• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64385
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/85BW
+
-

خشکسالی‌های گذشته قم قابل جبران نیست

مدیر کل هواشناسی قم گفت: بارش‌های امسال بسیار قابل توجه بود، اما خشکسالی ۱۰ساله قم به سادگی قابل جبران نیست و هم‌اکنون نیز حدود ۴۷ درصد مساحت استان با خشکسالی آب‌شناسی مواجه است.
«مهران حیدری‌بنی» در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: بررسی‌های انجام شده روی مدل‌های تغییر اقلیم نشان می‌دهد که با روند رو به کاهش بارش و رو به افزایش دما مواجهیم.

وی ادامه داد: مساله دیگری که با آن رو‌به‌رو شده‌ایم، شکل‌گیری پدیده ناهنجاری‌های بارشی است که بر اساس آن نظم بارش‌ها در طول سال تناسب لازم را ندارد.
حیدری‌بنی گفت: برای نمونه استان قم همانند بسیاری از نقاط کشور در سال گذشته شاهد کاهش شدید بارش‌ بود و از ابتدای امسال تاکنون با موج قابل توجهی از بارش‌ها مواجه شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که خشکسالی و سیل به عنوان بلایای طبیعی، دو روی یک سکه هستند، افزود: پدیده ناهنجاری در بارش‌ها طی سال‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای در قم تکرار شده است و بر اساس آن نمی‌توان انتظار تکرار سال‌های پر بارش به صورت مستمر را در بازه بلندمدت، قطعی دانست.
مدیر کل هواشناسی قم ادامه داد: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای و بالا رفتن دمای کره زمین نقش بسزایی در برهم ریختن نظم طبیعت و کاهش بارش‌ها داشته که این وضعیت در استان قم نیز قابل مشاهده است.

وی گفت: در این شرایط مصرف بهینه آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از اهمیت زیادی برخوردار است.
این مسئول افزود: اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب از جمله در بخش آبخیزداری و آبخوان‌داری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می‌توانند در روند استفاده صحیح از آب نقش چشمگیری داشته باشند.

حیدری‌بنی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در برخی از روزهای تابستان سال جاری در قم با افزایش دما بیش از میانگین بلندمدت مواجه خواهیم شد که می‌تواند موجب بالا رفتن میزان مصرف آب شود. در این شرایط مدیریت منابع آبی ضروری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید