• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64319
+
-

بزرگراهی با یک باند

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان: مهم ترین عامل توقف و کندی ساخت محور جهرم - لار - بندرعباس نبود اعتبار است

راه
بزرگراهی با یک باند

پروژه شیراز- جهرم- لار- بندرعباس یک پروژه ملی است و دوبانده شدن مسیر جهرم- لار و لار- بندرعباس سال‌هاست مطرح شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است. به گزارش تسنیم، چند روز پیش بود که تصادفی زنجیره‌ای در محور لار– جهرم رخ داد که منجر به فوت 6 نفر و زخمی شدن 5 نفر شد. این موضوع واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و حقیقی شهرستان لارستان به همراه داشت.

مهر سال 93 بود که کلنگ باند دوم این محور با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد، اما از آن زمان تاکنون 5 سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است. در سال 94 نیز به دستور «آخوندی» وزیر وقت راه و شهرسازی، نیز مجوز و دستور دوبانده شدن 20 کیلومتر از مسیر لار– بندرعباس داده شد، اما پس از گذشت 3 سال و اندی از آن زمان پروژه تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گفته اهالی لارستان، تقریبا هفته‌ای یک تصادف در این محورها رخ می‌دهد. این امر در کنار تلفات بالای جاده‌ای این مسیر، سبب شده که دوبانده شدن سریع‌تر این مسیر از مطالبات اصلی مردم منطقه لارستان باشد.
مطالبه‌ای که پس از تصادف 3 روز پیش شکل دیگری به خود گرفته و این بار مردم در شبکه‌های اجتماعی هشتگ تسلیت لارستان را به کار بردند و با استفاده از عکس، مطلب و طرح سوالاتی خواهان پاسخگویی مسئولان مرتبط در این زمینه هستند.

پروژه شیراز- جهرم- لار- بندرعباس از پروژه‌هایی است که در 2 استان کشور و توسط 3 اداره کل راه و شهرسازی پیگیری می‌شود و یک پروژه ملی محسوب می‌شود. از سال‌های ابتدایی دهه 90 بحث دوبانده شدن مسیر جهرم– لار– بندرعباس مطرح شده و برای آن مراحلی تعیین شده، اما هنوز به اتمام نرسیده است.

محور لار– جهرم و لار- بندرعباس از پرترددترین مسیرهای جنوب کشور و یک جاده ترانزیتی بسیار مهم است. محور لار- جهرم کوتاه‌ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر کیش و قشم است و تردد بسیار بالایی از خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین را به خود اختصاص داده که سبب شده در لیست پرترددترین و مهم‌ترین محورهای جنوبی کشور قرار گیرد. 


میزان ترددها بر اساس آمار مرکز مدیریت راه‌ها 

بر اساس اطلاعات مرکز مدیریت راه‌های استان فارس، تردد ساعتی محور لار- جهرم در سال گذشته 130 مورد بوده که این میزان در 3 ماه نخست امسال به 133 مورد افزایش پیدا کرده است. همچنین تردد ساعتی در محور لار– بندرعباس در سال گذشته 115 مورد بوده که در 3 ماه ابتدایی امسال به 116مورد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد تردد ساعتی در این 2 محور در 3 ماه امسال از کل سال گذشته بیشتر بوده است.

همچنین، براساس همین آمار، کل تردد در سال گذشته در محور لار– جهرم یک میلیون و 139هزار و 865 خودرو بوده که 33 درصد آن مربوط به خودروهای سنگین بوده است. میزان کل تردد در این محور در 3 ماه ابتدایی سال 274 هزار و 247 خودرو بوده که 31 درصد آن نیز خودرو سنگین بوده است.
در محور لار– بندرعباس نیز کل تردد در سال گذشته یک میلیون و 6541 بوده که 38 درصد آن خودرو سنگین بوده است. همچنین میزان کل تردد در 3 ماه ابتدایی سال در این محور 259 هزار و 78 بوده که 36 درصد آن خودرو سنگین بوده است.


محدودیت منابع اعتباری؛ عامل کندی طرح 

بر اساس استاندارد وزارت راه و شهرسازی، حجم تردد و این‌که جاده نقش اصلی در جابه‌جایی و حرکت را داشته باشد از ملزومات قرارگیری یک مسیر در قالب درجه یک است. جاده درجه یک شامل بزرگراه و آزادراه می‌شود.
 این محور نیز با دلایل ذکر شده به عنوان بزرگراه تعریف شده، اما نکته مهم این است که پس از گذشت سال‌های زیاد نزدیک به یک دهه هنوز دوبانده نشده است و به عبارتی اندر خم یک کوچه مانده است.

«محمدرضا باقری‌ فرد» مدیر کل راه و شهرسازی لارستان، مهم‌ترین عامل برای توقف و کندی کار را نبود اعتبارات ذکر می‌کند. وی با توجه به قرارگیری این پروژه در 2 استان و حوزه 3 اداره کل می‌گوید: محور جهرم- لار- بندرعباس طرح ملی مشترک بین 2 استان و یک پروژه ملی است و سالانه در پیوست بودجه، مبلغی برای این پروژه پیش‌بینی می‌شود.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی لارستان، 210 کیلومتر از این مسیر فقط در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان است، 56 کیلومتر از جهرم به سمت لار در حوزه استحفاظی اداره کل راه شهرسازی استان فارس است و 85 کیلومتر هم در حوزه اداره کل هرمزگان است.

بر اساس گفته‌های باقری‌ فرد، از 210 کیلومتری که در لارستان واقع شده محور لار– جهرم 105 کیلومتر است که 35 کیلومتر از لار به سمت جهرم به صورت پیوسته در قالب بزرگراهی به بهره‌برداری رسیده است، 52 کیلومتر آن هنوز به مناقصه گذاشته نشده و 22 کیلومتر هم پیمانکار دارد و پروژه در حال انجام است.


تفاوت جهرم و لارستان در پیشبرد پروژه 

با توجه به این‌که آن میزان از پروژه که در حوزه اداره کل راه و شهرسازی فارس در جهرم قرار دارد، بدون توقف در حال انجام است، این سوال در افکار عمومی لارستان پیش آمده که چرا بین 2 شهرستان باید تفاوت باشد. مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در این باره می‌گوید: در حوزه اداره کل راه و شهرسازی فارس 3 قطعه شهرستان جهرم به مناقصه گذاشته شده و در حال کار است و مشکل پیمانکار ندارد. تفاوت جهرم با لار این است که در جهرم کل پروژه به مناقصه گذاشته شده است. وی از برگزاری یک جلسه در روز شنبه 15 تیر در تهران سخن می‌گوید و امیدوار است که بتواند مجوز به مناقصه گذاشتن 52 کیلومتر باقی‌مانده را نیز بگیرد.


محور لار- بندرعباس پیمانکار ندارد 

یکی دیگر از سوالات مردم لارستان در مورد محور لار– بندرعباس است که چرا با وجود دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، پس از گذشت تقریبا 4 سال اقدامی نشده است. باقری‌ فرد در این زمینه نیز چنین پاسخ می‌دهد: 19 کیلومتر از محور لار– بندرعباس که با اعتبار 33 میلیارد تومان مجوز داده شد، 2 بار به مناقصه گذاشته شده، اما پیمانکاری برای این پروژه نیامده است. 


باند دوم باید ساخته شود

 به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، بیشترین مسیر این پروژه در حوزه لارستان است، اما به لحاظ بزرگراهی کمترین کار در این حوزه انجام شده. «محمدرضا باقری‌فرد» می‌گوید: کمترین طول پروژه در حوزه جهرم است، اما لارستان بیشترین سهم را دارد، به اضافه این‌که پروژه در جهرم هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده، در حالی که در لارستان 35 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است. باقری‌ فرد با تاکید بر محدودیت منابع مالی معتقد است که به اندازه اعتبار سالانه و مجوزهایی که داده شده در حوزه لارستان این پروژه پیش رفته است.

 به گفته وی، از آنجا که اختصاص بودجه در تهران صورت می‌گیرد، استان و اداره کل نقشی در اندازه بودجه ندارند. مدیر کل راه و شهرسازی لارستان معتقد است که محور جهرم– لار– بندرعباس مانند یک قیف عمل می‌کند، یعنی از مرکز تا شیراز و جهرم دوبانده شده و جهرم به بعد مانده است که با توجه به بار ترافیکی و خودروهای سنگینی که در این محور تردد می‌کنند، جاده موجود پاسخگو نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید