• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64636
+
-

قیمت‌ها و اجاره‌های نجومی در گلستان

یک بنگاه‌دار: با توجه به افزایش قیمت مصالح و دستمزد کارگر، ساخت‌وساز بسیار کم شده است

مسکن
قیمت‌ها و اجاره‌های نجومی در گلستان

جلوی در بنگاه معاملات ملکی ایستاده بود و آثار خستگی را می‌شد در چهره‌اش دید. با گله و شکایت شروع به صحبت کرد: «بازار وضعیت عادی ندارد و این روزها با بالا رفتن قیمت خانه، متاسفانه اجاره‌بها هم سر به فلک کشیده است.»

این مرد ۴۸ ساله که طبق گفته خودش ۱۵ سال از اجاره‌نشین بودنش می‌گذرد، بیان کرد: ۱۲۰ میلیون تومان پول دارم، اما نمی‌توانم برای رهن، خانه مناسبی پیدا کنم. 

به گزارش مهر، افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها باعث شده این روزها تهیه خانه مناسب به آرزوی دور از دسترسی برای اجاره‌نشینان گلستانی تبدیل شود.

این روزها بازار اجاره و خرید خانه در همه شهرها از جمله شهرهای گلستان نوسان زیادی دارد. قیمت خانه برای خرید یا اجاره نسبت به سال گذشته 2برابر شده است. 

افزایش اجاره‌بها باعث شده مستاجران با اتمام قرارداد چاره‌ای جز انتخاب خانه کوچک‌تر یا حاشیه‌نشینی نداشته باشند.


نا امیدی برای خرید خانه

مستاجران با وجود هزینه‌های سنگین زندگی مجبورند اجاره‌های سرسام‌آوری هم پرداخت کنند که باعث شده آنها سال به سال از خرید خانه فاصله بیشتری بگیرند.

یک اجاره‌نشین در گرگان گفت: ۱۹ سال است که مستاجرم و با داشتن
 3 فرزند هنوز نتوانسته‌ام خانه بخرم.

«لیلا محمدی» افزود: ۸۰ میلیون تومان پول پیش دارم و فقط می‌توانم یک میلیون تومان برای اجاره بپردازم و همین پول کم باعث شده موفق به پیدا کردن خانه نشوم.


وضعیت آشفته بازار 

یکی از بنگاه‌داران میدان سرخواجه گرگان که از وضعیت آشفته بازار خانه گلایه دارد، گفت: متاسفانه نظارت خاصی بر بازار وجود ندارد و مالکان قیمت‌های نجومی برای ملک خود تعیین می‌کنند.

«روح الله احمدی» افزود: قیمت خانه با توجه به شرایط کنونی و رکود بازار 2 برابر شده است.

وی در خصوص اقدامات دولت در این زمینه گفت: تسهیلاتی که دولت برای رونق بازار مسکن پرداخت می‌کند تاثیر چندانی برای خروج از رکود نداشته است.

احمدی بیان کرد: قیمت اجاره یا خرید به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نظارت نداشتن دولت بر بازار افزایش داشته است. 

مستاجران با وجود افزایش قیمت ترجیح می‌دهند در حاشیه شهر دنبال خانه با حداقل امکانات بگردند.

وی به طور مثال به قیمت چند خانه اشاره کرد و گفت: خانه‌ای که قیمت رهن آن سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود اکنون ۱۰۰ میلیون تومان شده است.

احمدی با بیان این‌که اگر کسی ۲۰۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشد تنها پیشنهاد ما رهن خانه است، بیان کرد: قبلا قیمت یک واحد
 ۸۵ متری بدون پارکینگ در خیابان سرخواجه متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون به متری 4 میلیون تومان رسیده است.

این بنگاه‌دار گفت: قیمت رهن یک آپارتمان۱۰۰ متری در خیابان ملل که سال گذشته ۶۰ میلیون تومان بود، ۱۰۰ میلیون تومان شده است. 
قیمت خرید همین واحد سال گذشته متری 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اما اکنون مالک متری 5 میلیون تومان را پیشنهاد می‌دهد.


عرضه کم و تقاضای زیاد 

طبق گفته بنگاه‌داران با این اوضاع شاید کسی که خانه ۷۰ متری دارد با فروش و گرفتن وام بتواند خانه بزرگ‌تری بخرد، اما کسی که خانه اولی است آرزوی داشتن خانه را باید از ذهن بیرون کند.

شرایط به گونه‌ای شده است که تهیه یک خانه 80 متری در مناطق پایین هم غیرممکن است.

حالا با وام خانه ۸۰ میلیون تومانی که بخشی از آن هم صرف سود اوراق مشارکت می‌شود چگونه می‌توان خانه خرید؟

یکی از بنگاه‌داران خیابان امام رضا(ع) هم گفت: هر روز زوج‌های جوان زیادی برای اجاره به ما مراجعه می‌کنند اما وقتی نمی‌توانند در این منطقه با ماهی یک میلیون تومان خانه اجاره کنند، برایمان ناراحت‌کننده است.

«اصغر رضایی» بیان کرد: مدتی است شهرداری در کارهای اداری و صدور پروانه سخت‌گیری می‌کند و این پروسه طولانی باعث نوسان در بازار شده است.

وی با بیان این‌که عرضه کم و تقاضا زیاد است، افزود: با افزایش قیمت مصالح،دستمزد کارگر و سختگیری در صدور پروانه، ساخت‌وساز بسیار کم شده است. در حال حاضر ساخت‌وساز مقرون به صرفه نیست. 

رضایی گفت: قیمت خانه در محدوده خیابان امام رضا(ع) سال گذشته متری 3 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون به متری ۶ میلیون تومان رسیده است.

این بنگاه‌دار ادامه داد: سال گذشته مبلغ اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در خیابان امام رضا(ع) ۸۰۰ هزار تومان بود ولی امسال به 2 میلیون تومان رسیده است.

رضایی تصریح کرد: در این محدوده، خانه متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، اما اکنون متری 5 تا ۶ میلیون تومان شده است.


افزایش قیمت به روستاها سرایت کرده است

این بنگاه‌دار با تاکید بر این‌که در سراسر استان وضعیت به همین شکل است، گفت: افزایش قیمت حتی به روستاها هم سرایت کرده است. 

به عنوان مثال قیمت خانه در روستایی در نزدیک گرگان ۳۰۰ میلیون تومان شده و حتی در روستایی دیگر هم که سال گذشته خانه بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است.

رضایی بیان کرد: پایین آوردن سود وام برای بافت‌های فرسوده، ساخت‌وسازهای مشارکتی و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند به کاهش قیمت کند. در حال حاضر 
۲۵ درصد خانه‌های گرگان خالی است.

صاحب یک بنگاه معاملاک ملکی در بلوار ناهارخوران هم گفت: در جاده ناهارخوران خانه متری کمتر از 11 میلیون تومان پیدا نمی‌شود.
«صفدر ملکی» بیان کرد: اجاره در این محدوده بسته به امکانات متغیر و بالاست.



این خبر را به اشتراک بگذارید