• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64349
+
-

روستای «اعلاء» در محاصره فرونشست‌ها

یک عضو شورای اسلامی روستای اعلاء: یکی از عوامل موثر در ایجاد فرونشست ‌ تاغ‌کاری‌ در این روستاست

روستا
روستای «اعلاء» در محاصره فرونشست‌ها

فرونشست‌ در مناطق جنوبی سمنان و به خصوص اطراف روستای اعلاء به خوبی قابل مشاهده‌ است. نزدیک شدن فرونشست‌ به خانه‌های این روستای تاریخی و محل عبور خطوط ریل راه‌آهن سراسری می‌تواند در آینده زمینه‌ساز بروز حوادث ناگواری شود.

یک عضو شورای اسلامی روستای اعلاء در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فرونشست زمین همچنان این روستا را تهدید می‌کند. 
«امیر اصغری» اظهار کرد: این پدیده در جنوب استان از جمله مناطق پیرامونی روستای اعلاء قابل مشاهده است. باید برای مقابله با این پدیده چاره‌ای اندیشیده شود.

وی در مورد کند شدن یا توقف احتمالی روند فرونشست‌ در ماه‌های اخیر گفت: با وجود بارش‌های خوب در سال ‌جاری، روند فرونشست‌ هنوز در اعلاء و اراضی اطراف آن متوقف نشده است.
اصغری با اشاره به بازدید یک تیم کارشناسی از فرونشست‌های اعلاء بیان کرد: چندی پیش یک کارشناس از تهران از منطقه بازدید کرد اما اقدام عملی برای مقابله با آن هنوز صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی روستای اعلاء ادامه داد: این کارشناس یکی از عوامل موثر در ایجاد فرونشست‌ را تاغ‌کاری‌های این منطقه عنوان کرد و معتقد بود؛ ریشه‌های طویل این درختچه‌های کویری در ایجاد فرونشست‌ موثر است و حداقل یکی از دلایل بروز آن محسوب می‌شود.
وی گفت: تاغ‌زارها اگرچه منافع زیادی برای این منطقه دارند، اما آسیب‌هایی نظیر همین فرونشست‌ها به دنبال داشته و شیارهایی در زمین‌های اطراف هم ایجاد کرده‌اند.

این مسئول با بیان این‌که تاغ‌ها در تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار نقش حیاتی دارند، افزود: تاغ‌ها در تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار نقش حیاتی دارند، آنگونه که از قدیمی‌ها شنیده‌ایم در دهه‌های 30 و 40 که این تاغ‌کاری‌ها وجود نداشت گاه شن‌های روان تا پشت در خانه‌های روستاییان می‌رسیدند و انباشته می‌شدند، به طوری که بازکردن در خانه برای روستاییان مشکل بود.
سال گذشته استانداری سمنان در کمیته‌ای تخصصی با محوریت راه‌آهن شمال شرق به منظور بررسی وضعیت فرونشست‌ها و جلوگیری از خسار‌ت‌های احتمالی تشکیل داد.
اعلاء یکی از روستاهای تاریخی در جنوب شهر سمنان است که چند اثر تاریخی از جمله ارگ، منار و مسجد تاریخی و... دارد. آیین سنگ‌زنی این روستا مشهور است و هرساله گردشگران مذهبی زیادی را به اعلاء می‌کشاند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید