• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64299
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wBEg
+
-

میوه شیرین همدلی

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه: بهبود فضای کسب و کار در استان،‌نتیجه اجماع خوبی است که بین بخش خصوصی و اداره‌های دولتی به وجود آمد

اقتصاد
میوه شیرین همدلی

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: برای ورود به بازار سوریه نیازمند رویکرد خاص و متفاوت با بازار عراق هستیم. به گزارش ایسنا «کیوان کاشفی» با بیان این‌که فضای سخت حاکم بر اقتصاد کشور حداقل در تاریخ معاصر بی‌سابقه بوده است، گفت: بخشی از مشکلات کنونی کشور ناشی از اقتصاد کلان از جمله سیاست‌های ارزی، بانکی و... است که استان‌ها برش چندانی برای حل آن ندارند.

 وی با اشاره به پیگیری‌هایی که در بعد ملی برای حل این مشکلات در حال انجام است، اظهار کرد: سعی می‌شود با استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و... این موارد را اصلاح کنیم، اما نباید فراموش کرد به دلیل بوروکراسی عجیب و غریب و دشواری که داریم اصلاحات اقتصادی در کشور با ترس و کندی پیش می‌رود.  رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یادآوری کرد: البته معتقدم با وجود مشکلات اقتصادی که در سطح کلان کشور داریم، استان کرمانشاه با توجه به امکانات و اختیاراتش در بهترین شرایط است.

 عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اجماع خوبی بین همه دستگاه‌های خدمت‌رسان استان وجود دارد که امور را خصوصا برای واحدهای تولیدی آسان و تسهیل کنند.  وی مجموع این رویدادها را حاصل اتحاد و همدلی و اجماعی دانست که بین بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته است که نتیجه‌اش را در بهبود فضای کسب‌و‌کار استان شاهد بودیم.  عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: اتحاد و همدلی در استان وجود دارد و دستگاه‌ها خود را موظف به پاسخگویی می‌دانند اما خود تشکل‌ها هم باید مطالبه‌گر باشند. 


ادامه روند رشد صادرات استان
 
کاشفی در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات استان کرمانشاه اظهار کرد: در سال گذشته شاهد جهش خوبی در صادرات استان بودیم، اما در 3 ماه اول امسال نیز نسبت به سال گذشته همچنان در صادرات استان رشد داشتیم.  وی از 2 مشکل جدی که پیش روی صادرات استان قرار دارد یاد کرد و گفت: از یک طرف آمریکا به عراق فشار وارد می‌کند تا واردات برخی کالاهای ایران را خصوصا با وضع تعرفه‌ها ممنوع یا محدود کند. 

برای مثال صادرات محصولاتی مانند دوغ و ماست با محدودیت مواجه شده و ممنوعیت سیمان را نیز از قبل داشتیم. از سوی دیگر هنوز در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرا ت به عراق با مشکلاتی مواجهیم.   رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان این‌که ‌اکنون نرخ بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق به سامانه نیما حداقل ۱۲ تا ۱۵ درصد است، اضافه کرد: به دنبال راهکارهایی هستیم که بازگشت ارز حاصل از صادرات برای کشورهای عراق و افغانستان مقداری تسهیل شود یا حداقل بتوانیم از گزینه واردات در برابر صادرات استفاده کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که با حل این مشکلات امسال هم روند افزایشی صادرات استان حفظ شود. 


برای ورود به بازار سوریه کنسرسیوم‌سازی کنیم

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به لزوم ورود به بازار‌های صادراتی سوریه اظهار کرد: البته باید بدانیم سوریه با عراق کاملا متفاوت است و این کشور عقبه خوب تولیدی در حوزه کشاورزی، صنعت و... دارد. به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، سوریه قبل از جنگ یکی از رقبای اصلی ایران در بازار عراق بود و حتی سهم بیشتری نسبت به ایران در این بازار داشت. 

کاشفی با بیان این‌که شرایط کنونی کشور سوریه نیازمند بازسازی در بخش‌های زیرساختی، سدسازی، آب، برق، ساختمان‌سازی و... است، گفت: متاسفانه ما هلدینگ‌های بزرگ و مهم برای ورود به این زمینه‌ها در استان نداریم. 

وی با بیان این‌که سال‌ها پیگیر کنسرسیوم‌سازی برای ورود به این حوزه‌ها بودیم، گفت: برای این منظور نیاز داریم بخش‌هایی مانند مسکن و شهرسازی نظام مهندسی و... نیز در کنار ما باشند.
 عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار تحصیل‌کننده رشته مهندسی در استان کرمانشاه اضافه کرد: متاسفانه این افراد توان علمی و مالی منسجمی برای ورود به بازار بازسازی سوریه ندارند. 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، اکنون فقط شرکت جهاد نصر توانسته به برخی از پروژه‌های سوریه ورود کند.  وی معتقد است ورود به بازار سوریه به رویکرد خاصی نیاز دارد و نیازمند برنامه‌ریزی است. کاشفی اشاره‌ای هم به راه‌اندازی مسیر ترانزیتی زمینی به سوریه از سمت عراق داشت و با بیان این‌که بخش عمده‌ای از کار این موضوع پیش رفته است، یادآور شد: اگر این مسیر راه‌اندازی شود، بخش زیادی از محصولات صنایع ساختمانی کاشی و... استان کرمانشاه توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد. 

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بنا داریم برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های بازار سوی طی 2 هفته آینده سمینار آموزشی در زمینه این بازار در استان برگزار کنیم. وی همچنین از اعزام یک هیات اقتصادی و تجاری به کشور سوریه طی یک و نیم ماه آینده خبر داد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حتما تعدادی از واحدهای تولیدی استان در این هیات حضور داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید