وضعیتی وارد عمل می‌شود و از اجرایی شدن آن جلوگیری می‌کند.


کاهش مهاجرت‌ با اجرای طرح‌های بوم‌گردی 

 مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهرهاست، اما از آنجا که عده‌ای از افراد هم راضی به مهاجرت نیستند، برای امرار معاش مجبور می‌شوند زمین‌های کشاورزی را بفروشند. 

اجرای طرح‌های بوم‌گردی ضمن کاهش مهاجرت‌ باعث ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌ها خواهد شد. 

بر همین اساس در صورت توجه به این طرح‌ها بی‌شک میزان فروش زمین‌های کشاورزی کاهش خواهد یافت. 

البته باید توجه داشت که در اجرای طرح‌های بوم‌گردی الزامات زیست‌محیطی به درستی اجرا شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید